گربه-آشفته

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وقتی گربه شما دائماً در همه جهات در حال حرکت است، آرام ماندن شما دشوار است. گربه می‌تواند بسیار آشفته و حتی در بسیاری از موارد بیش‌فعال باشد. در حالی که برخی از علل طبیعی و موقتی هستند، برخی دیگر می‌توانند عواقب نگران‌کننده‌تری در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند.

پس چگونه می‌توانیم این رفتار آشفته را توضیح دهیم؟ برای تسکین گربه چه کنیم؟ ما در این مقاله همه چیز را به شما می‌گوییم!

گربه من خیلی آشفته است، چرا؟

یک گربه باید بین 11 تا 15 ساعت در روز بخوابد، به عبارت دیگر حدود نیمی از روز. با این حال، گربه‌های کوچک ما مانند ما انسان‌ها شب‌های طولانی نمی‌خوابند.

با این حال، تفاوت‌هایی در بچه گربه‌ها و گربه‌های جوان مشاهده می‌شود که در هنگام سحر و شب فعال‌تر هستند. در گربه‌های بالغ، همه چیز به نرها بستگی دارد. در حالی که بیشتر آنها در شب فعال‌تر هستند، برخی از آنها ریتم زندگی انسانی را می‌پذیرند و در طول روز بیدارترند.

ما در مورد رفتارهای عادی صحبت می‌کنیم، با تفاوت‌های ظریف که بسته به فرد و ریتم هر فرد قابل مشاهده است. اما همه گربه‌ها این مراحل طبیعی را به یک شکل دنبال نمی‌کنند و برخی از آنها در طول دوره‌های فعالیت طبیعی که می‌تواند با دوره‌های استراحت بسیار کوتاه همراه باشد، سطح بیشتری از تحریک را نشان می‌دهند.

اگر بچه گربه شما به طور خاصی آشفته است اغلب به بیش فعالی مربوط می‌شود. با این حال، عوامل متعددی می‌تواند این نوع رفتار را توضیح دهد.

علل رفتاری

بیش فعالی در گربه‌ها می‌تواند ناشی از چندین علت رفتاری باشد.

از شیر گرفتن زودهنگام: بچه گربه‌ای که خیلی زود از مادرش جدا شده است، مرحله از شیر گرفتن عاطفی خود را کامل نکرده یا کدها را یاد نگرفته است. در واقع، او از مادر و خواهر و برادرش می‌آموزد گربه شود و قوانین رفتاری را یاد بگیرد و در بزرگسالی رفتاری متعادل داشته باشد. جدایی زودهنگام، به طور نرمال، قبل از سن 8 هفتگی - اما ترجیحاً 12 هفته برای رفاه او – می‌تواند او را در سطح عاطفی حساس‌تر و شکننده‌تر کند تا جایی که بیقراری شدید ایجاد کند.

عدم تحرک: گربه‌ای که فاقد تحرک و فعالیت است، به دلیل کسالت ناشی از ناتوانی در ورزش، به افسردگی مبتلا می‌شود. در برخی از گربه‌سانان، ناتوانی در کشش پاها و آزاد کردن انرژی انباشته شده می‌تواند باعث ایجاد فعالیت‌های ناگهانی شود و حیوان به طور ناگهانی بیش فعال شود.

علل پزشکی

یک گربه همچنین ممکن است به دلایل پزشکی رفتار آشفته از خود نشان دهد.

وجود انگل: گربه آلوده شده توسط کرم‌های خاص، به ویژه کرم‌های گرد، می‌تواند رفتار بسیار تحریک‌آمیزی از خود نشان دهد. همین امر در مورد وجود کک که باعث خارش می‌شود نیز صدق می‌کند. گربه عصبی و هیجان‌زده است، نمی‌نشیند، دم خود را تکان می‌دهد، در همه جهات حرکت می‌کند، با صدای بلند میو میو می‌کند و غیره.

دوره فحلی در گربه‌ها: گربه در دوره فحلی می‌تواند عصبی‌تر باشد. او که آشفته است، اغلب میو میو می‌کند و به نظر نمی‌رسد که آرام بگیرد.

اختلالات سیستم عصبی: گربه‌های مسن می‌توانند به اختلالات سیستم عصبی، از جمله زوال عقل پیری مبتلا شوند. حیوان تمایل دارد صداهای عجیب و غریب و ناراحت‌کننده از خود ساطع کند، ناگهان بیش فعال به نظر برسد، یا حتی مراحلی از سرگردانی را نشان دهد. این پدیده را می‌توان در گربه‌های جوانی که از اختلالات عصبی رنج می‌برند نیز مشاهده کرد.

پرکاری تیروئید: در گربه‌ها، این اختلال غدد درون‌ریز می‌تواند مراحل هیجان شدید ایجاد کند. حیوان همچنین تشنگی قابل توجه، تکرر ادرار، افزایش اشتها و مشکلات گوارشی را نشان می‌دهد.

درد: بعضی از گربه‌ها وقتی درد می‌کشند آشفته می‌شوند. خواه مجروح شده باشند یا از بیماری رنج ببرند، درد می‌تواند حیوان را تشویق کند که بین مراحل نشستن و فازهای پرتحرک تناوب ایجاد کند. در واقع، گربه‌های جوان یا بزرگسالانی که به طور کامل نمی‌دانند چه اتفاقی برایشان می‌افتد، ممکن است زمانی که درد آنها را آزار می‌دهد، بسیار برانگیخته شوند.

