پلی-آرتریت-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پلی آرتریت بیماری است که با التهاب چندین مفصل استخوانی مشخص می‌شود. هنگام حرکت و استراحت بسیار دردناک است و به سرعت برای سگ ناتوان‌کننده می‌شود. بنابراین ضروری است که بدون تأخیر اقدام کنید و با دامپزشک مشورت کنید تا درمان مناسبی را که به سلامت سگ کمک می‌کند، انجام دهید.

پلی آرتریت در سگ‌ها چگونه مشخص می‌شود؟ ریشه آن چیست؟ چه علائم بالینی باید رعایت شود؟ چه درمان‌هایی برای تسکین آن وجود دارد؟ آیا می‌توان از خطر جلوگیری کرد؟ بیایید در این مقاله بدانیم.

پلی آرتریت در سگ چیست؟ علل چیست؟

اول از همه، برای ما مهم است که روشن کنیم که آرتریت به التهاب حاد یا مزمن مفصل اشاره دارد. پس پلی آرتریت (از پلی، چند) به التهاب چندین مفصل اشاره دارد.

برای درک بهتر این پدیده، بیایید روی آرتریت تمرکز کنیم. این اصطلاح چندین بیماری را که با التهاب حاد یا مزمن یک یا چند مفصل مشخص می‌شود، گرد هم می‌آورد. هنگامی که سگی از آرتروز رنج می‌برد، مفصل آسیب دیده قرمز، داغ، حتی متورم، اما مهمتر از همه دردناک می‌شود.

این نوع مشکل می‌تواند حیوان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و نیاز به مراقبت‌های دامپزشکی مناسب دارد، زیرا غضروف پس از آسیب قابل ترمیم نیست. با این حال، نقش آن برای سگ ضروری است. در واقع، یک مفصل توسط دو استخوان مشخص می‌شود که به سگ اجازه حرکت می‌دهند.

غضروف، قوی و انعطاف‌پذیر، سطح استخوان‌ها را در محل اتصال آنها می‌پوشاند تا از آنها محافظت کند و حرکت را تسهیل کند. در اطراف، رباط‌ها و عضلات از همه چیز محافظت می‌کنند و سلامت مفصل را تضمین می‌کنند. هنگامی که غضروف آسیب می‌بیند، التهاب ایجاد می‌شود و با درد شدید همراه است که تأثیر جدی بر سلامت سگ دارد، به ویژه در صورت عدم درمان مناسب.

باید بدانید که سگ‌های بزرگ جثه بیشتر تحت تاثیر آرتروز قرار می‌گیرند، زیرا وزن بیشتر و مورفولوژی آنها به طور طبیعی مفاصل آنها را بیشتر ضعیف می‌کند.

شایع‌ترین اشکال و علل آرتریت چیست؟

آرتریت به دو شکل تقسیم می شود: آرتریت سپتیک و آرتریت غیرسپتیک.

آرتریت غیرسپتیک یا غیرعفونی یا آرتریت ایدیوپاتیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شود. معمولا دو منشاء مشاهده می‌شود:

- پلی آرتریت با واسطه ایمنی، که با التهاب چندین مفصل بدنبال اختلال ایمنی مشخص می‌شود که منجر به ترشح غیرطبیعی گلبول‌های سفید خون در مفاصل می‌شود که به نوبه خود مواد تحریک کننده‌ای را آزاد می‌کند که غضروف استخوان را تخریب می‌کند و باعث ایجاد ضایعات بافتی می‌شود.

- آرتریت کریستالی سگ (یا نقرس) یا هر شکل دیگری که ناشی از اختلال متابولیک است، شکلی که نادرتر است.

آرتریت سپتیک توسط باکتری ایجاد می‌شود، اما دوباره، یک شکل نادر است.

به عنوان یک قاعده کلی، پلی آرتریت، آرتریت با منشاء ایمنی را مشخص می‌کند. نژادهای خاصی از سگ‌ها به طور خاص مستعد ابتلا به آن هستند، مانند لابرادور، گلدن رتریور یا ژرمن شپرد.

انواع پلی آرتریت در سگ‌ها چیست؟

بین پلی آرتریت غیرفرسایشی و پلی آرتریت فرسایشی تمایز وجود دارد.

پلی آرتریت غیرفرسایشی شایع‌ترین نوع است که منجر به تغییرات استخوانی دیررس می‌شود. در این میان موارد زیر قابل شناسایی هستند:

- پلی آرتریت همراه با یک بیماری، که در موارد سرطان، بیماری گوارشی یا حتی بیماری عمومی ایجاد می‌شود.

- پلی آرتریت پس از عفونت که در موارد بیماری عفونی ظاهر می‌شود.

