حسادت-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگرچه گربه به عنوان یک حیوان مستقل شناخته شده است، اما می‌تواند حس مالکیت داشته باشد که می‌تواند منجر به رفتارهایی شود که یادآور حسادت است. آیا گربه واقعاً می‌تواند به افراد و حیوانات خانه حسادت کند؟ اگر نه، چگونه می‌توان این نگرش را توضیح داد و برای جلوگیری از رفتار نامطلوب چه باید کرد؟

آیا گربه واقعا حسود است؟

حسادت که ما آن را به عنوان انسان تجربه می‌کنیم شامل تصور حسادت نسبت به چیزی یا کسی است که دوست داریم داشته باشیم. این احساسی است که مکانیسم‌های شناختی را در بر می‌گیرد که گربه ان را به طور دقیق ندارد. در واقع، اگرچه حیوانات آشکارا دارای احساساتی مانند دلبستگی، شادی، ترس و غیره هستند اما تا به امروز ثابت نشده است که آنها مانند ما احساس خشم یا حسادت را تجربه می‌کنند.

با این حال، ورود یک فرد جدید به خانه، حیوان یا انسان، نشان‌دهنده تغییری است که به طور بالقوه باعث استرس، اضطراب یا اختلال در گربه شما می‌شود. ممکن است او در خانه یا روی وسایل تازه وارد دستشویی کند، پنهان شود یا دیگر اجازه ندهد به او نزدیک شود، که ممکن است این تصور را ایجاد کند که او عبوس است.

گربه، حیوانی دارای قلمرو

ما هرگز نمی‌توانیم آن را به اندازه کافی تکرار کنیم، اما این یک واقعیت است که بسیاری از رفتارهای گربه‌ها را توضیح می‌دهد که ممکن است برای ما غیرقابل درک یا افراطی به نظر برسد. در واقع، هنگامی که یک فرد جدید به خانه می‌رسد، گربه او را یک مهاجم برای قلمرو خود قلمداد می‌کند و او را به طور طبیعی به عنوان یک تهدید درک می‌کند. این یک واکنش غریزی کاملا طبیعی برای حیوانی است که به قلمرو خود و عاداتش وابسته است. بنابراین، ما باید این رفتار را به جای حسادت به عنوان یک بازتاب برای محافظت از قلمرو و مرتبط با غریزه توصیف کنیم.

چه راه حل‌هایی ممکن است؟

یافتن راه حل برای مشکل «حسادت» در گربه‌ها بستگی به موقعیت و چگونگی تغییر محیط و عادات آن دارد. به عنوان مثال، در اینجا 3 سناریو ممکن است:

1- گربه من حیوان جدید را نمی‌پذیرد

اگر گربه جدیدی را پذیرفته‌اید، این ممکن است در واقع به عنوان یک نفوذ واقعی به قلمرو برای گربه اول تجربه شود. به طور کلی، زمانی که گربه یک بچه گربه باشد، زندگی مشترک آسان‌تر خواهد بود زیرا گربه بالغ آن را به عنوان یک رقیب مستقیم درک نمی‌کند. بسیار مهم است که او را کنار نگذارید، حتی اگر توجه شما به گربه جدید جلب شود!

عادت‌های او را تغییر ندهید: در همان زمان و در همان مکان به او غذا دهید و اجازه ندهید گربه جدید به ظرفش دسترسی داشته باشد. به همین ترتیب برای جعبه بستر، نصب جعبه دوم، حداقل در ابتدا، تا زمانی که گربه شما زندگی مشترک را بپذیرد، ضروری است.

حتی اگر حس کردید که دو گربه شما پنجه به پنجه می‌خوابند، آنها را مجبور نکنید و در صورت امکان در اتاق‌های مختلف مکانی برای خوابیدن و مخفی شدن هر یک از آنها و همچنین ظرف‌های کاملاً مجزا قرار دهید. این باعث می‌شود که درها هنگام صرف غذا بسته شود تا هرکس حریم خصوصی خود را داشته باشند و از حضور دیگری به عنوان یک خطر بالقوه برای جیره خود استرس نداشته باشد! ضروری است که همه بتوانند با آرامش بخوابند و غذا بخورند.

با رعایت این اقدامات احتیاطی ساده، از استرس و آزار زیادی برای گربه خود و همچنین برای تازه واردی که پیدا کردن جای خود در خانه برای او آسان نیست، جلوگیری می‌کنید.

2- گربه من انسان تازه وارد را نمی‌پذیرد

مانند زمانی که گربه جدیدی را قبول می‌کنید، ورود یک انسان جدید به خانه شما - دوست، همسر یا حتی هم‌اتاقی – می‌تواند تهدیدی برای راحتی و عادات گربه شما باشد. باز هم، مهم است که عادات او را مختل نکنید. ظرف‌ها و محل‌ خواب او را در همان مکان بگذارید و مراقب باشید که اگر قبلاً با شما می‌خوابید  او را از دسترسی و به اتاق منع نمی‌کنید!

اگر همسر شما در برابر ایده داشتن یک گربه در اتاق خود مقاومت نشان می‌دهد، سعی کنید به طور واضح در مورد آن بحث کنید و راه‌حل‌هایی را با هم پیدا کنید. اگر پیچیده است، تغییر تدریجی را در نظر بگیرید و یک پخش کننده فرمون آرام بخش تهیه کنید تا به گربه شما کمک کند آن را بپذیرد.

نکته مهم دیگر این است که به عشق و توجه به حیوان خانگی خود ادامه دهید و سعی کنید تا حد امکان بازه‌های زمانی بازی و نوازش را حفظ کنید. شریک زندگی شما باید فاصله مناسب را با او پیدا کند، تا زمانی که گربه شما او را نپذیرد و احساس تهاجم نکند!

3- گربه من نمی‌تواند آمدن بچه را تحمل کند

این آخرین سناریو، کم‌اهمیت‌ترین نیست زیرا تولد نوزاد لزوماً به یک تحول واقعی در ریتم خانه منجر می‌شود. اول از همه، گربه شما از دیدن، شنیدن و بوییدن این موجود کوچک شگفت‌زده می‌شود، به خصوص اگر اولین انسانی باشد که با آن ملاقات کرده است. هنگامی که کودک به خانه می‌رسد، آن را از حیوان خانگی خود پنهان نکنید بلکه آن را به او نزدیک کنید تا بوی او را تشخیص دهد. در حالی که ممنوعیت دسترسی او به اتاق بچه بدون نظارت شما ضروریست، به او اجازه دهید زمانی که با کودکتان هستید در اطراف پرسه بزند تا با آن آشنا شود و احساس کند کنار گذاشته نشده است.

حتی اگر نیازهای کودک شما در اولویت است، به یاد داشته باشید که تا حد امکان به گربه خود توجه کنید. سعی کنید وعده‌های غذایی او را حذف نکنید و از جابجایی وسایل او پس از زایمان خودداری کنید. آمدن نوزاد تغییرات در محیط را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، با این حال، برای پیش‌بینی آنها قبل از زایمان اقدامات لازم را انجام دهید تا گربه ارتباط مستقیمی بین تغییراتی که تجربه می‌کند و ظاهر نوزاد ایجاد نکند. تغییرات را کم کم انجام دهید و بخشی از عادات همیشگی را بگذارید تا برای او باقی بماند.