تربیت-دوباره-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وقتی صحبت از آموزش اصول رفتار خوب برای توله سگ‌ها می‌شود، در مورد آموزش صحبت می کنیم. از سوی دیگر، وقتی صحبت از اصلاح عادات بد می‌شود، مجددا پای آموزش به میان می‌آید. در واقع، پس از آن لازم است که آموزش سگ به منظور بازآموزی رفتار خوب از سر گرفته شود. بیایید دریابیم که چگونه این کار را انجام دهیم.

آموزش مجدد سگ: در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ 

آموزش مجدد سگ شامل از سرگیری آموزش به منظور از دست دادن عادات بد و ایجاد عادات خوب است. این شامل فراموش کردن کارهایی است که دیگر نباید انجام دهد تا دوباره ژست‌های رفتاری درست را به او آموزش دهیم. این آموزش عملیات ظریفی است که هدف آن اصلاح الگوهای عملی اتخاذ شده توسط سگ برای هدایت آن به سمت رفتار جدید و مناسب‌تر است.

بنابراین، همانطور که متوجه شده‌اید، این آموزش مجدد عبارت است از آموزش دادن دوباره، یعنی از سرگیری آموزشی که ناتمام مانده، ضعیف انجام شده یا انجام نشده است. ما عادات بد را برای یادگیری مجدد عادات جدید که بیشتر با خواسته‌های صاحب و نیازهای طبیعی سگ سازگار است از بین می‌بریم.

یادگیری را می‌توان در هر سنی انجام داد. در واقع، اگرچه در اکثر موارد برای سگ‌های بالغ است، به‌ویژه در پناهگاه‌ها یا پس از رها شدن - داوطلبانه یا ناخواسته - توسط صاحبان قدیمی، سگ جوان می‌تواند هر کاری انجام دهد. در واقع، برخی از حیوانات خیلی سریع عادت‌های بد پیدا می‌کنند، به خصوص زمانی که صاحبان آنها قادر به آموزش اصول اولیه یک آموزش سالم و متعادل نبوده‌اند.

به طور کلی بازآموزی یک سگ جوان آسانتر است، زیرا رفتارهای بد برای چندین ماه یا سال ریشه دوانده نشده است، اما این روند باز هم به یک فرآیند کامل بازآموزی نیاز دارد.

چگونه می‌توان سگی را که عادت‌های بدی در پیش گرفته است، بازآموزی کرد؟ چه اقدامات احتیاطی؟

قبل از شروع فرآیند بازآموزی برای سگ خود، مهم است که برای بررسی پارامترهای خاصی وقت بگذارید.

گذشته سگ

سگ شما ممکن است به دلیل تجربیاتش عادت‌های بدی را اتخاذ کرده باشد. او ممکن است آسیب دیده باشد، یکی از عزیزانش (انسان یا حیوان) را از دست داده باشد، قربانی خشونت شده باشد یا حتی هرگز اموزش ندیده باشد. این شرایط گذشته می‌تواند به شدت بر زمان حال فرد تأثیر بگذارد و هرگونه امکان دستیابی به زندگی سالم را مسدود کند.

در حالی که هیچ وقت برای اقدام دیر نیست، هرچه حیوان بزرگتر باشد و آسیب‌های گذشته خشونت‌آمیزتر و دردناکتر باشد، بازپروری آن دشوارتر خواهد بود. برای برخی، حتی غیرممکن است که سال‌ها عادت بد را پاک کنند. در این صورت، تلاش برای بهبود به صورت منسجم و تا حد امکان متعادل مطرح خواهد شد.

کمک یک مربی حرفه‌ای سگ اغلب برای حمایت از سگی که گذشته آن ناشناخته است یا اخیراً پذیرفته شده است ضروری است، زیرا برای اجرای بازآموزی باید به شخصیت، حساسیت و وضعیت عاطفی آن توجه شود.

سلامت سگ

برخی از سگ‌ها از اختلالات رشدی یا اشکال دیگری از اختلالات رنج می‌برند که ممکن است مانع آموزش و بازآموزی مناسب شود. کمک و حمایت یک متخصص، مانند مربی رفتارشناس سگ، می‌تواند حمایت اساسی در این مورد باشد.

