پلی-آرتریت-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پلی آرتریت یک بیماری التهابی است که مفاصل گربه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیار دردناک است، به تدریج ناتوان‌کننده است و ناشی از التهابی است که می‌تواند چندین منشاء داشته باشد. اگرچه درمان این بیماری کاملاً امکان‌پذیر است، اما ضروری است که دامپزشک معاینات خاصی را برای شناسایی علت پلی آرتریت انجام دهد تا پاسخ مناسب دریافت شود.

پلی آرتریت در گربه‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟ اشکال و علل احتمالی چیست؟ چه علائم بالینی باید رعایت شود؟ چه درمان‌هایی را می‌توان برای تسکین پلی آرتریت گربه‌ها انجام داد؟ آیا می‌توان از خطر جلوگیری کرد؟ در این مقاله کشف خواهیم کرد.

پلی آرتریت در گربه‌ چیست و چه دلایلی دارد؟

آرتریت گربه‌سانان به التهاب مفصل اشاره دارد که می‌تواند حاد یا مزمن باشد. هنگامی که چندین مفصل تحت تاثیر قرار می‌گیرند، از پلی آرتریت صحبت می‌کنیم.

در موارد پلی آرتریت، غشای سینوویال که داخل مفاصل را می‌پوشاند، ملتهب و ضخیم می‌شود. التهاب تا کپسول سینوویال گسترش می‌یابد و منجر به تخریب تدریجی غضروف استخوان می‌شود. در صورت عدم درمان مناسب، التهاب به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و به نواحی اطراف غضروف و سپس به مفصل گسترش می‌یابد و به تخریب استخوان‌ها و تاندون‌ها کمک می‌کند. مفاصل آسیب دیده متورم، قرمز و در لمس گرم هستند.

در همه موارد، التهاب مفصل نتیجه یک واکنش ایمنی بیش از حد قوی است، اما منشاء این عدم تعادل می‌تواند متنوع باشد.

در گربه‌ها، سه شکل مختلف پلی آرتریت وجود دارد: پلی آرتریت غیرفرسایشی، پلی آرتریت فرسایشی و پلی آرتریت پرولیفراتیو.

پلی آرتریت غیرفرسایشی

این رایج‌ترین شکل در بین دوستان گربه‌سان ما است. این نوع پلی آرتریت با تغییرات استخوانی دیررس ناشی از التهاب رخ می‌دهد و می‌تواند ریشه‌های مختلفی داشته باشد.

- پلی آرتریت ایدیوپاتیک شکلی است که منشا خاصی ندارد.

- پلی آرتریت پس از عفونت که در زمینه یک بیماری عفونی رخ می‌دهد.

- پلی آرتریت لوپوس در ارتباط با لوپوس اریتماتوز سیستمیک، یک بیماری خود ایمنی که با اختلال در تنظیم سیستم ایمنی گربه مشخص می‌شود، رخ می‌دهد. به جای محافظت از بدن گربه، به بدن گربه حمله می‌کند و باعث التهاب در چندین قسمت از بدن آن می‌شود.

- پلی آرتریت مرتبط با یک بیماری می‌تواند توسط سرطان، عفونت، مشکلات گوارشی و غیره ایجاد شود.

- پلی آرتریت همچنین می‌تواند توسط یک بیماری انگلی مانند آناپلاسموز، بورلیوز، دیروفیلاریازیس، ارلیشیوز یا حتی لیشمانیوز ایجاد شود.

پلی آرتریت فرسایشی

این شکل از پلی آرتریت نادرتر است و بازسازی اولیه استخوان را نشان می‌دهد.

دو شکل پلی آرتریت فرسایشی وجود دارد:

- آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی که خود را به شکل روماتیسم التهابی مزمن نشان می‌دهد.

- پلی آرتریت مزمن پیشرونده، که می‌تواند شکل فرسایشی مشابه آرتریت روماتوئید داشته باشد.

