گربه-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ‌ها از گریه برای برقراری ارتباط، انتقال پیام، بیان یک احساس یا نیاز استفاده می‌کنند. دوستان سگ ما می‌توانند ناله یا گریه کنند تا مجموعه‌ای از احساسات را به صاحب خود بیان کنند. اگرچه این رفتار می‌تواند برای اطرافیان شما آزاردهنده باشد، اما پیش از هر چیز مهم است که منشأ آن را درک کنید تا بدون تقویت آن، پاسخی مناسب ارائه دهید. در واقع، فراموش نکنیم که اگرچه سگ می‌تواند به دلایل متعدد که جدیتی ندارد گریه کند، اما می‌تواند درد خود را نیز از این طریق نشان دهد. بیایید این موضوع را بررسی کنیم.

گریه، راهی برای ارتباط سگ‌ها

سگ‌ها برای برقراری ارتباط با همسالان خود و با انسان‌ها طیف وسیعی از راه‌حل‌ها را دارند: ارتباط وضعیتی، ارتباط چهره، ارتباط از طریق رفتار و ارتباط شفاهی. گریه بخشی از آخرین مورد است، مانند ناله، پارس و صداهای دیگر که سگ می‌تواند برای نشان دادن یک احساس، چه مثبت یا منفی، بیان کند.

گریه کردن به سگ کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از احساسات که عموما منفی هستند را نشان دهد اما لزوماً تمامی آنها جدی نیستند. 

چرا سگ من گریه می‌کند؟

درک دلیل شروع گریه سگ به شما امکان می‌دهد نیاز او را برآورده کنید یا پاسخی متناسب با آنچه که او سعی دارد نشان دهد ارائه دهید. در اینجا دلایل اصلی گریه در سگ‌ها آورده شده است.

تنهایی

وقتی سگ احساس تنهایی می‌کند، در غیاب صاحبش، ممکن است شروع به گریه کند تا نیاز خود را به حضور نشان دهد. این پدیده در توله‌سگ‌های جوانی که به تازگی به خانه جدید خود پیوسته‌اند نیز رایج است. او که به تازگی از مادر و برادران و خواهرانش جدا شده است، ممکن است ناله و گریه کند، مخصوصاً در شب که در محیطی جدید و ناآشنا و بدون بو و گرمای خانواده خود را تنها می‌بیند.

می‌توانید با درخواست از پرورش‌دهنده برای جمع‌آوری پتو یا حوله‌ای که حیوان کوچک داشت و بوی مادر و خواهر و برادرش را داشت، به توله سگ خود کمک کنید. این سوغاتی را برای او در یک لانه کوچک دنج نصب کنید تا کمتر تنها بماند و برخی نشانه‌های بویایی را حس کند. همچنین می‌توانید یک پخش‌کننده فرمون آرام‌بخش نصب کنید که عموماً بوی مادر را تقلید می‌کند.

هنگامی که توله سگ یا سگ بالغ از تنهایی رنج می‌برد، مهم است که فضای او را زمانی که تنها است کوچک در نظر بگیرید. در شب برای او یک تخت نسبتا کوچک فراهم کنید تا احساس کند در آنجا مثل یک پیله آرامش بخش قرار گرفته است. در طول روز، در زمانی که دور هستید دسترسی آنها را به یک یا دو اتاق محدود کنید، که در آن همه چیز مورد نیاز آنها (ظرف، تخت، اسباب‌بازی و غیره) را نصب خواهید کرد. این به او اجازه می‌دهد در یک خانه یا آپارتمان بزرگ بدون ساکن دیگر کمتر احساس خلاء کند.

علاوه بر این، باید هرچه زودتر به او بیاموزید که تنهایی را تحمل کند تا از ایجاد دلبستگی در او جلوگیری کنید. برای انجام این کار، مطمئن شوید که هربار خروج از خانه را به یک رویداد معمولی تبدیل می‌کنید. با سگ خود خداحافظی نکنید، بدون نوازش او را ترک کنید تا احساس استرس ایجاد نکنید و طوری از خانه خارج شوید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. وقتی برگشتید دوباره به او بی‌توجهی کنید تا زمانی که آرام شود. فقط پس از آرام شدن او می‌توانید از او مراقبت کنید. و البته مطمئن شوید که در غیاب خود کاری را به او بسپارید.

کسالت

کسالت اغلب توسط سگ‌ها تحمل نمی‌شود، که این امر می‌تواند باعث گریه آنها شود. اغلب، سگ‌های کسل بیش از حد پارس می‌کنند، رفتارهای مخرب انجام می‌دهند و غیره. آنها بیش از هر چیز به دنبال توجه صاحب خود هستند.

در این مورد، مهم است که نیازهای حیوان خانگی خود را برآورده کنید. او را بیرون بیاورید، با او بازی کنید و ... به او فعالیت‌هایی برای سرگرم کردن او پیشنهاد دهید. این کارها برای رفاه او ضروری است. به یاد داشته باشید که سگ موجود زنده‌ای است که نیازهایی دارد و پذیرش آن یک تعهد واقعی است. این به شما بستگی دارد که سرمایه‌گذاری کنید و زمان باکیفیتی را به آن اختصاص دهید.

