سیستیت-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ عفونت ادراری گربه یا سیستیت، التهاب دستگاه ادراری است که می‌تواند منشأ مختلفی داشته باشد. این بیماری در میان گربه‌ها بسیار شایع است. به طور کلی درمان آن آسان است، اما برای جلوگیری از عوارض کشنده نیاز به درمان سریع دارد.

علل سیستیت در گربه‌ها چیست؟ علائم شناسایی آن در گربه چیست؟ چگونه چنین عفونتی را درمان کنیم؟ آیا می‌توان از خطرات آن جلوگیری کرد؟ در این مقاله خواهیم دید.

دلایل سیستیت در گربه

عفونت ادراری در گربه ها یک بیماری رایج است. این بیماری دردناک است و به دلیل شکنندگی سیستم ادراری حیوان نیاز به درمان بسیار سریع دارد. برای جلوگیری از خطر عوارض، مهم است که به سرعت با دامپزشک مشورت کنید تا درمان مناسب را انجام دهید.

با این حال، باید بدانید که سیستیت می‌تواند منشأ مختلفی در گربه‌ها داشته باشد.

منشا باکتریایی: شایع است. این شکل از عفونت ادراری به دلیل وجود یک باکتری در مثانه یا مجرای ادرار ایجاد می‌شود، مجرای کوچکی که به حیوان اجازه می‌دهد ادرار را تخلیه کند. در اکثر موارد، باکتری اشریشیا کلی علت آن است.

سنگ‌های ادراری: هیدراتاسیون ناکافی یا رژیم غذایی ناکافی یا بی‌کیفیت می‌تواند منجر به تشکیل کریستال‌هایی شود که باعث ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شوند. آنها بسیار تحریک‌کننده هستند، باعث التهاب مثانه می‌شوند و همچنین اگر اندازه آنها خیلی بزرگ باشد می‌توانند مجرای ادرار را مسدود کنند.

ناهنجاری: برخی از گربه‌ها از ناهنجاری در سیستم ادراری رنج می‌برند که باعث ایجاد عفونت‌های ادراری می‌شود.

منشا ضربه‌ای: شوک یا آسیب به مثانه یا مجرای ادرار می‌تواند باعث التهاب شود که منجر به عفونت ادراری می‌گردد.

دیابت: گربه‌هایی که از دیابت رنج می‌برند، سطح قند خون غیرطبیعی بالایی دارند. ادرار به طور طبیعی تحت تأثیر این قند اضافی قرار می‌گیرد که آن را تغذیه می‌کند.

تومور: هنگامی که گربه از تومور در دستگاه ادراری خود رنج می‌برد، خطر ابتلا به سیستیت افزایش می‌یابد.

سیستیت ایدیوپاتیک: این شکل بسیار شایع است و به عفونت‌های ادراری اطلاق می‌شود که منشا آن را نمی‌توان یافت. استرس، اضطراب، اضافه وزن... نمی‌توان علت آن را به طور دقیق مشخص کرد.

علت عفونت ادراری هرچه که باشد، به یاد داشته باشید که گربه باید به سرعت توسط دامپزشک درمان شود تا از بازگشت عفونت به کلیه‌ها جلوگیری شود. بنابراین ضروری است که به وضوح علائم بالینی که ممکن است مشکوک به سیستیت باشد شناسایی شوند.

علائم سیستیت در گربه‌ها

به رفتار گربه خود و برخی علائم خاص که نشان می‌دهد توجه کنید. در این حالت، گربه ممکن است علائم بالینی زیر را نشان دهد.

خمیدگی: درد ناشی از التهاب دیواره مثانه و مجرای ادرار شدید است. حیوان تمایل دارد به صورت خمیده دراز بکشد و نمی‌داند چگونه خود را تسکین دهد. برخی از گربه‌ها نیز از درد ناله می‌کنند.

تکرر ادرار: گربه سعی می‌کند برای تسکین خود به دفعات ادرار کند، اما هر بار فقط چند قطره ترشح می‌کند. غیرمعمول نیست که بچه گربه برای تسکین خود در جعبه خاک خود به عقب و جلو برود.

ادرار خونی: التهاب پوشش مجاری ادراری می‌تواند منجر به از دست دادن خون در ادرار شود.

دفع ادرار در جایی دیگر: گربه شما ممکن است به دنبال دفع ادرار در جای دیگری باشد. به این دلیل که شاید جعبه بستر خود را با درد مرتبط کند یا صرفاً به این دلیل که به دلیل درد شدید ناشی از التهاب نمی‌تواند خود را نگه دارد.

کمبود ادرار: در نرها شایع‌تر از ماده‌ها است. کم شدن ادرار عموماً به دلیل انسداد ناشی از سنگ ادراری است. این یک وضعیت اورژانسی است زیرا عفونت در کلیه برگشته و مثانه به شدت متورم می‌شود. بدون مراقبت سریع دامپزشکی، حیوان می‌تواند در عرض چند ساعت جان خود را از دست بدهد.

