سگ-پرخاشگر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دانستن اینکه چگونه با یک سگ پرخاشگر رفتار کنید کار آسانی نیست، اما وقتی نوبت به سگ شما می‌رسد، اتخاذ واکنش مناسب دشوارتر است. اگر سگ من به طور ناگهانی پرخاشگری نشان داد یا اگر این رفتار رو به افزایش بود، چه باید بکنم؟ دلایل این امر چیست و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم.

پرخاشگری در سگ‌ها: یک مشکل رفتاری که به نژاد مرتبط نیست

وقتی در مورد پرخاشگری در سگ صحبت می‌کنیم، به حیواناتی فکر می‌کنیم که از نژادهای خطرناکی هستند. با این حال، اگرچه درست است که برخی از نژادهای سگ غریزه محافظتی بیشتری نسبت به سایرین دارند، اما باید بدانید که هیچ سگی پرخاشگر به دنیا نمی‌آید.

در واقع، روتوایلر از لابرادور خطرناکتر یا بدتر نیست و هر سگ خانگی می‌تواند رفتاری دوستانه، اجتماعی و مهربان داشته باشد. در واقع، هر سگی قادر است در هر شرایطی، از هر نژادی که باشد، متعادل رفتار کند، به شرطی که آن را یاد بگیرد. بله، چون پرخاشگری جزء میراث ژنتیکی سگ نیست، در حیواناتی شکل می‌گیرد که به درستی آموزش ندیده‌اند. به طور خلاصه، این بستگی به رفتار انسان‌هایی دارد که سگ را بزرگ می‌کنند.

اگر سگ شما پرخاشگری نشان می‌دهد زود قضاوت نکنید. این رفتار نامتعادل همراه کوچک شما ممکن است نتیجه یک گذشته دشوار یا نتیجه تربیت نامناسب باشد. حتی اگر به دنبال ارائه بهترین‌ها به او هستید، باید از این واقعیت آگاه باشید که همه نژادها به یک شکل آموزش نمی‌بینند و هر حیوانی خلق و خوی خاص خود را دارد.

دلایل پرخاشگری در سگ

اگر سگی پرخاشگری نشان می‌دهد، باید بدانید که وضعیت به طور کلی می‌تواند بهبود یابد، مشروط بر اینکه اقدام کنید. با این حال، برای یافتن راه‌حل برای این مشکل، ابتدا لازم است دلایل آن را درک کنید.

با این حال، به یاد داشته باشید که یک سگ تهاجمی به دنیا نمی‌آید. اصولاً این رفتار نتیجه فرآیند تغییری است که در طول زمان در ارتباط با احساسات منفی‌ای که او در یک محیط نامناسب تجربه می‌کند ناشی می شود. البته توجه داشته باشید که ممکن است سگ به دلیل آسیب، بیماری یا سایر مشکلات سلامتی ناگهان پرخاشگرتر شود، اما این رفتار موقتی است.

همچنین باید بدانید که سگ تنها به خاطر لذت حمله، پرخاشگری نشان نمی‌دهد. نه، او برای دفاع از خود، برای دور نگه داشتن همسالان یا انسان‌ها، به دلیل ناآگاهی از کدهای سگ یا به دلیل اینکه نمی‌داند چگونه در مقابل موقعیت واکنش نشان دهد، این گونه عمل می‌کند.

در اینجا دلایل اصلی رفتار پرخاشگرانه در سگ‌ها آورده شده است.

فقدان اجتماعی شدن

سگی که خیلی زود از مادر و خواهر و برادرش جدا شده است، ممکن است از عدم اجتماعی شدن رنج ببرد. در واقع، از طریق تماس با آنها است که او این مرحله طبیعی یادگیری خود را آغاز می‌کند، که می‌آموزد سگ شود و چگونه واکنش نشان دهد و با همسالان خود ارتباط برقرار کند. بنابراین او می‌تواند به سرعت پرخاشگر شود چرا که نمی‌داند چگونه با دیگران رفتار کند و نمی‌فهمد آنها چه می‌خواهند به او بگویند.

پرورش نامناسب

اگر پرورش‌دهنده از توله سگ جوان در این مرحله اجتماعی شدن حمایت نکند و/یا اگر پذیرنده او او را به طور نامناسب، دور از همسالان خود، بدون ادامه فرآیند کسب کدهای سگ بزرگ کند، حیوان در معرض خطر پرخاشگری در تماس با سگ‌های دیگر و/یا انسان‌ها قرار می‌گیرد.

گذشته‌ای آسیب‌زا

سگی که در یک خانه پرخشونت زندگی می‌کند، رها شده یا قربانی حمله شده است، به نوبه خود می‌تواند پرخاشگر باشد. او زخم‌های گذشته‌اش را به دوش می‌کشد.

سگ‌هایی که با سگ‌های مسلط بزرگ شده‌اند و مجبور بودند برای غذا بجنگند، ممکن است در خانه جدیدشان فقط برای دفاع از خود، از ترس اینکه نتوانند غذا بخورند، پرخاشگر باشند.