برای آرام کردن یک گربه بسیار آشفته چه باید کرد؟

اگر گربه شما بسیار آشفته است، بدانید که راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید به او کمک کنید تا آرام شود.

مشورت با دامپزشک

اگر نمی‌توانید علل تحریک بیش از حد گربه خود را شناسایی کنید، اگر شک دارید یا با علائم مشکوک دیگری همراه است، در مشورت با دامپزشک خود تردید نکنید. در واقع، متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند از یافته‌های شما استفاده کند، حیوان شما را مشاهده کند و تجزیه و تحلیل‌هایی را برای شناسایی علت این اختلال رفتاری انجام دهد.

با شناسایی منشا این بیش‌فعالی است که پزشک شما می‌تواند راه‌حل مناسبی را به شما ارائه دهد. درمان پزشکی، جراحی، رفتار درمانی... راه‌حل‌هایی برای تسکین همراه کوچک شما امکان‌پذیر است، به شرطی که شما درست هدف‌گذاری کنید. در واقع، اگر برانگیختگی او یکی از علائم دیگر باشد، مناسب است که به علت اصلی عمل شود.

تطبیق فضای خود

اگر گربه شما به دلیل عدم فعالیت و تحریک بیش‌فعال است، این شما هستید که باید اقدام کنید! به او کاری برای انجام دادن پیشنهاد دهید و فضای او را طوری تنظیم کنید که بتواند تفریح و ورزش کند. گربه یک شکارچی است و اگر نتواند آزادانه به فضای باز دسترسی داشته باشد، باید استعدادهای خود را در داخل خانه به کار ببرد.

طیف وسیعی از لوازم جانبی را به او پیشنهاد دهید تا بتواند انرژی اضافی خود را به روشی سالم آزاد کند:

عقیم‌سازی 

عقیم سازی اثرات برخی از هورمون ها را بر روی گربه کوچک از بین می‌برد که باعث آرامش بیشتر و کم‌تحرکی آن می‌شود. قطعا این مداخله از نظر برخی غیرطبیعی تلقی می‌شود که واقعیتی غیرقابل انکار است. با این حال، عقیم‌سازی همچنین وسیله‌ای برای جلوگیری از تعداد زیادی سرطان در دوستان گربه ما است. در واقع کاهش یا اجتناب از خطرات سرطان بیضه در مردان و سرطان‌های رحم و زنجیره پستانی در زنان را ممکن می‌سازد.

عقیم سازی باید روی یک گربه 6 ماهه، زمانی که سیستم تولیدمثلی آن به خوبی توسعه یافته است، و قبل از اولین دره فحلی در ماده انجام شود تا اثر پیشگیرانه موثرتر باشد.

کرم‌زدایی گربه

برای اینکه گربه شما قربانی انگل نشود، مهم است که او را با داروهای ضدانگلی متناسب با وزن و سن او درمان کنید. درمان خارجی علیه کک باعث از بین رفتن این انگل‌ها شده و از خطر آلودگی جلوگیری می‌کند. با این حال، وجود آنها می‌تواند باعث خارش و سایر واکنش‌های پوستی شود که باعث عصبی شدن گربه‌ها می‌شود. درمان هر 4 هفته توصیه می‌شود.

آرام کردن گربه

اگر گربه شما بسیار آشفته است، می‌توانید فرومون‌های گربه را در محیط اطرافش پخش کنید. این مواد طبیعی در واقع برای اکثر گربه‌های کوچک تسکین‌دهنده هستند.

عدم تشویق بیش فعالی

وقتی گربه شما بیش فعال عمل می‌کند، بهتر است آن را نادیده بگیرید. در این مورد، وانمود کنید که او آنجا نیست. با او صحبت نکنید، به او نگاه نکنید و او را لمس نکنید. اگر سعی کرد شما را گاز بگیرد یا ناخن بکشد، به او اجازه ندهید و محکم او را کنار بزنید یا حتی اتاق را ترک کنید.

هنگامی که همراه کوچک شما بسیار آشفته است، ممکن است سعی کنید او را با در آغوش گرفتن آرام کنید یا سعی کنید توجه او را با دادن مقداری کیبل یا غذا به او منحرف کنید. با این حال، اینها از نظر گربه شما پاداش است. بنابراین، او چنین استنباط می‌کند که شما برای تأیید رفتارش به او پاداش می‌دهید. از آنجایی که در حالی که آشفته است به او پاداش می‌دهید، او بسیار خوشحال خواهد شد که با شروع دوباره برای گرفتن یک هدیه کوچک دیگر، شما را خشنود کند! بنابراین به واکنش‌های خود بسیار توجه کنید. برای اینکه او را از عادت خارج کنید، او را نادیده بگیرید و به او جایزه ندهید!

اختصاص دادن زمان

شما باید بخوابید و اگر گربه شما به دلیل بی‌قراری بیش از حد شب‌های شما را به هم می‌زند، رفاه شما به خطر می‌افتد. اما پس از آن چه باید کرد؟ به او زمان باکیفیت بدهید. چند دقیقه هر شب قبل از خواب کافی است! گوشی خود را کنار بگذارید، صفحه نمایش را خاموش کنید و روی آن تمرکز کنید. نوازش و بازی‌ها فعالیتی برای دو نفر است که به او اجازه می‌دهد انرژی خود را آزاد کند و شما را شب راحت بگذارد. گربه شما خسته و سیر شده و در شرایط بهتری آماده به خواب رفتن است.