غلت-زدن-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ غلت زدن یک ترفند سرگرم‌کننده است که آموزش آن به سگ‌تان می‌تواند برای سرگرم کردن او و شما جالب باشد. با این حال، مانند تمام یادگیری‌ها، رعایت برخی مراحل مهم است. توصیه‌های ما را در این مقاله از دست ندهید.

چرا باید به سگ خود غلت زدن را یاد دهید؟

آموزش یک سری ترفندها به سگ از بسیاری جهات مفید است. از طرفی، این به آموزش، عادت دادن سگ به یادگیری، تحریک مغز او و ادغام به یادگیری جدید کمک می‌کند. علاوه بر این، رابطه بین حیوان و صاحبش، همدستی آنها و اعتمادی که هر فرد به دیگری دارد را تقویت می‌کند.

آموزش غلت زدن به سگ شما دستوری است که اصل اطاعت، بهبود هماهنگی و همچنین سرگرمی و بازی را با هم ترکیب می‌کند. در این فعالیت حیوان از نظر ذهنی، جسمی و احساسی تحریک می‌شود. سگ از انجام این مشارکت لذت می‌برد و با آن سرگرم می‌شود.

از سوی دیگر، مهم است اطمینان حاصل شود که جلسات آموزشی و یادگیری در یک محیط مناسب انجام می‌شود. مکانی آرام و امن و بدون تحریکات آزاردهنده را انتخاب کنید تا به حیوان کمک کند تمرکز خود را حفظ کند. برای آموزش غلت زدن به همراه کوچک خود، می‌توانید در اتاق نشیمن یا باغ خود بنشینید. همانطور که پیشرفت می‌کند، می‌توانید جلسات را در فضاهای عمومی بازتولید کنید.

به یاد داشته باشید که وقتی سگ روی زمین غلت می‌زند، زمین می‌تواند سخت و آسیب‌زا باشد. ترتیبی بدهید که روی فرش یا پتو کار کنید تا این حرکت دردناک نباشد.

خود را با خوراکی‌هایی برای تشویق سگ خود مجهز کنید. جلسات کوتاه مدت، حداکثر 10 تا 15 دقیقه، اما مکرر ترتیب دهید تا حیوان به خوبی پیشرفت کند. هر یادگیری باید به مراحل گوناگون تقسیم شود. قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، سگ به هر مرحله باید کاملاً تسلط داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که یادگیری دستور نشستن و دراز کشیدن برای آموزش غلت زدن به سگ شما ضروری است، زیرا این موقعیت شروع کار است.

مایلیم به این نکته اشاره کنیم که تربیت سگ باید در محیطی دلسوزانه و مثبت انجام شود. آموزش مثبت مبتنی بر تشویق و پاداش به وضوح خود را ثابت کرده است. مهم این است که صاحب سگ نسبت به همراه کوچکش صبور، تشویق‌کننده و مطمئن باشد، او را در یادگیری با هیجان و پاداش برای تشویق به بازتولید رفتار خوب حمایت کند. رفتارهای بد نادیده گرفته می‌شود تا حیوان تشویق شود که دوباره آنها را تکرار نکند. به این ترتیب سگ از جلب رضایت ارباب خود لذت می‌برد، به خوبی یاد می‌گیرد و تکنیک‌های مناسب را به دست می‌آورد. او کار درست را می‌فهمد.

برعکس، آموزش سنتی که بیشتر متکی به روش‌های تنبیهی است، شامل مجازات خطاهاست. البته، سگ دیگر رفتارهای بد را بازتولید نمی‌کند، اما این فقط برای جلوگیری از مجازات است. از سوی دیگر، ژست درست را یاد نمی‌گیرد، او به سادگی از سوژه ترس خود دوری می‌کند. این شیوه آموزشی که بر خشونت و تحقیر تکیه می‌کنند، معنایی ندارد.

چگونه به سگ خود غلت زدن را آموزش دهیم؟

در اینجا مراحلی وجود دارد که توصیه می کنیم برای آموزش غلت زدن به سگ خود دنبال کنید.

مرحله شماره 1: وضعیت "دراز کشیدن!"

قبل از آموزش غلت زدن به سگ، ضروری است که او بر فرمان "بنشین!" و "دراز بکش!" تسلط پیدا کند. اگر سگ شما هنوز به آن مسلط نشده است، بهتر است از قبل آن را به او آموزش دهید، در غیر این صورت نمی‌توانید به مرحله بعد بروید.

اگر سگ شما به "بنشین!" و "دراز بکش!" تسلط دارد، به حیوان خانگی خود دستور دهید که روی زمین دراز بکشد و شما نیز در برابر او بنشینید.

مرحله 2: حرکت را شروع کنید

خوراکی را در دست خود قرار دهید. آن را طوری ارائه دهید که کف دستتان رو به بالا باشد، جلوی پوزه همراه کوچکتان.

می توانید به آرامی پوزه آن را فشار دهید تا سگ خود را تشویق کنید تا آن را به سمت شانه خود بچرخاند با چرخاندن دست خود او را به سمت پهلو هدایت کنید.

در همان زمان، دست خود را روی سر او بپیچید. سگ شما باید خوراکی را با بینی خود دنبال کند، که او را از تعادل خارج می‌کند و او را تشویق می‌کند که به سمت دیگر برود.

اگر رعایت کرد، با یک کلمه ملایم و نوازش به او تبریک بگویید، سپس برای تأیید رفتارش، به او یک خوراکی تشویقی ارائه دهید.

مرحله شماره 3: دور کامل

هنگامی که مرحله قبلی به خوبی تثبیت شد، وقت آن است که به حیوان خانگی خود آموزش دهید تا چرخش کامل را انجام دهد، به عبارت دیگر غلت زدن روی زمین. برای انجام این کار، شما باید یک عبارت واضح را تلفظ کنید. این عبارت باید به طور سیستماتیک یکسان و همیشه با همان لحن صدا تلفظ شود تا سگ کلمه را با ژست مرتبط کند. "دور بزن!"، "بچرخ!"، "غلت بزن!" یا موارد دیگر، این به شما بستگی دارد که انتخاب کنید.

در این مرحله باید به حرکت دست خود ادامه دهید تا حیوان شما کاملاً به پهلو بغلتد. ممکن است در اولین تلاش به طور کامل انجام نشود. در هر پیشرفتی، به او جایزه بدهید و او را تحسین کنید تا او تشویق بشود تا در حرکتش بیشتر پیش برود.

در طول جلسات، فقط زمانی به سگ خود پاداش دهید که دو بار پشت سر هم غلت بزند.

همیشه سگ خود را با یک خوراکی تشویق کنید تا او را تشویق کنید تا ژست را تکرار کند تا جایزه دریافت کند. مطمئن شوید که همیشه هنگام چرخش کامل فرمان را بگویید. با گذشت زمان، جایزه دادن را کنار بگذارید تا به تدریج همراه کوچکتان را تشویق کنید که فقط انگشت شما را دنبال کند.

لطفاً توجه داشته باشید که نباید تعداد زیادی غلت پشت سر هم انجام دهید تا به سگ شما آسیب وارد نشود.