آلرژی-در-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آلرژی غذایی یک اختلال جدی در سگ‌ها است. در مواجهه با آلرژن، بدن به تدریج واکنش نشان می‌دهد و علائم، اغلب گوارشی و/یا پوستی را بروز می‌دهد. علل متعدد هستند، اگرچه پروتئین‌ها اغلب شناسایی می‌شوند. برای تشخیص آلرژی غذایی، اجرای یک رژیم غذایی اجتنابی مناسب ضروری و مطمئن‌ترین راه حل است. بیایید این موضوع گسترده را بررسی کنیم.

آلرژی غذایی در سگ چیست؟

مانند انسان، آلرژی غذایی در سگ نیز واکنش حساسیت بیش از حد بدن به آنتی‌ژن‌های موجود در غذا است. علائم ظاهری اغلب تدریجی است و فقط مربوط به غذاهایی است که قبلاً مصرف شده و رایج است.

آلرژی غذایی یک عدم تحمل غذایی نیست، زیرا باعث ایجاد واکنش‌های ایمنی در بدن می‌شود. عدم تحمل غذایی عمدتا باعث اختلالات گوارشی می‌شود.

علل آلرژی غذایی در سگ چیست؟

هنگامی که بدن سگ به غذا به طور غیرعادی پاسخ می‌دهد، سیستم ایمنی بدن آن معمولاً به پروتئین‌ها و به ندرت به لیپیدها، رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده واکنش نشان می‌دهد.

غذاهای مورد بحث ماهیت متغیری دارند و مستقیماً با رژیم غذایی اولیه سگ مرتبط هستند. بر این اساس، اینها عمدتاً گوشت گاو، مرغ، بره، گوشت خوک، ماهی، تخم مرغ، شیر گاو، ذرت، سویا، گندم و غیره هستند.

به طور معمول، آلرژی غذایی با گذشت زمان ایجاد می‌شود. در واقع، حیوان به طور ناگهانی به یک ماده حساسیت‌زا حساس می‌شود و در طول مواجهه با این ماده غذایی یا گروه غذایی حاوی آن، بدنش با شدت بیشتری نسبت به حضور آن واکنش نشان می‌دهد. آلرژی غذایی می‌تواند در هر سنی، در توله سگ‌های جوان و همچنین در سگ‌های مسن ایجاد شود. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که در اکثر موارد آلرژی غذایی، اولین علائم قبل از سن 12 ماهگی ظاهر می‌شود.

باید بدانید که برخی نژادها نسبت به خطر ابتلا به آلرژی غذایی حساس‌تر هستند. سگ‌های باکسر، کولی، دالماس، گلدن رتریور، لابرادور و شارپی بیشتر در خطرند.

علائم آلرژی غذایی چیست؟

به طور کلی دو نوع علامت در صورت آلرژی غذایی مشاهده می‌شود. حیوان ممکن است یک نوع علامت یا هر دو نوع را نشان دهد.

واکنش های پوستی: ریزش مو، خارش، لکه‌های قرمز، عفونت گوش که می‌تواند باعث عفونت مکرر گوش شود، خاراندن، لیس زدن یا گاز گرفتن بیش از حد، دلمه، پوست چرب و بوی بد و غیره.

واکنش های گوارشی: اسهال، استفراغ، نفخ، گاز، مدفوع مکرر و نرم‌تر، ورم معده و غیره.

به ندرت حیوانات قربانی آلرژی غذایی علائمی نظیر مشکلات تنفسی، ادراری، عصبی یا چشمی یا حتی اختلالات رفتاری را نشان می‌دهند.

باید بدانید که یک سگ می‌تواند در صورت بروز حساسیت غذایی یک دسته از علائم یا چندین مورد را نشان دهد. به همین ترتیب، او می‌تواند همه این علائم بالینی را بدون هیچ گونه حساسیتی نشان دهد. در این صورت، منشأ را باید در جای دیگری جستجو کرد.