آموزش تهاجمی

برخی از صاحبان سگ‌ها یک فرم آموزشی منسوخ و خشن را انتخاب می‌کنند. سگ با ضرب و شتم، قلدری، تحقیر و اشکال مختلف خشونت کنترل می‌شود تا او را مجبور به اطاعت کنند. از آنجایی که سگ هیچ گونه بیان دیگری نمی‌شناسد و مشتاق دفاع از خود است، پرخاشگری نشان می‌دهد.

آموزش نامناسب

از سوی دیگر، برخی از صاحبان سگ، پر از نیت خوب هستند. آنها همراه کوچک خود را پذیرفته‌اند تا زندگی خوبی به او بدهند. اما ما همه سگ‌ها نباید به یک شکل بزرگ شوند. می‌توان نادانسته نوعی آموزش را اجرا کرد که برای سگ مناسب نیست.

به عنوان مثال، برخی از سگ‌های چوپان، آنقدر غریزه محافظت از گله دارند که می‌خواهند از خانه خود - که نماینده گله آنها است - به هر قیمتی محافظت کنند، حتی اگر به معنای پرخاشگری نسبت به غریبه‌ها باشد. سگ‌های نگهبان ممکن است در معرض مشکل مشابهی قرار بگیرند.

رفتار نامناسب استاد

صاحبان مبتدی همیشه نمی‌دانند که چگونه قوانین رفتاری خوبی را با سگ خود ایجاد کنند. اگرچه امروزه آموزش مثبت به طور گسترده مورد حمایت قرار می‌گیرد و اثربخشی خود را به خوبی ثابت کرده است، نیاز به اقدام صحیح در زمان مناسب دارد. در واقع، به ویژه در نظر گرفتن پاداش برای تشویق تولید دوباره یه رفتار خوب بسیار پراهمیت است. اما اگر در زمان مناسب به سگ خود پاداش ندهید، اقدام مثبت را تأیید نمی‌کنید. 

به همین ترتیب، بسیاری از صاحبان تمایل دارند سگ خود را هنگامی که به دوست یا غریبه‌ای غرغر می‌کند یا پارس می‌کند، آرام کنند. در آغوش گرفتن، کلمات ملایم یا نوازش با هدف اطمینان دادن به او و با حسن نیت انجام می‌شود، اما برعکس رفتار پرخاشگرانه سگ را تایید می‌کند. در واقع سگ استنباط می‌کند که اربابش از او حمایت می‌کند و در تایید رفتار پرخاشگرانه‌اش به او تبریک می‌گوید. اگر انسان متقاعد شود که با آرام کردن سگ خود کار درستی انجام داده است، حیوان عادت بدی را ایجاد می‌کند که آن را با عادت خوب اشتباه می‌کند.

پرخاشگری سگ: چه باید کرد؟

در اصل، سه شکل اصلی از رفتار پرخاشگرانه در سگ‌ها مشاهده می شود:

پرخاشگری در دفاع از خود: حیوان به دنبال دفاع از خود در صورت احساس بد، دردناک یا تهدید است.

پرخاشگری برای حفاظت: حیوانی که مایل به دفاع از عزیزان خود در برابر شخص یا شیئی است که به نظر او تهاجمی است.

پرخاشگری برای تصاحب: حیوان معتقد است که باید با محافظت از غذا، ملافه یا حتی اسباب‌بازی‌هایش آنها را تصاحب کند..

اگر سگ شما پرخاشگر شد، در اینجا نکاتی را به شما توصیه می کنیم که آنها را اجرا کنید.

مشکل را شناسایی کنید

همانطور که گفتیم این اولین قدم است. این به شما امکان می دهد پاسخ مناسبی را ارائه دهید. بنابراین مراقب باشید که منبع این مشکل تهاجمی را شناسایی کنید و از کمک گرفتن از دامپزشک یا یک رفتارشناس سگ برای انجام این کار دریغ نکنید.

از درگیری اجتناب کنید

همزمان با این مشکل پرخاشگری، سعی کنید تا حد امکان از موقعیت‌هایی که منجر به آن می‌شود دوری کنید. به عنوان مثال، اگر سگ شما نسبت به همسالان خود پرخاشگر است، مطمئن شوید که او را تا زمانی که وضعیت حل شود، دور نگه دارید.

با اعتماد به نفس و مطمئن باشید

هنگامی که در اطراف سگ خود هستید، چه پرخاشگر باشد چه نباشد، به رفتار خود بسیار توجه کنید. حیوان شما با گوش دادن و مشاهده شما به دنبال درک شماست. کلمات شما، لحن صدا، حرکات و وضعیت بدن شما به یک اندازه مهم هستند و به او اجازه می‌دهند شما را درک کند.

بنابراین این شما هستید که باید خود را آرام، با اعتماد به نفس، صلح‌جو و در کنترل خود نشان دهید. اگر استرس دارید یا عصبی یا حتی نگران هستید، او بلافاصله آن را درک می‌کند. با نشان دادن اطمینان خود، او نیز آرامش بیشتری خواهد داشت.

سگ خود را دوباره آموزش دهید

بله، زیرا هرگز برای شروع دوباره دیر نیست، حتی اگر زمان بر باشد و به صبر زیادی نیاز داشته باشد. برای انجام این کار، توصیه می‌کنیم با یک رفتارشناس سگ و/یا یک مربی سگ همراه باشید که روش یادگیری متناسب با سگ شما را به کار می‌گیرد و به ویژه بر آموزش مثبت تمرکز دارد.