این نوع پلی آرتریت فرسایشی می‌تواند ناشی از عوامل مختلف عفونی، ژنتیکی یا محیطی یا حتی استرس باشد که سیستم ایمنی بدن حیوان را مختل و نامتعادل می‌کند.

پلی آرتریت پرولیفراتیو

این شکل از پلی آرتریت نادرتر است. اغلب ناشی از پلی آرتریت مزمن پیشرونده است که شکل تکثیری به خود می‌گیرد.

علائم پلی آرتریت در گربه‌ها چیست؟

دوستان گربه ما پادشاهان پنهان‌کاری هستند. از روی غریزه بقا، ضروری است که هر نقطه ضعفی را پنهان کنند تا در چشم شکارچیان خود طعمه نشوند. حتی اگر زندگی آنها امروز دیگر مانند زندگی پسرعموهای وحشی آنها تهدید نباشد، بچه گربه‌های کوچک اتاق نشیمن ما این رفلکس پنهان کردن درد خود را حفظ می‌کنند. در نتیجه، هنگامی اولین علائم قابل مشاهده می‌شود که بیماری به خوبی پیشرفت کرده باشد و درد غیرقابل تحمل باشد.

اولین علائم قابل مشاهده پلی آرتریت در گربه‌ها اغلب عبارتند از:

- راه رفتن سخت‌تر؛

- لنگش؛

- وضعیت ایستاده غیرمعمول؛

- مشکل در پریدن یا بالا رفتن؛

- خستگی بیشتر؛

- عدم اشتیاق به بازی، دویدن یا پریدن؛

- درد قابل مشاهده؛

- از دست دادن انعطاف‌پذیری.

ما شاهد کاهش کلی در فعالیت حیوان و افزایش مشکلات در تمامی حرکات روزانه هستیم. با گذشت زمان، این پدیده بدتر می‌شود و حرکت گربه به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

اگر کوچکترین شکی دارید، مشورت با دامپزشک برای اجرای درمانی برای تسکین گربه کوچک ضروری است.

تشخیص پلی آرتریت گربه

برای ارائه راه‌حلی متناسب با حیوان، دامپزشک باید معاینات متعددی را انجام دهد که به او امکان می‌دهد تشخیص بدهد. او با یک معاینه بالینی شروع می‌کند که به او امکان می‌دهد وضعیت کلی حیوان را ارزیابی کند، وضعیت آن را مشاهده کند و هر گونه مشکل مشاهده شده را با صاحبش در میان بگذارد.

سپس می‌تواند معاینه ارتوپدی را انجام دهد. برای این کار، مفاصل گربه را لمس می‌کند تا تورم مفاصل را تشخیص دهد. مفاصل درگیر در لمس متورم، قرمز و داغ هستند و همچنین برای حیوان دردناکند.

اغلب اوقات، متخصص مراقبت‌های بهداشتی برای مشاهده میزان فرسایش غضروف استخوان و تأیید تشخیص، عکس رادیوگرافی انجام می‌دهد. این همچنین تشخیص روماتیسم مفصلی احتمالی را آسان‌تر می‌کند.

در نهایت، برای تایید پلی آرتریت، دامپزشک می‌تواند تحت بیهوشی عمومی، سوراخ‌هایی را روی مفاصل آسیب دیده انجام دهد.

برای شناسایی علت پلی آرتریت، پزشک می‌تواند یک ارزیابی کامل برای ارائه پاسخ هدفمند انجام دهد. برای انجام این کار، او ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه، سونوگرافی شکم، آزمایش خون یا حتی آنالیز انگلی را توصیه کند. در صورت درد یا سفتی در گردن، او می‌تواند برای تایید درگیری مننژیت/پلی‌آرتریت کمپلکس مرتبط با اختلال در سیستم ایمنی بدن گربه، یک سوراخ کمری انجام دهد.

درمان پلی آرتریت در گربه

اگر پلی آرتریت ناشی از عفونت باشد، دامپزشک با درمان مناسب آن را درمان می‌کند. این ممکن است شامل درمان کرم‌زدایی (در مورد عفونت انگلی) یا درمان آنتی‌بیوتیکی (در مورد عفونت باکتریایی) باشد.

