ماهی-خوردن-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ صاحبان گربه می‌دانند که این گربه‌سانان کوچک اغلب عاشق ماهی هستند، اگرچه استثناهایی وجود دارد. با این حال، آیا دادن ماهی به آنها عاقلانه است؟ در حالی که ماهی‌ها منابع عالی پروتئین حیوانی و امگا 3 و 6 هستند، همه گونه‌ها مناسب نیستند. در واقع، انواع خاصی منع مصرف دارند و برخی دیگر را نمی‌توان بدون احتیاط برای گربه‌ها مصرف کرد.

پس لازم است به این سوال پاسخ دهیم که گربه چه ماهی می‌تواند بخورد؟ چه مقادیری و به چه شکلی می‌توانیم به او بدهیم؟ از چه گونه‌هایی باید اجتناب کرد؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این پرسش‌ها می‌پردازیم.

آیا ماهی برای گربه‌ها مفید است؟

ماهی در ترکیب برخی از کیبل‌ها (غذای خشک سگ) استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد گربه‌های کوچک ما به آن علاقه خاصی دارند. اما آیا آنها برای گربه‌های ما مناسب هستند؟ پاسخ مثبت است. در واقع، هیچ مطالعه‌ای ماهی را برای دوستان گربه ما منع نمی‌کند، اما با این وجود ضروری است که آن را فقط به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و در نسبت‌های معقول به آنها ارائه دهیم.

ماهی غذای جالبی برای گربه ها است، زیرا منبع پروتئین باکیفیت و همچنین امگا 3 و امگا 6 است. بنابراین، ماهی ماده‌ای است که به دلیل تأثیر مثبت بر سلامت گربه شناخته شده است و به ویژه برای مغز، سیستم عصبی، بینایی و مفاصل آن مفید می‌باشد.

اما اگرچه هر ماهی خواص غذایی خاص خود را دارد، باید بدانید که همه آنها برای گربه از نظر تغذیه‌ای مفید نیستند. حتی باید از مصرف برخی از آنها اجتناب کرد زیرا ویتامین‌های خاصی را از بین می‌برند یا باعث مسمومیت می‌شوند.

همانطور که متوجه شده‌اید، اگرچه امکان دادن ماهی به گربه وجود دارد، اما نباید هرگونه ماهی را به گربه بدهید و بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که نسبت‌های دقیق به طور سیستماتیک رعایت می‌شود.

چه ماهی می‌توانید به گربه خود بدهید؟

به منظور حفظ تعادل غذایی سالم، می‌توان چندین گونه ماهی به گربه داد. به یاد داشته باشید که این غذاها منابع جالبی از پروتئین‌های حیوانی و همچنین ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب و چربی‌های باکیفیت هستند.

بنابراین گربه‌های کوچک ما می‌توانند دو نوع اصلی ماهی، یعنی ماهی سفید و ماهی چرب را مصرف کنند.

ماهی سفید

گربه کاملاً می‌تواند ماهی سفید مصرف کند. این گونه‌ها در واقع گوشت لطیف، قابل هضم و چربی کمتری دارند. بنابراین، این گونه‌ها برای تغذیه یک گربه دارای اضافه وزن یا چاق، گونه‌های ایده‌آلی هستند.

با این حال، ما از هر گونه افراط پرهیز می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که نسبت‌های مناسب را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم رعایت می‌کنیم، زیرا این ماهی‌های سفید همچنان حاوی پروتئین بالایی هستند. بنابراین باید مصرف این گونه‌ها را به 20 گرم در هر وعده محدود می‌کنیم.

در اینجا برخی از گونه‌های ماهی سفید که گربه ها می‌توانند بخورند آورده شده است:

ماهی روغن (کاد)

سفیدگون

ماهی حلوا

ماهی چرب

ماهی‌های به اصطلاح چرب منبع غنی امگا 3 هستند. در واقع حاوی چربی‌های بیشتری هستند، اما چربی‌هایی باکیفیت تغذیه‌ای خوب، برای سلامت بدن گربه مفید هستند. در واقع، آنها بر زیبایی پوست و موها و همچنین بر بینایی گربه بسیار تاثیرگذار هستند.

با این حال، توجه داشته باشید که در اینجا دوباره، ضروری است که زیاده‌روی نکنید. آنها باید در حد اعتدال به گربه ارائه شوند.

در اینجا برخی از گونه‌های ماهی چرب که گربه‌ها می‌توانند بخورند آورده شده است:

ماهی خال مخالی;

ساردین؛

ماهی قزل آلا;

ماهی تن تازه (غیر کنسرو شده)؛

ماهی‌هایی که ممنوع هستند یا باید پخته شوند

گربه می‌تواند گونه‌های زیادی از ماهی‌ها را مصرف کند. با این حال، از خوردن برخی از آنها باید اجتناب شود و برخی دیگر فقط باید به شکل خاصی به گربه داده شوند.

