سرعت-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وقتی گربه‌های کوچک خود را در حال بازی، تفریح و شکار یا در حال تعقیب طعمه یا فرار از خطر مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم از سرعت دویدن آنها شگفت‌زده شویم. اما آنها واقعاً چقدر سریع قادر به دویدن هستند؟ آیا آنها سریع‌تر از ما انسان‌ها هستند؟ چگونه مهارت‌های دویدن آنها را توضیح دهیم؟ و در رابطه با سایر گونه‌های جانوری در چه جایگاهی قرار دارند؟ ما در این مقاله همه چیز را به شما می‌گوییم!

سرعت دویدن گربه

اگرچه گربه زمان بیشتری را صرف استراحت برای صرفه جویی در انرژی می‌کند، اما حیوانی است که می‌تواند بسیار سریع بدود. در واقع، گربه‌ها می‌توانند سرعت متوسط 40 کیلومتر در ساعت تا 45 کیلومتر در ساعت یا حتی تا 48 کیلومتر در ساعت را برای نژادهای خاص حفظ کنند. اما به محض اینکه نیاز به فرار از خطر یا تعقیب طعمه داشته باشند، حتی می‌توانند در فاصله کوتاهی به سرعت 50 کیلومتر در ساعت برسند!

دلایل تشریحی

چگونه می‌توانیم این توانایی دویدن را در یک گربه با این اندازه توضیح دهیم؟ خیلی ساده به این دلیل که اندازه یک حیوان سرعت دویدن آن را تعیین نمی‌کند. بله، پارامترهای دیگری باید در نظر گرفته شوند تا بفهمیم که چرا گربه می‌تواند نسبت به گونه‌های بزرگتر یا کوچک‌تر سریعتر بدود.

درک عواملی که احتمالاً حداکثر سرعتی را که حیوان هنگام دویدن می‌تواند به آن دست یابد، توضیح می‌دهد موضوعی است که بسیاری از محققان را مجذوب خود می‌کند. در واقع، حیوانات سنگین‌تر معمولاً قوی‌تر هستند و قدرت عضلانی بیشتری برای به جلو راندن خود در هنگام دویدن دارند. از طرفی آنها نیاز به تغذیه بیشتر عضلات خود دارند و وزن لازم می‌تواند مانعی برای آنها باشد. برای اینکه یک حیوان سریع باشد، باید آنقدر عضلانی باشد که بتواند خود را به حرکت درآورد، اما آنقدر سبک باشد که سنگین نشود. بنابراین، این مطالعه نشان داد که وزن متوسط 50 کیلوگرم می‌تواند تعادل ایده‌آل باشد، به عبارت دیگر تعادل یوزپلنگ، گرگ یا حتی سریع‌ترین تازی‌ها.

در سال 2021، مطالعه دوم نشان داد که این وزن ایده‌آل تنها یکی از پارامترهاست. در واقع، سایر عوامل تشریحی مهم هستند که از طول پاهای حیوان و وضعیت بدن شروع می‌شود. در واقع، هرچه پاها بلندتر باشند، بیشتر به حیوان اجازه می‌دهند تا خود را به جلو براند و شتاب بگیرد. علاوه بر این، حیوانات چهار پا مرکز ثقل پایین‌تری دارند که به آنها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر از انسان‌ها باشند.

همانطور که متوجه شده‌اید، گربه، با وجود وزن کم، به دلیل ماهیچه‌های ظریف و قدرتمند، چهار پایش که به او اجازه می‌دهد مرکز ثقل پایین‌تری داشته باشد و طول ایده‌آلش برای یک پیشروی کارآمد، نسبتا سریع است.

تفاوت‌های قابل توجه بین نژادهای گربه

البته، میانگین‌های اعلام شده برای گربه‌های سالم با وزن طبیعی قابل اعمال است. همچنین باید بدانید که همه نژادها قادر به دویدن با سرعت یکسان نیستند و بسیاری به دلیل توانایی‌های بالای خود متمایز هستند.

گربه بنگال به واسطه سرعت چشمگیرش یک شکارچی بزرگ است. این گربه باشکوه با موهای خرمایی در واقع قادر است موش‌ها یا پرندگان را در فواصل دور تعقیب کند. او یک دونده عالیست و نیاز به ورزش روزانه دارد و در زیستگاهی با باغ یا نزدیک پارک یا فضای سبزی که بتواند در آن بدود خوشحال خواهد بود.

