زبان-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ شما با شما، با همسالانش، با انسان‌های دیگر و با دنیای اطرافش عمدتاً از طریق بدنش ارتباط برقرار می‌کند. خواه او به دنبال ابراز نگرش مثبت باشد یا منفی، بدن او احساسات و پیامی را که می‌خواهد منتقل کند، ترجمه می‌کند. شادی، آرامش، ترس، استرس، پرخاشگری، محبت، تمرکز، ناراحتی و ... علائمی را که باید تشریح کرد تا زبان بدن همراه کوچک خود را درک کنید، در این مقاله کشف کنید.

زبان بدن مثبت سگ

آرامش

وقتی سگ احساس ‌آرامش می‌کند، عموماً راست می‌ایستد، سرش را بالا می‌گیرد، گوش‌هایش را صاف می‌کند، دهانش نیمه باز و دمش انعطاف‌پذیر است. این یک حالت خنثی است که نشان‌دهنده سلامتی سگ و این واقعیت است که او اعتماد به نفس دارد.

او همچنین می‌تواند روی زمین دراز بکشد، وضعیتی که او را آسیب‌پذیرتر می‌کند، مانند زمانی که به پشت دراز می‌کشد. قرار گرفتن در این حالت نشان می‌دهد که او کاملاً آرام است و احساس خطر نمی‌کند. کشش، خمیازه کشیدن و آه کشیدن از دیگر نشانه‌های آرامش است. حیوان در محیط خود راحت و شاد است.

محبت، دوستی

سگی که نسبت به یکی از سگ‌های همنوع خود، به صاحب خود یا انسان دیگری احساس دوستی یا محبت می‌کند، به همین شکل رفتار می‌کند. در واقع، سگ‌هایی که همدیگر را ملاقات می‌کنند، تمایل دارند کنار هم بایستند و انتهای پشت یکدیگر را بو کنند. غدد مقعدی آنها در واقع به ترشح فرمون معروف است و برای علامت گذاری قلمرو آنها استفاده می‌شود. با این کار به نوعی اطلاعات حیوان دیگر را جمع‌آوری می‌کنند. در این حالت، نه ترس و نه پرخاشگری را تجربه نمی‌کنند، بدنشان خمیده است و دمشان بر اثر کنجکاوی از راست به چپ در نوسان است.

این یک نشانه کاملا دوستانه است. اگر با انسان‌ها نیز این گونه رفتار می‌کند، این رفتار را رفتاری آزاردهنده و بی‌ادبانه تلقی نکنید. اگرچه ممکن است مزاحم و حتی ناخوشایند به نظر برسد، سگ فقط به دنبال شناختن است. اگر این موضوع شما را آزار می‌دهد، او را تنبیه نکنید، بلکه توجه او را منحرف کنید.

توجه، تمرکز

وقتی حواس سگ جمع باشد، عموماً نگاه ثابتی دارد. گوش‌هایش مثل سرش قائم است. دم آن راست یا برآمده است، بدنش حرکت نمی‌کند، آرام می‌ماند. بنابراین حیوان منتظر است و بر روی موضوع مورد توجه خود تا حد قطع ارتباط با آنچه که او را احاطه کرده است متمرکز شده است.

او با دقت و آماده برای واکنش، منتظر نشانه، سر و صدا، فرد یا حیوانی است که واکنش او را تحریک می‌کند و به او اجازه می‌دهد در مورد پاسخی که باید بدهد فکر کند.

شادی، نشاط

سگ شاد دمش از راست به چپ حرکت می‌دهد. راه رفتنش رقصنده، آرام، مردمک‌هایش گشاد شده و دهانش نیمه باز است. زبانش معمولا آویزان است. سگ به دنبال تماس چشمی است، او دور صاحبش حلقه می‌زند و به پاهایش می‌مالد تا او را جذب کند.

بازی، میل به بازی

سگ وقتی می‌خواهد بازی کند می‌داند چگونه منظور خودش را بفهماند! او به دنبال جلب توجه صاحب خود، انسان یا حیوانی است که می‌خواهد با او بازی کند. پاهای جلویی آن صاف روی زمین، قسمت‌های عقبی آن برآمده، دهانش باز و دمش تکان می‌خورد. او همچنین می‌تواند بالا و پایین بپرد، در همه جهات بدود، پارس کند و هر چیزی را امتحان کند تا از شخص مورد علاقه خود دعوت کند که بیاید و با او بازی کند.

زبان بدن منفی سگ 

استرس، ناراحتی

وقتی سگ استرس دارد، وقتی احساس ناراحتی می‌کند، رفتاری را اتخاذ می‌کند که به راحتی قابل تشخیص است. سرش را برمی‌گرداند، نگاهش جابجا می‌شود، خمیازه عصبی می‌کشد، بی‌دلیل لب یا بینی‌اش را می‌لیسد. بدنش منقبض و دمش پایین است، حتی بین پاهای عقبش جمع شده است.