ماهی‌هایی که می‌توان به صورت خام مصرف کرد

گونه‌های خاصی از ماهی که می‌توان به صورت خام برای گربه استفاده نمود:

مارماهی؛

اردک ماهی؛

ماهی روغن؛

شاه ماهی;

ماهی حلوای لیمویی؛

سالمون؛

قزل آلا؛

البته توجه داشته باشید که همیشه بهتر است به گربه ماهی پخته بدهید.

ماهی‌هایی که باید پخته شوند

برخی از ماهی‌ها باید قبل از خورده شدن توسط گربه پخته شوند، زیرا به دلیل داشتن تیامیناز و تری متیل آمین نمی‌توانند به صورت خام مصرف شوند، اجزایی که ویتامین‌های خاصی را از بین می‌برند.

بنابراین، دادن این گونه ماهی به گربه به شکل خام باعث ایجاد کمبود شدید ویتامین، به ویژه گروه B، ضعیف شدن بدن، اختلالات عضلانی، اختلالات عصبی، اختلالات قلبی یا حتی فلج می‌شود.

در نتیجه ماهی‌های زیر باید همیشه از قبل پخته شوند:

ماهی کولی؛

کپور؛

کولین؛

ماهی خال مخالی

ماهی‌های ممنوعه

اکیداً توصیه می‌کنیم که هرگز به گربه خود ماهی دودی، نمکی، ترشی شده یا کنسرو شده ندهید، زیرا میزان نمک آن بسیار زیاد است. این نمک اضافی منجر به مشکلات قلبی، فشار خون بالا و آسیب کلیه می‌شود.

همچنین مراقب باشید به گربه خود ماهی ندهید که هنوز استخوان دارد. در واقع، این استخوان‌ها می‌توانند در دستگاه گوارش او گیر کنند.

چگونه به گربه خود ماهی بدهیم؟

اگر می‌خواهید به گربه‌تان ماهی بدهید، فقط باید انواعی که برای گربه‌های کوچک ما ذکر شد و قابل تحمل بود را به آن‌ها ارائه دهید، اما همچنین به مقدار و روش‌های پخت و یا آماده‌سازی مورد انتظار احترام بگذارید.

تغذیه گربه با ماهی: مقدار و روش‌های پخت و پز

برای حفظ سلامت گربه خود، حتما به مقادیر زیر احترام بگذارید:

- ماهی سفید را می توان هر روز داد، مشروط بر اینکه بیش از 20 گرم در هر وعده غذایی نباشد.

- ماهی‌های چرب باید به دو وعده در هفته و حداکثر 20 گرم در هر وعده محدود شود.

برای حفظ کیفیت غذایی ماهی، توصیه می‌کنیم آن را در فویل بپزید یا آن را بخارپز کنید. اگرچه می‌توان انواع خاصی از ماهی را به صورت خام داد، اما به شما توصیه می کنیم که آنها را به طور سیستماتیک بپزید، زیرا پختن برخی از باکتری‌های موجود و همچنین کرم‌های نواری را از بین می‌برد.

هنگامی که به گربه خود ماهی می‌دهید، به منظور جلوگیری از خطر اضافه وزن و چاقی، جیره غذای خشک روزانه او را کاهش دهید. اضافه وزن می‌تواند عواقب جدی بر سلامت همراه کوچک شما داشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید که اکیداً توصیه می‌شود که گربه خود را فقط با ماهی تغذیه نکنید. برای جلوگیری از کمبود، گربه شما نیاز به یک رژیم غذایی متعادل دارد. از مشورت با دامپزشک خود دریغ نکنید.

تاثیر روغن ماهی بر سلامت گربه

ما به ندرت به آن فکر می‌کنیم، اما روغن ماهی منبع خوبی از امگا 3 است. بسیار آسان است که آن را با ریختن مستقیم آن در جیره غذایی یا انتخاب کپسول در رژیم غذایی گربه کوچک خود ادغام کنید. با این حال، در اینجا دوباره، توصیه دامپزشک شما برای استفاده از دوز مناسب و جلوگیری از افراط بسیار مفید خواهد بود.

توجه داشته باشید که روغن‌های کریل، ماهی قزل آلا و گونه‌های دریای سرد بسیار جالب هستند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. این به شما بستگی دارد که با دامپزشک خود تصمیم بگیرید که کدام یک برای گربه شما بهتر است.