شب-بیداری-سگ

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ممکن است سگ شما هر شب شما را از خواب بیدار کند تا به دستشویی برود. مطمئناً آزاردهنده است، اما هیچ چیز غیر طبیعی در آن وجود ندارد و ایجاد یک روال مناسب‌تر برای متوقف کردن این نوع رفتار کافی است. از سوی دیگر، وقتی سگ شما شب‌ها در شرایط دیگری از خواب بیدار می‌شود، به این دلیل است که او از مشکلات خواب رنج می‌برد. با این حال، اینها می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند که شناسایی آنها برای ارائه راه حل مناسب مهم است. ما در این مقاله همه چیز را به شما می‌گوییم!

چرا سگ‌ها شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند؟

ممکن است اتفاق بیفتد که سگ در شب نیاز به دستشویی رفتن داشته باشد و میل او آنقدر ضروری باشد که صاحب خود را بیدار کند. این وضعیت اگر در همراه کوچک شما رخ دهد طبیعی است و نباید بیش از حد به شما هشدار دهد. اگر سگ شما حالش خوب است و شب‌ها برای ادرار کردن از خواب بیدار می‌شود، در این گردش‌ها روال متفاوتی را تنظیم کنید تا به او اجازه دهید تا آخر شب این کار را انجام دهد و بتواند بدون مزاحمت در طول شب دوام بیاورد.

با این حال، هنگامی که سگ در شب در شرایط دیگری از خواب بیدار می‌شود، در این صورت با اختلال خواب رو‌به‌روست. در اینجا می‌توانیم کاهش طول مدت خواب سگ، یعنی کم‌خوابی یا بی‌خوابی، یا اختلال در چرخه روز/شب فرد را مقصر بدانیم. با این حال، این نوع اختلال خواب می‌تواند منشأهای مختلفی داشته باشد که برای ارائه پاسخ مناسب باید شناسایی شوند. بله، زیرا نه تنها حیوان برای داشتن احساس خوب نیاز به خوابی آرام دارد، بلکه صاحب او نیز برای انباشته نشدن خستگی نیاز به خوابی آرام دارد و بی‌خوابی عواقب زیانباری برای سلامتی او در صورت تداوم در پی خواهد داشت.

بیایید دلایلی را بررسی کنیم که می‌تواند این نوع اختلال خواب را توضیح دهد و باعث بیدار شدن سگ در شب می‌شود.

عدم فعالیت

سگی که در طول روز به اندازه کافی ورزش نکرده است، ممکن است اغلب در شب از خواب بیدار شود. در واقع حیوانی که در طول روز فاقد تحرک ذهنی و جسمی است، استراحت کرده و با انرژی مازاد مواجه خواهد شد که شب باید آن را تخلیه کند. او به اندازه کافی خسته نیست و نمی‌تواند بخوابد.

این نوع وضعیت اغلب در سگ‌هایی مشاهده می‌شود که بخش زیادی از روز را به تنهایی می‌گذرانند و/یا نیازهایشان به اندازه کافی پوشش داده نمی‌شود. در واقع، به یاد داشته باشید که دوستان سگ ما باید در طول هر روز یک جلسه بازی حداقل 10 تا 15 دقیقه‌ای و یک پیاده‌روی روزانه حداقل 30 دقیقه‌ای داشته باشد.

اینها ارقام متوسطی هستند، ایده‌آل برای احترام به نیازهای سگ شما و اکثر آنها از 45 دقیقه تا 1 ساعت پیاده‌روی در روز و حتی یک یا دو بار در هفته گردش طولانی‌تر است. مراقب باشید، رها کردن سگتان در باغ کافی نیست! ما در مورد یک پیاده‌روی واقعی صحبت می‌کنیم که هم برای حیوان و هم برای صاحبش مفید است! برخی از نژاد سگ‌ها که ورزشکاران بزرگی هستند نیز به فعالیت های بدنی شدید نیاز دارند. 

فراموش نکنیم که این فعالیت‌ها فرصتی برای سگ است که پاهایش را دراز کند و خسته شود و با کشف محیط‌های جدید و پیروی از بوهای جدید، خود را تحریک کند و اجتماعی‌پذیری خود را توسعه دهد.

بیش فعالی

بیش فعالی یکی از اختلالات رشدی است که احتمالاً خواب سگ را مختل می‌کند. در واقع، یک حیوان بیش فعال از دوران کودکی کم می‌خوابد. کوچکترین صدا یا کوچکترین تحریک حسی او را از خواب بیدار می‌کند و در طول روز به نظر می‌رسد در حالت آماده باش دائمی است، دائماً می‌آید و می‌رود و هرگز آرام نمی‌گیرد.

در اکثریت قریب به اتفاق موارد، اینها سگ‌هایی هستند که به اندازه کافی توسط مادرشان آموزش ندیده‌اند. در اصل، این نتیجه از شیر گرفتن زودهنگام، جدایی خیلی ناگهانی از مادر یا حتی عدم مادر شدن است، به ویژه در مورد سگ ماده جوانی که خیلی نابالغ است و نمی‌داند چگونه فرزند خود را تربیت کند یا یک یا تعداد بیشتری از توله‌هایش را رها کرده است.