مهربانی و صلابت

برای آموزش مجدد سگ خود و ایجاد مجدد پایه های خوب، ضروری است که محکم باشید. قاطعیت به معنای خشونت یا مجازات نیست. بلکه به معنای اثبات خود، بازآموزی منسجم، با دستورات واضح و همیشه یکسان برای همان درخواست است. اگر حیوان شما نقطه ضعفی را درک کند، به سمت آن هجوم خواهد آورد و نقش شما به عنوان رهبر فرو می‌ریزد. محکم بودن به معنای خشن بودن نیست، بلکه توانایی تحمیل یک چارچوب سالم و متعادل است که به سگ کمک می‌کند تا معیارهای پایدارتر، محکم‌تر و مهم‌تر از همه اطمینان‌بخش‌تر بسازد.

از سوی دیگر، برای اینکه بازآموزی ارزش خود را ثابت کند، توصیه می‌کنیم با مهربانی از آن حمایت کنید. مهربانی به این معنا نیست که هر کاری که سگ انجام می‌دهد را بپذیرید. بلکه شامل تشویق رفتار خوب از طریق صبر، توضیحات و پاداش‌های واضح و ثابت و همچنین تمجید از موفقیت‌ها برای تشویق حیوان به تکرار آنها و نادیده گرفتن رفتارهای بد برای تشویق سگ برای متوقف کردن آنها است.

آموزش مجدد سگ: چگونه در مورد آن اقدام کنیم؟ چه مراحلی را باید دنبال کرد؟

در اینجا مراحلی وجود دارد که به شما توصیه می‌کنیم برای بازآموزی همراه کوچک خود رعایت کنید.

مرحله 1: با بازگرداندن قوانین و محدودیت‌ها، کار خود را به خوبی شروع کنید

مهمتر از همه، شما باید محدودیت‌ها و قوانینی را اعمال کنید که محیط سالم‌تری را برای سگ شما ایجاد کند. سگ شما برای اینکه احساس امنیت کند باید بتواند هر کاری که دوست دارد انجام دهد. در حقیقت مدیریت آزادی بیش از حد برای حیوانی که می‌تواند ترسناک، بیش از حد واکنش‌پذیر یا گم شده به نظر برسد، از نظر احساسی دشوار است. 

برای بازگرداندن یک محیط سالم و متعادل، در اینجا پارامترهایی وجود دارد که می توانید بر اساس آنها عمل کنید.

یک فضای اختصاصی و امن: سگ شما به مکانی برای خودش در خانه شما نیاز دارد، فضایی که همه باید به آن احترام بگذارند تا او احساس آرامش کند و بتواند بدون ترس از مزاحمت در آنجا پناه بگیرد. جای او را در گوشه‌ای از اتاق نشیمن قرار دهید تا از زندگی خانوادگی احساس انزوا نکند، بلکه در مکانی آرام و راحت باشد. حیوان خانگی شما باید بتواند هر زمان که بخواهد به آنجا برود، اما همچنین به دستور ساده شما احترام بگذارد. اما احترام باید دوطرفه باشد به این معنی که وقتی حیوان خود در فضای خود، در سبد خود است، نباید مزاحم شوید. 

مناطق محدود: محدودیت‌های خود را در مکان‌هایی که سگ شما مجاز به رفت و آمد است، اعمال کنید. به عنوان مثال، اگر او را از سوار شدن بر مبل یا تخت خود منع کنید، این ممنوعیت باید سیستماتیک باشد و اگر او را در حال نافرمانی گرفتید، باید کاملاً پیاده شود. برعکس، اگر به او اجازه دهید تا از آنجا بالا برود، سگ شما همچنان باید یاد بگیرد که با کوچکترین دستوری از شما پایین بیاید. 

مدیریت تماس: مهم است که با سگ خود تماس برقرار کنید. نوازش، جلسات بازی، راه رفتن... این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که چه زمانی شروع و چه زمانی تمام شود. مسئله این نیست که همدم کوچک خود را از محروم کنید، بلکه باید به او بفهمانید که همیشه نمی‌تواند هر چیزی را که می‌خواهد داشته باشد. بنابراین او یاد خواهد گرفت که ناامیدی خود را مدیریت کند، آرام شود و این واقعیت را در نظر بگیرد که تسلیم شدن برنده است.

