پذیرش-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تصمیم به پذیرش گربه ساده گرفته نمی‌شود. این یک عمل مسئولانه است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. گربه در واقع می‌تواند تا 15 یا 20 سال زندگی کند، باید جای خود را در خانواده جدید خود و برای مدت طولانی داشته باشد. در اینجا به نکات ضروری اشاره خواهیم کرد که باید قبل از پذیرش گربه یا بچه گربه در نظر بگیرید.

1 - به سن بچه گربه توجه کنیم

اگر می‌خواهید یک بچه گربه را قبول کنید، مراقب باشید که گربه‌ای با سن کمتر از 8 هفته‌ را نپذیرید. در واقع، حتی اگر بتواند به تنهایی غذا بخورد، اما هنوز به طور کامل از شیر گرفته نشده است و هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری از تماس با مادر و خواهر و برادرش دارد.

اگر خیلی زود او را از خانواده جدا کنید، یادگیری و ارتباط خود را تمام نکرده است. بنابراین، شما با مشکلات خاصی روبرو خواهید شد، زیرا همزمان با بزرگ شدن، گربه کوچک شما را خطر ابتلا به مشکلات رفتاری تهدید می‌کند. چرا که او کدهای خاص گربه سانان را دریافت نکرده است.

2 - از تعهد خود آگاه باشیم

گربه اسباب بازی نیست. البته، شما می‌توانید یک بچه گربه را انتخاب کنید که زندگی طولانی در پیش رو دارد یا یک گربه پیر که فقط چند سال دیگر زنده خواهد ماند. اما توجه داشته باشید که طول عمر این گربه سانان کوچک بین 15 تا 20 سال یا حتی بیشتر است! بنابراین، کاملاً از این واقعیت آگاه باشید که اگر آن را به فرزندی قبول کنید، گربه شما باید تا پایان عمر خود بتواند روی شما حساب کند.

گربه کمی مستقل‌تر از سگ است، اما در طول زندگی خود نیاز به توجه، مراقبت و تغذیه خوب دارد. درگیر شدن به این معنی است که شما باید حضور او را در تمام تصمیمات خود در نظر بگیرید، آنچه را که برای زندگی روزانه نیاز دارد به او ارائه دهید، او را تحت نظر یک دامپزشک قرار دهید، اما همچنین زمانی که مجبور به غیبت در طول تعطیلات هستید او را نیز در نظر داشته باشید.

تمامی این کارها را برای جلوگیری از پیوستن گربه‌‌تان به هزاران گربه که هر ساله قربانیان بی‌توجهی انسان شده و رها می‌شوند، انجام دهید.

3- اقامتگاهی با اندازه مناسب داشته باشیم

پیش از پذیرش گربه، آیا به مکانی که برای او در خانه در نظر می‌گیرید فکر کرده‌اید؟ گربه برای خود قلمرو تعیین می‌کند و باید جایی برای خودش داشته باشد. بنابراین خانه شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد که به شما اجازه دهد مکانی را فقط برای او، خارج از مکان‌هایی که او از آنجا عبور می‌کند، ایجاد کنید.

برای اینکه گربه در محیط زندگی جدید خود احساس راحتی کند، لازم است که فضای آن را با یک فضای خواب، یک قسمت غذاخوری، یک قسمت برای توالت و یک فضای بازی تقسیم کنیم تا به رفاه آنها احترام بگذاریم. در واقع، شما نیز مطمئنا از غذا خوردن در توالت یا خوابیدن در نزدیکی آشپزخانه لذت نخواهید برد…

همچنین توجه داشته باشید که گربه در تمام طول سال، به خصوص در دوره ریزش، به عبارت دیگر در بهار و پاییز، موهای خود را از دست می‌دهد. بنابراین مهم است که برای جمع‌آوری آن‌ها، اغلب اوقات فضای داخلی خود را جاروبرقی بکشید. برای کمک به همراه کوچک خود و صرفه‌جویی در وقت، به یاد داشته باشید که بدن او را مرتب برس بکشید تا موهای مرده‌اش قبل از اینکه روی زمین بریزند، از بین بروند.

4 - از داشتن تمکن مالی مطمئن باشیم

پذیرش و پرورش گربه لزوماً مستلزم هزینه است. در واقع، پذیرش یک بچه گربه هزینه‌هایی مانند عقیم‌سازی یا اخته کردن، واکسیناسیون اولیه و ضدانگلی را به همراه دارد.