آزمایش خون برای تشخیص حساسیت غذایی در سگ

برای تشخیص آلرژی غذایی، مرسوم است که آزمایش‌های آلرژولوژیک را از طریق آزمایش خون انجام دهید که به شما امکان می‌دهد متوجه شوید که آیا سگ به یک آلرژن خاص حساس است یا خیر. با این حال، پایایی این آزمون‌ها مورد تردید است. چندین مطالعه به این موضوع پرداخته‌اند و نشان داده‌اند که نتایج همیشه قابل استفاده نیست و حتی باعث شده است که حیوانات سالم به اشتباه دارای آلرژی‌های غذایی در نظر گرفته شوند.

چگونه منبع آلرژی را شناسایی کنیم و آلرژی غذایی در سگ را چگونه درمان کنیم؟

برای تعیین منشا آلرژی غذایی، دو راه ممکن و قابل اعتمادتر وجود دارد. این دو روش شامل رژیم غذایی حذف خانگی و رژیم غذایی حذف صنعتی هستند. باید بدانید که چنین اقداماتی به زمان نیاز دارد و ممکن است حداقل 8 هفته طول بکشد تا نتایج حاصل شود. بنابراین ضروری است که صبور باشید.

در واقع، این نوع رژیم غذایی طولانی است و شامل آزمون و خطا و آزمایش‌های مختلف در طول روز و وعده‌های غذایی برای شناسایی آلرژن‌ها و مشاهده اولین پیشرفت در سلامت سگ است.

رژیم غذایی حذفی در خانه

رژیم غذایی حذف خانگی تشخیص و شناسایی آلرژن‌های مورد نظر را با تنظیم جیره غذایی سگ و انجام آزمایش تحریک برای تأیید شناسایی ممکن می‌سازد.

اصل این رژیم به این شکل است که سگ را فقط با غذاهایی تغذیه کنید که هرگز مصرف نکرده است. پس در مورد غذاهای ساده صحبت می‌کنیم که سگ نمی‌تواند به آنها واکنش آلرژیک نشان دهد زیرا هرگز آنها را مصرف نکرده است.

تنظیم و ارائه این نوع رژیم غذایی به حیوان آسان است زیرا ترکیب آن به راحتی قابل کنترل است. امکان افزودن ضدالتهاب برای تسکین علائم سگ وجود دارد. با این حال، مهم است که از دادن غذاهایی از همان خانواده با غذاهایی که قبلاً مصرف شده‌اند، خودداری کنید، زیرا خطر محدود کردن اثرات مفید این رژیم غذایی وجود دارد. بنابراین مهم است که تاریخچه بسیار دقیقی از آنچه سگ خورده است، داشته باشید تا از انتخاب غذاهای مناسب مطمئن شوید.

لطفاً توجه داشته باشید که چنین رژیمی باید حداقل 5 هفته طول بکشد و هرگونه غذا یا خوراکی‌هایی که در رژیم غذایی پیش‌بینی نشده است را حذف کند.

رژیم حذف صنعتی

در صورتی که اجرای رژیم غذایی حذفی خانگی غیرممکن باشد، می‌توان نسخه صنعتی آن را با استفاده از غذاهای صنعتی تخصصی اجرا کرد. این کیبل‌های هیپوآلرژنیک متشکل از پروتئین‌های اصلاح شده، پروتئین هیدرولیز شده، از قبل بریده شده برای کاهش حساسیت سیستم ایمنی سگ هستند.

با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که قابلیت اطمینان این رژیم غذایی محدودتر است زیرا خطر تلاقی با سایر غذاها در کارخانه‌های تولیدی ممکن است. علاوه بر این، طعم و مزه با محصولات حاوی پروتئین افزایش می‌یابد که می‌تواند اثربخشی رژیم غذایی را کاهش دهد. بنابراین ممکن است لازم باشد چندین مارک از این کیبل‌های خاص آزمایش شود.

در هر دو شکل رژیم غذایی، مرحله بعدی شامل معرفی مجدد تدریجی برخی غذاها برای مشاهده واکنش‌های بدن سگ است. با این حال، این نوع آزمایش زمان زیادی می‌برد و تشخیص می‌تواند پیچیده باشد. اما نسبت به تست‌های آزمایشگاهی بر اساس تجزیه و تحلیل بزاق، مو یا مدفوع قابل اعتمادتر است.