- لوپوس پلی آرتریت، یک فرم خاص که در موارد لوپوس اریتماتوز سیستمیک، یک بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.

- پلی آرتریت ایدیوپاتیک، که منشا مشخصی ندارد.

پلی آرتریت فرسایشی نادرتر است و با تغییرات اولیه استخوان مشخص می‌شود. ما به طور خاص این موارد را متمایز می‌کنیم:

- آرتریت روماتوئید با منشاء خودایمنی که با روماتیسم التهابی مزمن مشخص می‌شود.

- پلی آرتریت تازی که عمدتاً این نژاد از سگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

علائم پلی آرتریت در سگ چیست؟

هنگامی که سگی از آرتریت یا پلی آرتریت رنج می‌برد، ممکن است علائم زیر را نشان دهد:

- خستگی بیشتر؛

- نیاز بیشتر به استراحت پس از فعالیت بدنی یا یک جلسه بازی یا حتی در طول

- عدم اشتیاق یا امتناع از انجام فعالیتی که معمولاً از آن لذت می‌برد.

- عدم انعطاف هنگام حرکت؛

- بیدار شدن سخت‌تر و حرکت آهسته و دردناک بعد از یک دوره استراحت.

- لنگش؛

- لیسیدن یا گاز گرفتن مفاصل؛

- مفاصلی که در هنگام لمس داغ، قرمز یا حتی متورم هستند.

- از دست دادن اشتها؛

- رفتار پرخاشگرانه، به خصوص زمانی که به حیوان نزدیک می‌شوید تا آن را لمس کنید.

پلی آرتریت در سگ: تشخیص چیست؟

آرتروز می‌تواند در یک مفصل مانند آرنج، شانه، لگن یا زانو رخ دهد، اما می‌تواند به طور گسترده نیز گسترش یابد. این نوع التهاب می‌تواند خیلی سریع برای سگ دردناک شود، به همین دلیل ضروری است که به سرعت با دامپزشک مشورت کنید تا حیوان را تسکین دهید و راحتی بیشتری برای سلامتی واقعی برای آن فراهم کنید.

تشخیص پلی آرتریت سگ بر اساس چندین آزمایش دامپزشکی است:

انجام آزمایش‌های ارتوپدی و عصبی که به دامپزشک اجازه می‌دهد راه رفتن و وضعیت بدن سگ را بررسی کند و هرگونه انسداد احتمالی را تشخیص دهد.

انجام تست‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن برای بررسی علائم التهاب و/یا زوال مفاصل.

انجام آزمایش خون برای بررسی وضعیت عمومی سگ و اندام‌های آن، قبل از در نظر گرفتن اجرای درمان ضد التهابی.

کشت میکروب‌های گرفته شده از داخل مفصل در صورت مشکوک شدن به آرتریت سپتیک.

آرتریت و آرتروز: آیا آنها یکسان هستند؟

نه، آرتروز و آرتروز پدیده‌های متفاوتی هستند، اما اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

ما از آرتروز زمانی صحبت می‌کنیم تا درد مکانیکی را توصیف کنیم که وقتی سگ حرکت می‌کند یا تکان می‌خورد خود را نشان می‌دهد. در این حالت استخوان‌های مفصل به یکدیگر ساییده می‌شوند اما حیوان در حالت استراحت احساس درد نمی‌کند و مفاصلش ملتهب، قرمز و متورم نمی‌شود.

تحمل آرتریت برای سگ‌ها بسیار دشوارتر است زیرا باعث درد مداوم حتی در هنگام استراحت می‌شود. درد می‌تواند آنقدر شدید باشد که حیوان را بیدار کند و بر سلامت کلی او تأثیر بگذارد.

درمان پلی آرتریت سگ؟

سگی که از پلی آرتریت رنج می‌برد نیاز به مراقبت‌های دامپزشکی دارد. درد قابل توجه است و تأثیر زیادی بر زندگی روزمره سگ، رفاه و سلامت عمومی او دارد.

پزشک عموماً درمانی ارائه می‌دهد که بر روی سیستم ایمنی سگ اثر می‌گذارد تا تولید آنتی‌بادی‌هایی را برای کاهش سفتی عضلات و استخوان‌ها، مانند کورتیکواستروئیدها، تشویق کند. یافتن دوز مناسب ممکن است زمان زیادی طول بکشد، به همین دلیل ممکن است چندین مشاوره لازم باشد. در همه موارد، از هر نوع خوددرمانی خودداری کنید، زیرا عدم رعایت دوزهای تجویز شده می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

متأسفانه، درمان پلی آرتریت التهابی امکان‌پذیر نیست زیرا بافت‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند بازسازی شوند. تنها راه حل، اجرای درمانی برای تسکین سگ، محدود کردن درد و توقف تخریب سلول‌های بافتی است.