اما پرورش گربه هزینه روزانه هم دارد که باید به آن توجه کرد. مراجعه به دامپزشک، تقویت‌کننده سالانه، واکسن‌های ضروری و یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت، بودجه در حال حاضر قابل توجه است. اما باید برای خرید یک تخت راحت، یک ظرف غذا، ظرف برای آب، اسباب‌بازی‌های مناسب برای گربه‌ها، یک جعبه خاک گربه و بستری که باید مرتباً تعویض شود، برنامه ریزی کنید، زیرا گربه از مکان‌های تمیز قدردانی می‌کند.

همچنین فراموش نکنیم که گربه‌ها نیز مانند ما می‌توانند مشکلات سلامتی داشته باشند. آسیب، بیماری یا پیگیری ساده دامپزشکی هزینه‌ای دارد که باید در نظر گرفته شود. برای محدود کردن خطرات، به او یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیشنهاد دهید که ترجیحاً در دامپزشکی یا فروشگاه تخصصی حیوانات خانگی فروخته شود.

مطمئناً هزینه خرید آنها بیشتر از محصولات فروشگاه‌های سنتی است، اما به طور قابل توجهی دوام بیشتری دارند، زیرا ترکیب آنها بر اساس مواد باکیفیت آنها را بسیار سیرکننده‌تر می‌کند. علاوه بر این، آنها به نیازهای تغذیه‌ای گربه‌ها احترام می‌گذارند، که خطر کمبود را محدود می‌کند. بنابراین حیوان خانگی شما سالم‌تر خواهد بود که هزینه‌های دامپزشکی شما را کاهش می‌دهد!

5 - گربه خود وقت بگذرانیم

برخلاف تصور رایج، یک گربه برای بازی کردن، نوازش کردن و غیره به زمان نیاز دارد. اگر بچه گربه‌ای را قبول می‌کنید، مهم است که در هفته‌های اول پس از ورودش تا حد امکان با او بمانید تا در این محیط ناآشنا احساس تنهایی نکند. اما گربه‌های مسن‌تر نیز تا زمانی که در این خانه جدید نقش خود را پیدا کنند به حضور آرامش‌بخش شما نیاز دارند.

گرچه گربه‌ها مستقل‌تر از سگ‌ها هستند، اما حضور انسان برای آنها در طول زندگی ضروری خواهد بود. بنابراین ضروری است که بتوانید هر روز زمانی را به گربه خود اختصاص دهید. اگر اغلب برای چند روز متوالی خانه نیستید، از پذیرش گربه خودداری کنید، زیرا او نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند.

اگر برنامه کاری یا فعالیت شما هر روز چندین ساعت شما را از محل اقامت خود دور می‌کند، هنگام بازگشت حتما زمانی را به آن اختصاص دهید. نیازی نیست ساعت‌های زیادی را به او اختصاص دهید، تنها چیزی که نیاز دارید 15 دقیقه در روز زمان باکیفیت است. مراقب باشید او را نوازش کنید و با او بازی کنید تا نیازهایش را برآورده کنید.

در طول تعطیلات یا غیبت‌های طولانی، باید بتوانید ترتیبی دهید که از گربه خود مراقبت کنید و در صورت امکان او را در خانه خود نگهداری کنید. در واقع، گربه‌ها واقعاً دوست ندارند خانه‌هایشان را ترک کنند و خودشان را در دنیایی بیابند که نمی‌شناسند، به خصوص بدون صاحبشان. بنابراین قبل از پذیرش گربه، باید مطمئن باشید که آماده هستید تا زندگی و زمان خود را مطابق با حیوان خود سازماندهی کنید.

6 - ما با نیازهای گربه خود سازگار شویم

یک گربه رشد می‌کند و پیر می‌شود و در طول زندگی‌اش نیازهایش تغییر می‌کند و تکامل می‌یابد. بنابراین ضروری است که با ارائه یک رژیم غذایی مناسب، سالم، متعادل و باکیفیت، با رعایت سن، وزن و مشکلات احتمالی سلامت، از رفاه آنها اطمینان حاصل شود.

این همه چیز نیست، زیرا تطبیق لوازم جانبی خود با توجه به نیازهایتان نیز بسیار مهم است. اگر راحتی در هر سنی ضروری است، توجه به آن با افزایش سن ضروری‌تر است، زیرا بدن او آسیب‌پذیرتر می‌شود. بنابراین، ما باید توجه داشته باشیم که ملافه، ظرف، جعبه خاک و اسباب‌بازی‌هایش را با تغییر تحرک او تطبیق دهیم.