هنگامی که عفونت ادراری بلافاصله تشخیص داده نشود، بدتر می‌شود و حیوان ممکن است شروع به استفراغ کند، مکرراً اندام تناسلی خود را لیس بزند، ممکن است بی‌حال بماند یا حتی اشتهای خود را از دست بدهد و از خوردن یا نوشیدن امتناع کند.

در همه موارد، عفونت ادراری نیاز به مشاوره سریع دامپزشک دارد. در واقع، اگرچه این نوع آسیب به راحتی قابل درمان است، اما عدم درمان آن باعث گسترش عفونت به کلیه‌ها می‌شود. در صورت عدم مراقبت فوری، حیوان ممکن است در اثر سپتی سمی بمیرد.

تشخیص عفونت ادراری گربه

دامپزشک می‌تواند آزمایش‌های مختلفی را برای تایید عفونت ادراری انجام دهد. در اینجا راه‌حل های ممکن آورده شده است:

- معاینه بالینی گربه، با لمس مثانه که ممکن است متورم شده باشد.

- معاینه ادرار در زیر میکروسکوپ یا تجزیه و تحلیل ادرار با ارسال نمونه به آزمایشگاه تخصصی برای شناسایی باکتری مورد نظر.

- آزمایش خون؛

- در صورت مشکوک بودن به کریستال یا تومور، ممکن است سونوگرافی انجام شود.

با این حال، در صورت وجود سنگ یا کریستال در ادرار، ممکن است لازم باشد کاتتریزاسیون ادراری انجام شود. برای انجام این کار، گربه باید بستری شود. در موارد خاص (سنگ‌های بزرگ یا تومور)، جراحی ضروری است.

برخی از گربه‌ها تمایل دارند خودشان کریستال بسازند. اگر اینطور باشد، غذاهای درمانی وجود دارد که این سنگ‌های ادراری را از بین می‌برد و از تشکیل آنها جلوگیری می‌کند. در این صورت، ترجیح داده می‌شود که حیوان در طول عمر خود از این نوع رژیم غذایی تغذیه شود تا از عود آن جلوگیری شود.

اگر سیستیت تکرار شود به نظر می‌رسد با استرس و مضطرب مرتبط باشد، ممکن است اسپری‌های تسکین دهنده توسط متخصص مراقبت‌های بهداشتی تجویز شود.

جلوگیری از سیستیت در گربه

برای جلوگیری از خطر سیستیت یا عود اگر حیوان شما قبلاً قربانی چنین عفونتی شده است، اقدامات پیشگیرانه ساده‌ای وجود دارد.

به گربه خود اجازه دهید هر روز با بیرون رفتن و/یا از طریق جلسات بازی ورزش کند. ورزش بدنی سلامت گربه را حفظ می‌کند و خطر اضافه وزن و چاقی را محدود می‌کند، عواملی که باعث تشدید عفونت‌های ادراری می‌شوند.

اگر حیوان شما استرس دارد، محیط و روال خود را طوری تنظیم کنید که آرامش بیشتری داشته باشد. منابع نگرانی را از بین ببرید و در استفاده از فرمون‌های تسکین دهنده دریغ نکنید.

اگر گربه شما دیابتی است، ورزش بدنی برای سلامتی آن ضروری است. علاوه بر این، حتما دوزهای انسولین او را به دقت تنظیم کنید.

ایجاد یک رژیم غذایی درمانی - اغلب مادام‌العمر - برای جلوگیری از خطر سنگ‌های ادراری در گربه‌هایی که مستعد ابتلا به آن هستند مفید خواهد بود.

اگر گربه شما تمایل به نوشیدن کمی دارد، در هیدراته کردن کیبلش با کمی آب یا آب گوشت یا سایر اشکال غذای مرطوب تردید نکنید. اما مراقب باشید که مقادیر را طوری تنظیم کنید که یک جیره معمولی روزانه متناسب با سن و وزن خود داشته باشد.

ظروف آب را در مکان‌های مختلف، در داخل و خارج از منزل نصب کنید. ظرف‌های کلاسیک (ترجیحاً شیشه‌ای، چینی یا استیل ضد زنگ، زیرا پلاستیک بوهای بدی متصاعد می‌کند و می‌تواند حساسیت‌زا باشد) راه حل خوبی هستند. البته آب باید تازه و تمیز باشد.

به او غذای باکیفیت بدهید که در دامپزشکی، فروشگاه‌های حیوانات خانگی یا در سایت‌های تخصصی فروخته می‌شود. از غذاهایی که در سوپرمارکت‌ها حاوی مواد بی‌کیفیت هستند که باعث کمبود و ایجاد عفونت‌های ادراری به ویژه تشکیل سنگ‌های ادراری در گربه‌های حساس می‌شوند، اجتناب کنید. اگرچه خرید آنها کمی گرانتر است، اما این غذاها برای سلامتی گربه شما بسیار بهتر هستند. به این ترتیب نیازهای تغذیه‌ای آنها را پوشش می‌دهید و از سلامت آنها مراقبت می‌کنید که باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه شما می‌شود!