برای کمک به حیوان، دامپزشک معمولاً چندین نوع درمان را با داروهای ضد التهاب ترکیب می‌کند. در واقع، مکمل‌های غذایی برای محافظت از مفاصل (حفاظت‌کننده‌های غضروفی) مانند گلوکزامین یا امگا 3 توصیه می‌شود. علاوه بر این، استفاده از طب سوزنی سگ، داروهای گیاهی یا ماساژ سگ‌ها می‌تواند کمک کند.

چگونه از پلی آرتریت در سگ جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفتیم، نژادهای خاصی از سگ‌ها مستعد ابتلا به پلی آرتریت هستند، اما این آسیب می‌تواند همه سگ‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در هر صورت، می‌توان با اجرای چند اقدام پیشگیرانه که برای ارائه یک سبک زندگی سالم و راحت به سگ در نظر گرفته شده است، خطرات را محدود کرد.

یک رژیم غذایی باکیفیت، متعادل، سالم و سازگار

مهم است که به همراه کوچک خود یک رژیم غذایی مناسب ارائه دهید که نیازهای تغذیه‌ای او را پوشش دهد و با مشخصات او از نظر سن، قد و وزن مطابقت داشته باشد. مطمئناً خوراک‌هایی که در سوپرمارکت ها به فروش می‌رسند به راحتی در دسترس هستند و با قیمت پایین به فروش می‌رسند، اما باید از آنها پرهیز کرد. آنها نیازهای سگ شما را پوشش نمی‌دهند، زیرا از مواد بی‌کیفیت تشکیل شده اند (قیمت آنها توضیح خوبی دارد...) و از نظر تغذیه ضعیف هستند.

آنها باعث کمبودهایی می‌شوند که منجر به مشکلات سلامتی می‌شود. آنها همچنین افزایش وزن را بیشتر می‌کنند. می‌دانیم که اضافه وزن و چاقی باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و خطر ابتلا به پلی آرتریت را افزایش می‌دهد زیرا مفاصل سگ بیش از حد درگیر می‌شوند.

بهتر است غذای حیوان کوچک خود را از فروشگاه‌های حیوانات خانگی، دامپزشکی یا در وب سایت‌های تخصصی خریداری کنید. اینها محصولات باکیفیتی هستند که با مواد اولیه درجه یک ساخته شده‌اند و به طور قابل توجهی سالم‌تر هستند. علاوه بر این، اگر قیمت خرید آنها کمی بالاتر از سایرین است، بدانید که به لطف ترکیب خوبشان بسیار سیرکننده‌ترند.

علاوه بر این، نیازهای غذایی سگ را به خوبی پوشش می‌دهند که باعث می‌شود از کمبودها جلوگیری شود و خطر بیماری محدود شود و در نتیجه مراجعه به دامپزشک کاهش یابد! یک راه خوب دیگر برای پس انداز پول!

فعالیت بدنی منظم و مناسب

به مورفولوژی، سن، نیازها و توانایی‌های سگ خود احترام بگذارید، اما مطمئن شوید که به او اجازه می‌دهید هر روز ورزش کند تا ماهیچه‌هایش را تقویت کند و استخوان‌هایی قوی‌تر و مقاوم‌تر بسازد. سگ شما باید حداقل 30 دقیقه در روز برای پیاده‌روی بیرون برود. اگر این اقدام برای شما سخت است، حداقل دو تا سه پیاده‌روی طولانی یک تا دو ساعته در هفته ترتیب دهید. و به جلسات بازی فکر کنید!

فعالیت بدنی منبع خوبی برای تحریک سگ است، چه جسمی و چه فکری! بدین ترتیب سلامت جسمانی و روانی آنها را تضمین می‌کنید!

تجهیزات راحت و محیط خوب

بستر مناسبی برای سگ خود فراهم کنید تا در بهترین شرایط ممکن بخوابد و استراحت کند. اگر سبد او به اندازه کافی نرم باشد که از مفاصلش محافظت کند، سالمتر خواهد بود. تخت کم ارتفاع را ترجیح دهید تا خطر افتادن را محدود کنید و تعداد حرکات دردناکی مانند پریدن را افزایش ندهید.

به همین ترتیب، از کمی ارتفاع دادن به ظرف‌های خود دریغ نکنید تا راحت‌تر غذا بخورد.

مکمل‌های غذایی

به توصیه دامپزشک، مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند به کاهش خطرات پلی آرتریت و اختلالات استخوانی به طور کلی کمک کند.