7 - قبول کنیم با یک حیوان سرسخت زندگی می‌کنیم

گربه‌ها همگی متفاوت هستند. همگی آنها شخصیت‌های منحصر به فردی دارند که به محیط تولد، دوران کودکی، خانه، تحصیلات و زمانی که به آنها داده می‌شود، مرتبط است. با این حال، گربه‌ها به‌طور طبیعی مستقل‌تر از سگ‌ها هستند، معمولاً کمی سرسخت‌تر و کمی قاطع‌تر عمل می‌کنند.

بنابراین بسیار مهم است که عادت‌های خوب را خیلی زود ایجاد کنید، زیرا گربه کوچک می‌تواند عاداتی که ایجاد کرده است را ادامه دهد. در هر صورت همیشه صبر، مهربانی و ثبات را از خود نشان دهید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود اقدامات درست را اجرا کنید. بچه گربه با تقلید از مادرش یاد می‌گیرد، در بزرگ شدن هم همینطور.

بپذیرید که او برای ادغام یک قانون جدید به زمان نیاز دارد و مطمئن شوید که همیشه همان حرکات را به او یاد می‌دهید، زیرا اگر تغییر کنید، او هیچ منطقی در آن نخواهد دید. به عنوان مثال، او نمی‌تواند درک کند که شما موافقت می‌کنید که هر از گاهی روی تخت شما بخوابد. برای او بله یا خیر است.

از نشان دادن خشونت اجتناب کنیم. تحقیر، بی‌رحمی و سایر رفتارهای منفی هیچ تاثیر مثبتی بر حیوان نخواهد داشت. برعکس، گربه کوچک ممکن است سعی کند از شما فرار کند. همچنین ممکن است رفتار تهاجمی برای دفاع از خود در برابر پرخاشگری شما ایجاد کند.

همچنین در صورت بروز حادثه ازین که بینی خود را در مدفوع یا ادرار خود قرار دهد خودداری کنید. او از درک اینکه این حماقت است ناتوان خواهد بود. برعکس، او فکر می‌کند که شما به او نشان می‌دهید که چه کاری انجام دهد و دوباره این کار را انجام می‌دهد! در نهایت، از آنجایی که گربه قادر نیست خشم کنونی شما را با رویدادی از گذشته مرتبط کند، اگر متوجه شدید که در غیاب شما روی فرش زیبای شما مدفوع کرده است، توبیخ او بی‌فایده است. او دلیل پرخاشگری شما را متوجه نخواهد شد و در عوض سعی می‌کند از شما فرار کند. با این حال، استرس می‌تواند مشکلات رفتاری جدی در گربه‌سانان ایجاد کند.

8 - به روتین روزمره او احترام بگذاریم

گربه‌ها بسیار به روتین خود پایبند هستند. برای اطمینان دادن به خود و احساس امنیت، باید در محیطی شناخته شده، قابل پیش‌بینی و همیشه یکسان زندگی کنند و همیشه از قوانین یکسانی پیروی کنند.

گربه‌ها تنوع را دوست ندارند. پس حتما به همراه کوچولوی خود همان غذا را به صورت سیستمی ارائه دهید و در همان مکان و در همان زمان به او غذا بدهید. همین کار را برای بستر او نیز انجام دهید. 

به همین دلایل، گربه‌ها به خوبی با اسباب‌کشی کنار نمی‌آیند زیرا تمام عادات و فلمرو خود را از دست می‌دهند. بنابراین حمایت از آنها در این دوره‌های استرس‌زا ضروری است.

9 - بدانیم که گربه شکارچی است

بله، گربه یک شکارچی است. اگر او به بیرون راه پیدا کند، ممکن است برای شما موش، مارمولک، پرنده یا هر جایزه دیگری بیاورد که از ارائه آن به نشانه محبت خود خوشحال خواهد شد. پس از سرزنش او بپرهیزید، زیرا این هدیه است. بنابراین، حتی اگر شما را ناراحت می‌کند، از او تشکر کنید.

10 - گربه یک منبع عشق واقعی است

علیرغم محدودیت‌های کمی که ممکن است وجود او در زندگی شما ایجاد کند، بدانید که گربه شما منبع واقعی شادی و عشق خواهد بود. گربه‌هایی که با صاحب خود احساس خوبی دارند، محبت خود را با نوازش، لطافت و خرخر به آنها نشان می دهند. گربه‌ها همنشینان عالی برای پیر و جوان، منابع بی‌پایان آرامش و شادی هستند.