اضطراب، استرس، ترس

سگی که مضطرب، استرسی و/یا ترسیده است به راحتی در حالت دائمی هوشیاری بیش از حد است. کوچکترین صدا یا تحریک می‌تواند او را در شب بیدار کند. اتفاق می‌افتد که این سگ‌ها در حالی که دمشان بین پاهایشان است در خانه پرسه می‌زنند یا نیمه شب دچار حملات پانیک می‌شوند.

چسبندگی بیش از حد

این پدیده در سگ‌هایی که از دلبستگی بیش از حد رنج می‌برند نیز مشاهده می‌شود. در واقع، آنها از آنجایی که بیش از حد به انسان خود نزدیک هستند، به سختی می‌خوابند، از ترس اینکه دیگر در هنگام خواب یا هنگام بیدار شدن در جمع آنها نباشند. در حالت هوشیاری همیشگی، این سگ‌ها اغلب خیلی زود از مادرشان جدا شده‌اند و وابستگی مادرانه‌شان را به انسانی که بیشترین مراقبت را از آن‌ها می‌کند، منتقل کرده‌اند و آنها را به پدر و مادری جایگزین تبدیل کرده‌اند.

مطمئناً بسیاری از صاحبان آن را زیبا می‌دانند، اما حیوان درد می‌کشد و این وضعیت خیلی سریع برای انسان غیرقابل تحمل می‌شود، زیرا سگ نمی‌تواند غیبت‌های او را تحمل کند و دچار مشکلات رفتاری می‌شود که می‌تواند رفتارهای مخرب، دستشویی نابه‌جا، پارس کردن مکرر، استرس، اضطراب یا حتی افسردگی را شامل شود.

افسردگی

بله، ما انسان‌ها تنها افرادی نیستیم که مستعد افسردگی هستیم. دوستان سگ ما نیز ممکن است از آن رنج ببرند و مشکلات خواب یکی از علائم آن است. حیوان عموماً غمگین و بی‌تفاوت است، کم غذا می‌خورد و چیزی نمی‌خواهد. آهسته راه می‌رود، می‌تواند بی‌انتها در خانه پرسه بزند یا در گوشه‌ای مانند یک توپ جمع شود و غیره. او شب‌ها بد می‌خوابد و بی هدف در اتاق‌ها پرسه می‌زند.

متأسفانه، افسردگی اغلب دست کم گرفته می‌شود. با این حال، مهم است که سریع عمل کنید، زیرا این اختلال جدی است. در واقع، برخی از سگ‌ها خود را تلف می‌کنند و از غم و اندوه جان خود را از دست می‌دهند.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یک اختلال غدد درون ریز است که می‌تواند باعث اضطراب در سگ‌های مبتلا شده و منجر به بیداری شبانه شود. در اصل، حیوان نیز خسته و اغلب بی‌تفاوت است و می‌تواند از کاهش اشتها، افزایش وزن، مشکلات گوارشی یا حتی پوششی کدر و نازک رنج ببرد.

اگر سگم در شب از خواب بیدار شد چه کار کنم؟

اگر حیوان خانگی شما در شب به دلایلی غیر از دستشویی رفتن گاه به گاه بیدار می‌شود، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید. در واقع، برای رفع این مشکل، بیش از هر چیز ضروری است که علت این رفتار را شناسایی کنیم تا سپس راه حل مناسبی ارائه کنیم.

راه‌حل‌های ممکن

بسته به علت مشکلات خواب همراه کوچک شما، متخصص مراقبت‌های بهداشتی راه‌حل‌های مختلفی را به شما ارائه می‌دهد.

در یک سگ بیش‌فعال، در یک حیوان ترسیده و مضطرب یا در یک سگ افسرده، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید و یا یک رفتارشناس سگ مشورت کنید. در واقع، پزشک باید علل این اختلالات را شناسایی کند تا راه حلی ارائه کند تا بیداری‌های شبانه را که در این مورد، علائم هستند، کاهش دهد. درمان دارویی یا رفتار درمانی اغلب راه‌حل‌های موثری هستند.

در سگی که از دلبستگی بیش از حد رنج می‌برد و نمی‌تواند تنهایی را تحمل کند، باز هم همراهی یک رفتارشناس سگ ترجیح داده می‌شود. این رفتار حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا سگ خود را تا جداشدن همراهی کنید. مطمئن باشید سگتان همیشه شما را دوست خواهد داشت، اما این بار غیبت های شما را می‌پذیرد.

در سگی که از اختلالات تیروئید رنج می‌برد، مشورت با دامپزشک ضروری است. این به او اجازه می‌دهد تا درمان مناسب را اجرا کند.

اقداماتی که می‌توانید انجام دهید

در عین حال می‌توانید برای بهبود خواب همراه کوچک خود اقدام کنید. انجام این‌ کارها ساده است!

به او اجازه دهید هر روز به اندازه نیازش در طول روز ورزش کند. جلسات بازی، پیاده‌روی و موارد دیگر به او اجازه می‌دهد که تحریک شود، حرکت کند و خود را خسته کند تا شب بهتر بخوابد.

شب‌ها زودتر به او غذا بدهید تا بتواند قبل از خواب دستشویی کند.

تا آنجا که ممکن است یک گردش شبانه را برنامه‌ریزی کنید تا به او اجازه دهید قبل از رفتن به رختخواب کار خود را انجام دهد.

برای او تختی با کیفیت و راحت و متناسب با نیازها و اندازه او فراهم کنید. او را دور از سروصدا، در فضایی آرام اما نه ایزوله نگهدارید تا از اعضای خانواده خود احساس دوری نکند.