نیاز به توجه

سگ‌ها خیلی سریع می فهمند که گریه به آنها اجازه می‌دهد توجه صاحب خود را جلب کنند. هر چه بیشتر به آن پاسخ دهید، او بیشتر ادامه می‌دهد و گریه خود را تکرار می‌کند. در واقع، آزاردهنده بودن شنیدن این گونه ناله سگ می‌تواند خیلی سریع صاحبش را وادار کند که برای از بین بردن آن کاری کند، اما حیوان احساس می‌کند که به آنچه می‌خواهد (یک کلمه، یک نگاه، یک نوازش و ...) رسیده است. و او استنباط خواهد کرد که گریه به او اجازه می‌دهد توجه را به سمت خود جلب کند.

در نتیجه بهتر است هنگام گریه سگ خود به این دلیل او را نادیده بگیرید تا او را تشویق کنید که دیگر این کار را انجام ندهد. البته اگر این کار برای شما مشکلی ایجاد نکند ممکن است برای دیگران مشکل ایجاد کند، زیرا خطر تکرار این تکنیک با مهمانان شما وجود دارد. با نادیده گرفتن سگ خود هنگامی که او برای جلب توجه شما التماس می‌کند، همچنین به او می‌آموزید که ناامیدی را مدیریت کند، احساسی ضروری که او باید در اسرع وقت بر آن تسلط یابد تا بتواند بهتر زندگی کند. پس صبر کنید تا سگتان آرام شود و از او مراقبت کنید.

توجه داشته باشید که درخواست توجه می‌تواند کاملاً منطقی باشد. ممکن است سگ شما نیاز خود را به بیرون رفتن، تمایل به در آغوش گرفتن یا بازی کردن، تمایلش به غذا خوردن را به شما نشان دهد... هر چه که باشد، آموزش ناامیدی به او بسیار برایش مفید خواهد بود. هنگامی که آرام شد، برآورده کردن نیازهایش مهم است، اما او باید درک کند که برای کسب رضایت باید گریه‌اش را متوقف کند و در نهایت در زمان تسلیم شدنش برنده است!

پاسخ به صدای مشابه

سگ‌ها نیز از طریق صدا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، اگر حیوان خانگی شما گریه سگ دیگری یا صدایی شبیه آن را بشنود، ممکن است از شباهت شروع به گریه کند. این یک پاسخ طبیعی به یک پیام است، درست مانند زمانی که یک سگ مانند یک گرگ زوزه می‌کشد. در این صورت، اجازه دهید سگ خود را بیان کند، زیرا شما نمی‌توانید در مورد این نیاز به گفتگو کار زیادی انجام دهید. از طرفی مراقب باشید که گریه بیش از حد نباشد، در غیر این صورت باید به او یاد بدهید که تسلیم شود.

درد

البته مانند انسان‌ها و به خصوص کودکان خردسال، از گریه سگ نیز می‌توان برای نشان دادن درد یا ناراحتی استفاده کرد. اگر سگ شما بدون هیچ دلیلی شروع به گریه کرد، او را برای علائم احتمالی مانند لنگش، جراحت، سوختگی، وجود جسم خارجی روی پنجه یا هر علامت غیرطبیعی دیگری مشاهده کنید. اگر همسفر کوچک شما مسن است، گریه ناگهانی نیز باید به شما هشدار دهد. آنها می‌توانند بیماری یا درد شدید را بپوشانند.

بهترین کار این است که از دامپزشک مشاوره بگیرید. اگر شک دارید، به خصوص اگر سگ شما مسن است یا اگر گریه چندین روز تکرار می‌شود و با علائم بالینی مشکوک همراه است، مشورت کنید.

سگ من گریه می‌کند: چه کنم و چه نکنم؟

در اینجا نکاتی در مورد اینکه هنگام برخورد با سگ گریان چه باید کرد و چه کاری نباید انجام داد، آورده شده است.

- اگر گریه یک شبه ظاهر شد و تکرار شد، در مشورت با دامپزشک تردید نکنید. سگ شما ممکن است در مورد ناراحتی، درد یا بیماری به شما بگوید. بهتر است منشا این رفتار را هر چه زودتر شناسایی کنید.

- وقتی سگتان شروع به گریه کرد از سرزنش کردن سگ خود بپرهیزید، زیرا واکنش شما برای او سازگار نیست. فریاد زدن بر سر او یا تنبیه او تنها باعث افزایش استرس و گریه او می‌شود. اگر نیازی را بیان کرد، بر اساس توصیه‌هایی که قبلا داده شد، به آن پاسخ دهید. اگر او توجه شما را می‌خواهد، او را نادیده بگیرید و صبر کنید تا آرام شود تا به او کمک کنید.

- همچنین وقتی سگتان گریه می‌کند با نوازش یا در آغوش گرفتن او در حین زمزمه کلمات آرام بخش، از اطمینان دادن به او اجتناب کنید. شما فقط رفتار او را تقویت می‌کنید.

- به حیوان خانگی خود بیاموزید که ناامیدی خود را مدیریت کند و در طول غیبت یا در شب تنهایی را بهتر مدیریت کند تا به او کمک کنید تا با آرامش بر موقعیت‌هایی که تجربه می‌کند غلبه کند.

- رفتن و بازگشت به خانه را به یک رویداد پیش‌پاافتاده و بدون خداحافظی تبدیل کنید. سعی نکنید به او اطمینان دهید تا باعث افزایش اضطراب او نشود. همچنین سعی کنید همیشه قبل از خارج شدن، اقدامات را به یک ترتیب انجام ندهید. دستور آنها را تغییر دهید تا مانع از آن شوید که او آن را به عنوان یک روال تلقی کند و در نتیجه احساس نگرانی در انتظار رفتن شما افزایش یابد.