در این مورد غیرمعمول نیست که سگ در اطاعت از دستورات، گوش دادن و متمرکز ماندن مشکل داشته باشد. او اغلب نگران است، هوشیار است و با کوچکترین صدا یا کوچکترین درخواستی می‌پرد.

یک حالت استرس می‌تواند موقتی بوده و جدی نباشد، اما مهم است که در صورت تداوم آن را دست کم نگیرید. این اضطراب کم و بیش قابل توجه مستقیماً بر رفتار سگ تأثیر می‌گذارد که ممکن است احساس کند گم شده است و دیگر نمی‌داند چگونه موقعیت را ارزیابی کند. این موقعیت می‌تواند او را به سمت پرخاشگری بی‌دلیل یا خطرناک سوق دهد. اگر ادامه پیدا کرد، با دامپزشک مشورت کنید تا راه حل مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

همچنین توجه داشته باشید که اگر سگی که احساس ناراحتی می‌کند بخواهد فرار کند، مطلقاً نباید از آن جلوگیری و او را مجبور به ماندن در محل خود کرد. اگر محیط اجازه می‌دهد، به او اجازه دهید دور شود و کمی زمان بگذارید تا احساس بهتری داشته باشد. از طرف دیگر، اگر نمی‌توانید او را رها کنید، با او از محل دور شوید و او را در فضایی آرام‌تر همراهی کنید.

با این حال مراقب باشید که سعی نکنید بیش از حد به حیوان خود اطمینان دهید. نوازش‌ها، کلمات اطمینان‌بخش و نشانه‌های حساسیت در واقع باعث نگرانی سگ شما می‌شود. چرا؟ کاملاً به این دلیل که اگر متوجه شود که شما می‌خواهید به او اطمینان دهید، استنباط می‌کند که دلیلی برای احساس بد و استرس وجود دارد، که به طور بالقوه در معرض خطر و تهدید است، که بیشتر احساس استرس او را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است از او فاصله بگیرید، اما با حفظ رفتار عادی و خنثی به او بفهمانید که وضعیت نیز کاملاً طبیعی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

ترس

سگ ترسیده در حالی که ایستاده است. سرش پایین، گوش‌هایش صاف و عقب، پیشانی‌اش چروکیده، مردمک‌هایش گشاد شده و دهانش باز است و دندان‌هایش را نشان می‌دهد. دمش گاهی بین پاهای عقبش گیر کرده و موهایش پرزدار است. سگ همچنین ممکن است ناله کند یا غر بزند.

بنابراین سگ آماده است تا از منبع ترس خود فرار کند. از سوی دیگر، اگر احساس کند گیر کرده یا عقب مانده است، ممکن است به دنبال دفاع از خود در برابر چیزی باشد که او را می‌ترساند. در این صورت، او می‌تواند تهاجمی رفتار کند و حتی حمله کند. بنابراین ضروری است که با دور کردن او از منبع ترس یا اجازه دادن به او برای فرار، هر چه سریعتر او را آرام کنید.

پرخاشگری

هنگامی که سگ احساس خطر می‌کند، تمایل به تهاجم یا حمله برای دفاع از خود دارد. در این حالت با بدن کشیده به جلو می‌ایستد. گوش‌هایش قائم است و همچنین رو به جلو است. ممکن است دهانش باز باشد و لب‌هایش به عقب برگردد تا دندان‌هایش را نشان دهد.

این حیوان عموماً به دنبال بزرگ شدن است تا حریف خود یا آنچه او را تهدید می‌کند بترساند. موهای خز آنها می‌چرخد و ممکن است غرغر کنند، پارس کنند یا حتی گاز گرفتن را با کوبیدن فک‌هایشان شبیه‌سازی کنند.

بیشتر سگ‌ها، به خصوص اگر به طور طبیعی اجتماعی و آرام باشند، در درجه اول به دنبال دفاع از خود با این علائم هستند، اما در صورت امکان از درگیری اجتناب می‌کنند. با این حال، حتی صلح‌طلب‌ترین سگ هم اگر احساس کند که تهدید در حال تحقق است، اگر سیگنال‌هایی که ارسال می‌کند نادیده گرفته شود یا اگر مورد حمله قرار گیرد، می‌تواند ناگهان تهاجمی شود. مراقب باشید و از مداخله مستقیم با جدا کردن دو سگ یا قرار دادن خود در مقابل حیوان تهاجمی خود اجتناب کنید. او می‌تواند کاملاً بر ضد شما بچرخد، چرا که احساس خطر می‌کند. حیوان خود را بدون خطر و با احتیاط دور کنید و اجازه دهید دور از شخصی که آن را "متجاوز" خود می‌داند، آرام شود.