کورات، گربه‌ای کوچک با موهای نقره‌ای خاکستری باشکوه خود، یکی از سریع‌ترین‌ها در جهان است. بسیار عضلانی است و با سرعت شگفت‌انگیزی خود را به حرکت در می‌آورد. این نژاد گربه پرانرژی نیز نیاز زیادی به ورزش روزانه در هوای آزاد دارد.

سنگاپوری یک نژاد بسیار کوچک گربه با ماهیچه‌های قوی است که به آن اجازه می‌دهد یک دونده عالی باشد. او یکی از سریع‌ترین گربه‌های جهان است.

گربه و انسان: چه کسی سریع‌تر می‌دود؟

اگر گربه بتواند به حداکثر سرعت بین 48 تا 50 کیلومتر در ساعت برسد، انسان به نوبه خود به حداکثر سرعت 44 کیلومتر در ساعت محدود می‌شود (برای رکورد جهانی 100 متر، میانگین سرعت فقط 10 کیلومتر در ساعت). بنابراین گربه‌سانان کوچک از ما سریعتر هستند.

این تفاوت سرعت را می‌توان خیلی ساده و بر اساس فاکتورهایی که در بالا ذکر شد توضیح داد. در واقع، سرعت دویدن با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله تراکم عضلات، اندازه، طول پا و غیره تعیین می‌شود. با این حال، حداکثر سرعت حرکت ممکن است توسط عواملی مانند نیروی اینرسی و مقاومت هوا محدود شود. بنابراین گربه کوچک برتری قطعی نسبت به انسان دارد.

بله، زیرا اگر انسان بتواند وزن متوسطی در حدود 50 کیلوگرم داشته باشد، برخلاف گربه، فقط دو پا دارد. از آنجایی که بدنه آن در حالت ایستاده قرار دارد، به آن اجازه نمی‌دهد که آیرودینامیک خوبی داشته باشد زیرا مقاومت هوا و مرکز ثقل بالاتری را ارائه می‌دهد.

گربه و حیوانات دیگر: سرعت دویدن بسیار متفاوت است

سرعت دویدن گربه متعادل است و بچه گربه کوچک چیزی برای حسادت به بسیاری از گونه‌ها ندارد. همانطور که دیدیم پارامترهای متعدد به طور مستقیم بر سرعت دویدن یک حیوان تأثیر می‌گذارد، ظرفیت گونه‌های مختلف در این مورد بسیار متفاوت است.

بنابراین گربه‌سانان کوچک ما بسیار سریع‌تر از حیوانات دیگر هستند، به‌ویژه سگ‌های کوچک که به طور متوسط با سرعت 15 کیلومتر در ساعت و با بیشینه 30 کیلومتر در ساعت می‌دوند و از موش‌هایی که به طور متوسط با سرعت 9 کیلومتر در ساعت و با بیشینه 13 کیلومتر بر ساعت می‌دوند. سرعت متوسط خرگوش وحشی حدود 30 کیلومتر در ساعت و بیشینه آن حدود 50 کیلومتر در ساعت است که تقریباً به اندازه گربه‌های کوچک ما کارآمد است.

بنابراین گربه‌های ما تقریباً به سرعت سگ‌های بزرگ هستند که به طور متوسط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت با بیشینه‌ای هر چند بالاتر، حدود 70 کیلومتر در ساعت می‌دوند. گربه اما عملکردهایی شبیه به گرگ با میانگین سرعت 45 کیلومتر در ساعت و کرگدن که حداکثر می‌تواند به 45 کیلومتر در ساعت برسد را نشان می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید، اگرچه بررسی بصری مقایسه دشوار است، اما گربه به سرعت نهنگ می دود!

اما با وجود توانایی‌های خیره‌کننده‌اش، همدم مخملی کوچک ما کندتر از سایر حیوانات باقی می‌ماند. شترمرغ با سرعت 50 تا 65 کیلومتر در ساعت، زرافه با سرعت 50 کیلومتر در ساعت، شغال با سرعت 55 کیلومتر در ساعت، شیر با سرعت 80 کیلومتر در ساعت بسیار سریع‌تر از او هستند. و البته یوزپلنگ در واقع، اگرچه این گربه‌سان فوق العاده با سرعت متوسط 50 کیلومتر در ساعت می‌دود، اما هنگام بازی و شکار به راحتی به سرعت 110 کیلومتر در ساعت می‌رسد!