هنگامی که علت پلی آرتریت قابل شناسایی نباشد، متخصص سلامت عموماً اجرای درمانی را برای کاهش اختلالات در سیستم ایمنی پیشنهاد می‌کند. بنابراین حیوان تحت درمان تعدیل‌کننده ایمنی مانند داروهای ضدالتهاب یا کورتیکواستروئیدها قرار می‌گیرد. این درمان‌ها اغلب در ابتدا با دوزهای بالا تجویز می‌شوند و سپس با گذشت زمان دوز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از عود، برخی افراد باید این درمان را تا آخر عمر دنبال کنند.

به طور کلی، درمان‌های اجرا شده موثر هستند و به تقریبا 70٪ از گربه ها اجازه می‌دهند تا تحرک طبیعی خود را به دست آورند. با این حال، دستیابی به بهبودی کامل برای توقف درمان و اجرای نظارت منظم ضروری است، زیرا خطر عود وجود دارد.

آیا می‌توان از پلی آرتریت گربه جلوگیری کرد؟

اجتناب از این نوع بیماری که می‌تواند ناشی از عوامل متعدد باشد و نمی‌تواند موضوع درمان‌های پیشگیرانه یا واکسن‌های اختصاصی باشد، دشوار است. بهترین راه حل برای محدود کردن خطرات این است که حداقل سالی یک بار برای معاینه سالانه با دامپزشک مشورت کنید. تشخیص هر گونه ناهنجاری، حتی جزئی، در اسرع وقت به منظور تشخیص بیماری و ارائه پاسخ مناسب در سریع‌ترین زمان ممکن، مهم است.

برای محدود کردن خطرات، همچنین توصیه می‌شود که محیط زندگی سالمی را برای حیوان کوچک خود فراهم کنید. به گربه خود یک رژیم غذایی باکیفیت، سالم و متعادل بدهید که به اندازه کافی نیازهای غذایی او را پوشش دهد. گربه‌ای که به خوبی تغذیه می‌شود از کمبود یا اضافه وزن رنج نمی‌برد که بدنش را ضعیف نمی‌کند. بنابراین برای مبارزه با تهدیدات احتمالی مجهزتر است و به طور کلی کمتر در معرض بیماری‌ها و حساسیت‌های مختلف قرار می‌گیرد.

همچنین می‌توان یک رژیم غذایی خوب را با مکمل‌های غذایی که برای محافظت از استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و به طور کلی عملکرد خوب بدن شما طراحی شده‌اند، ترکیب کرد. با توصیه سیستماتیک دامپزشکی - چون استفاده بیش از حد آن عواقب دارد – می‌توانید به گربه خود مکمل‌هایی مانند موارد زیر را ارائه دهید:

- روغن ماهی، غنی از امگا 3، برای کمک به سلامت قلب و عروق حیوان و زیبایی پوشش آن، اما مهمتر از همه، در این مورد، برای محافظت از مفاصل و محدود کردن خطرات پلی آرتریت؛

- زردچوبه، یک ضد التهاب قوی در غذای گربه (به میزان 20 میلی گرم تا 30 میلی گرم در روز).

- گلوکزامین و کندرویتین برای محافظت از مفاصل، به ویژه در گربه‌هایی که از پلی آرتریت رنج می‌برند یا گربه‌های مسن.

علاوه بر این، می‌توانید با تسکین مفاصل او با اقدامات ساده به همراه کوچک خود که از پلی آرتریت رنج می‌برد کمک کنید:

- ظرف او را کمی بالا بیاورید تا از خم شدن او به زمین جلوگیری کنید، زیرا این می‌تواند به خصوص برای او دردناک باشد.

- بستر آن را با پله‌هایی بچینید تا دسترسی آسان را فراهم کند یا آن را در گوشه ای در دسترس‌تر نصب کنید.