پرورش-گوسفند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ اگر می‌خواهید در خانه گوسفند پرورش دهید تا از پشم، گوشت یا شیرشان استفاده کنید انتخاب گونه‌ مناسب مشکل خواهد بود. در واقع، بسیاری از نژادهای گوسفند وجود دارند که هر کدام دارای نقاط قوت و محدودیت‌های خاص خود هستند، ویژگی‌هایی که باید شناخته شوند و باید به آنها احترام گذاشت. رعایت بعضی از نکات به شما در پرورش گوسفند یاری خواهد کرد. ما در این مقاله همه چیز را به شما می‌گوییم!

چگونه نژاد گوسفند را برای پرورش انتخاب کنیم؟

لطفاً توجه داشته باشید که حدود 450 نژاد گوسفند در جهان وجود دارد. البته هر یک این گونه‌ها نیازهای خاصی دارند و بسته به استفاده‌ای که می‌خواهید در خانه از آنها بکنید قابل مقایسه نیستند.

دقت کنید که نژادهای موجود نژادهای گوشتی، پشمی و شیری هستند. برای انتخاب نژادی از گوسفند که در خانه شما احساس خوبی داشته باشد، بهترین کار این است که گونه‌های محلی را انتخاب کنید. در هر صورت، بهتر است برای خرید گوسفند خود با یک پرورش‌دهنده نزدیک به خانه خود تماس بگیرید.

اگرچه می‌توان گوسفند را در هر سنی به فرزندخواندگی پذیرفت، اما ترجیحا یک گوسفند جوان که تازه از شیر گرفته شده است را انتخاب کنید. او در واقع خیلی راحت‌تر از یک گوسفند مسن با محیط و حیوانات اطرافش سازگار می‌شود.

گله منظم

گوسفند حیوانی اجتماعی است که نمی‌تواند تنهایی را تحمل کند. بنابراین ضروری است که هرگز او را تنها نگذارید، در غیر این صورت آنها افسرده خواهند شد. داشتن حداقل دو گوسفند را در نظر داشته باشید. البته توجه داشته باشید که به طور ایده‌آل توصیه می‌شود که یک گروه 4 تا 8 نفره را انتخاب کنید.

اگر این امکان را ندارید، همراهانی را به او پیشنهاد دهید که با آنها احساس صمیمیت و راحتی کند، مانند الاغ، بز یا حتی سگی که بیشتر وقت خود را او بگذراند.

به جنسیت انتخابی نیز توجه کنید. باید با دقت آنها را مخلوط کنید یا به یک گروه جنسی بسنده کنید. بنابراین، شما می‌توانید فقط ماده‌ها را بپذیرید یا یک گروه مختلط از یک گوسفند نر برای دو تا پنج گوسفند ماده تشکیل دهید. در واقع، اگر این نسبت‌ها را رعایت نکنید، که بسته به نژادها می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد، در معرض خطر درگیری‌هایی قرار می‌گیرید که می‌تواند خشونت‌آمیز باشد.

اگر می‌خواهید به حیوانات خود اجازه دهید تولیدمثل کنند، به محض رسیدن به یک سالگی، بره‌ها را از بقیه گله جدا کنید. در واقع، آنها به در این سن به اوج جنسی خود می‌رسند و این جدایی از خطر جفت‌گیری فامیلی جلوگیری می‌کند.

پرورش گوسفند: نیازهای این حیوانات چیست که باید رعایت شود؟

زیستگاه گوسفند

برای جا دادن گوسفند در خانه، به فضا نیاز دارید! در واقع، شما به 200 متر مربع تا 300 متر مربع زمین چمن برای هر فرد نیاز دارید. همچنین مراتع گوسفندان باید حصارکشی شود تا فرار نکنند و از ورود شکارچیان احتمالی جلوگیری شود. همچنین بهتر است گوسفندان را از باغ سبزی دور نگه دارید، زیرا آنها از کمک به میوه ها و سبزیجات شما دریغ نمی کنند.

گوسفند که یک حیوان خانگی مقاوم است، لزوماً نیازی به سرپناه ندارد، به خصوص اگر نژادی را انتخاب کنید که با آب و هوای منطقه خود مطابقت داشته باشد. با این حال، گوسفندان شما از اینکه بتوانند در تابستان از خود در برابر باد، باران و خورشید محافظت کنند، قدردانی خواهند کرد. یک کابین باز که در معرض بادهای غالب نباشد و ابعادی متناسب با تعداد آنها داشته باشد، برای تامین راحتی آنها کافی است.

تغذیه گوسفند

گوسفندها عمدتاً از علف‌هایی که در مرتع خود پیدا می‌کنند تغذیه می‌کنند. اگر زمین به اندازه کافی غنی نباشد یا هنوز در فصل زمستان باشد، رژیم غذایی آنها باید با یونجه و خوراک غلیظ به شکل غلات تکمیل شود. 

برای تامین تمام نمک‌های معدنی مورد نیاز گوسفندان، لازم است آجرهای لیسیدنی مخصوص گوسفند را در اختیار گوسفندان قرار دهید.

در نهایت، البته، گوسفند باید همیشه فرصت نوشیدن آب تازه و تمیز را داشته باشد که برای جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها باید هر روز تعویض شود.

مراقبت از گوسفند

قبل از پذیرش گوسفند، باید در نظر داشته باشید که این حیوانات نیاز به دسترسی زیاد و توجه زیادی دارند. در واقع، از نظر غذا، اگر گوسفندان نتوانند خود را به درستی در مرتع تغذیه کنند، باید هر روز چیزی برای تکمیل غذا برای آنها فراهم شود.

علاوه بر این، اگر می‌خواهید از پشم گوسفندان خود استفاده کنید، باید به خوبی از آن مراقبت کنید و سالی یک بار - یا بیشتر بسته به نژاد -، در فصل بهار پشم‌چینی را با تجهیزات مناسب در دستور کار قرار دهید.

در نهایت، از آنجایی که گوسفندها مستعد ابتلا به بیماری‌های ناشی از انگل و به ویژه کرم‌های روده هستند، باید مرتباً آنها را کرم‌زدایی کنید. همچنین توجه داشته باشید که سم گوسفند نیز شکننده است و می‌تواند باعث درد در پاها شود. بنابراین مراقبت منظم از آنها و نگهداری و چیدن آنها با انبردست مناسب ضروری خواهد بود.