به طور دقیق‌تر، هنگامی که سگ خود درخواست توجه می‌کند، نادیده بگیرید (به او نگاه نکنید، با او صحبت نکنید یا او را لمس نکنید). هنگامی که او حرکت کرد، با او تماس بگیرید و آنچه را که می‌خواست (نوازش، درمان و غیره) در اختیارش قرار دهید. بنابراین او می‌فهمد که شما تصمیم می‌گیرید و تسلیم شدن به او اجازه می‌دهد تا همچنان رضایت داشته باشد.

مدیریت منابع: شما باید رژیم غذایی سگ خود را برای سلامتی و رفاه او مدیریت کنید. سگ شما نباید آنطور که می‌خواهد غذا بخورد، در غیر این صورت دچار اختلالات جدی و همچنین مشکلات رفتاری خواهد شد. باز هم، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه زمانی سگ شما می‌تواند غذا بخورد.

به او یک یا دو وعده غذایی در روز از یک جیره غذایی متناسب با نیازهایش بدهید و بگذارید حداکثر در 15 دقیقه غذا بخورد. این به او اجازه می‌دهد تا یاد بگیرد که گرسنگی، اشتها و ناامیدی خود را مدیریت کند. سگ شما همچنین باید یاد بگیرد که قبل از خوردن جیره خود صبر کند.

این قوانین اساسی به حیوان شما این امکان را می‌دهد که با محیطی پایدار که به نیازهای واقعی او و شما احترام می‌گذارد، احساس اطمینان بیشتری کند.

مرحله 2: نیازهای سگ را برآورده کنید

ضروری است که نیازهای اولیه سگ را برآورده کنید و هر روز او را تحریک کنید تا تعادل او تضمین شود.

- نیازهای اجتماعی او: سگ از آنجایی که حیوان اجتماعی است، نیاز به تماس منظم با همسالان خود دارد.

- نیازهای فیزیکی او: همه سگ‌ها باید حداقل 30 دقیقه در روز راه بروند. بسته به نیاز نژاد و سن او، گردش‌ها باید کمتر یا بیشتر ورزشی، طولانی، شدید یا محرک باشد.

- نیازهای ذهنی او: سگ شما باید هر روز از نظر فکری تحریک شود تا به شکل مفیدی خسته شده و همچنین رابطه شما و او توسعه یافته و تقویت شود.

- نیازهای بویایی او: حس بویایی در سگ‌ها بسیار توسعه یافته است. حتماً روزانه از طریق گردش و جلسات بازی که از این توانایی استفاده می‌‌کنند، آن را تحریک کنید.

مرحله 3: اطاعت را در او تقویت کنید

هنگامی که دو مرحله اول به خوبی تثبیت شد، دستورات اساسی ضروری را به سگ خود بیاموزید، مانند "بنشین!"، "بغلط"، "بی حرکت بمان!"، "ایست!" 

مرحله 4: سازگار باشید

همانطور که گفتیم، ثبات برای بازآموزی موفق سگ شما ضروری است. شما در واقع نیاز دارید:

- همیشه دستورالعمل های یکسان را به همان شیوه اعمال کنید.

- سگ خود را به سمت هدف تشویق کنید.

- به طور سیستماتیک ابتکار عمل را به دست بگیرید.

- پاداش را در نظر بگیرید.

- روزانه با سگ خود بازی کنید و او را به طور موثر تحریک کنید.

- فعالیت‌های مختلف را در نظر بگیرید؛

- به یاد داشته باشید که آموزش تدریجی است و صبور باشید.

- خود را آرام، مطمئن، دلگرم‌کننده، مثبت، محکم و دلسوز نشان دهید.

- از زیر سوال بردن و اصلاح روش‌های خود دریغ نکنید.

در نهایت، توجه داشته باشید که گاهی اوقات تماس با یک متخصص مفید است. درخواست خدمات از مربی سگ نشانه شکست نیست، بلکه برعکس تمایل شما به حمایت از حیوان خود به سمت عادات بهتر را با همکاری با این متخصص در بازآموزی روزانه نشان می‌دهد.