بیماری-پوستی-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پوست گربه نیز مانند انسان یک اندام محافظ است که اولین سد را برای بدن تشکیل می‌دهد. موقعیت سطحی‌اش آن را در معرض خطرات متعددی قرار می‌دهد و آن را ضعیف می‌کند. در واقع، پوست دائما در حال مبارزه با چندین مهاجم خارجی مانند باکتری‌ها، انگل‌ها و حتی قارچ‌هاست. بدین ترتیب، پوست در معرض بیماری‌ها و شرایط متعددی قرار می‌گیرد. بیایید با هم رایج‌ترین آنها، علائمی که باید مشاهده کنید و درمان‌هایی که باید اجرا کنید را کشف کنیم.

اصلی ترین بیماری های پوستی در گربه ها چیست؟

اپیدرم گربه در معرض بیماری‌های متعددی است که می‌توان آنها را به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد.

آلرژی به کک

آلرژی‌های مختلف به نیش کک می‌تواند باعث بیماری‌های پوستی شود. این امر به ویژه در مورد درماتیت آلرژیک به نیش کک و درماتیت با حساسیت بیش از حد به نیش کک صادق است. حیوان مبتلا از خارش شدید رنج می‌برد که می‌تواند بدتر شده و به دلیل عدم مراقبت مناسب و سریع منجر به ضایعات شود.

بیماری‌های انگلی

انگل‌ها دشمنان پوست گربه هستند. پوست گربه‌های ما در واقع به کنه، کک، شپش و کرم بسیار حساس است. وجود آنها در موهای گربه می‌تواند باعث ناراحتی و همچنین خارش و ضایعات پوستی کم و بیش جدی شود. همچنین در این شرایط ریزش موی حیوان غیرمعمول نیست.

با این حال، می‌توان با تجویز منظم داروهای ضدانگلی با این حملات مقابله کرد.

بیماری‌های ویروسی

چندین بیماری ویروسی می‌تواند باعث مشکلات پوستی شود، زیرا این آسیب‌ها باعث تضعیف گربه و سیستم ایمنی آن می‌شود. حیوانی که به این ترتیب ضعیف شده است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند کوریزا است که می‌تواند منجر به مشکلات پوستی شود.

میکوز

میکوزها بیماری‌هایی هستند که در اثر حضور قارچ‌ها ایجاد می‌شوند. کرم حلقوی شناخته‌ شده‌ترین است و در حضور یک قارچ میکروسکوپی ایجاد می‌شود که باعث ریزش مو و ضایعات پوستی در سر و پشت حیوان می‌شود. کرم حلقوی بسیار محتاطانه و گاهی بدون هیچ گونه علائم آشکار واقعی در مراحل اولیه، بسیار مسری است و درمان آن دشوار است. علاوه بر این، از آنجایی که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، می‌تواند به انسان نیز منتقل شود.

عدم تعادل هورمونی

چندین بیماری پوستی می‌تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد. این امر به ویژه در مورد پرکاری تیروئید، بیماری است که باعث عدم تعادل در غده تیروئید و تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئید می‌شود. چنین حیوانی مشکلات متعددی با اپیدرم و پوشش دارد، همچنین می‌تواند وزن زیادی را از دست بدهد.

استرس

استرس که یک بلای واقعی در بین انسان‌هاست یکی از عوامل مشکلات پوستی در گربه‌ها نیز محسوب می‌شود. این حیوانات که به روتین زندگی خود عادت می‌کنند، در حمایت از تغییرات در زندگی روزمره خود مشکل زیادی دارند. در صورت بروز یک موقعیت استرس‌زا، فشار روانی که به آن‌ها وارد می‌شود می‌تواند آن‌ها را به سمت خراش داد پوست سوق دهد تا جایی که باعث ایجاد مشکلات پوستی کم و بیش جدی شود. بنابراین مهم است که بدانید چگونه با اطمینان دادن به گربه خود ابتکار عمل را به دست بگیرید تا به او کمک کنید تا بهتر با این شرایط کنار بیاید و در صورت لزوم مراقبت‌های لازم را به او ارائه دهید.

برای تشخیص بیماری پوستی در گربه ها به چه علائمی باید توجه کرد؟

هنگامی که گربه از یک بیماری پوستی رنج می‌برد، علائم اولیه گاهی اوقات بسیار قابل مشاهده است، اما می‌تواند در موقعیت‌های دیگر، حداقل در مراحل اولیه بیماری، مورد توجه قرار نگیرد. با این حال، مهم است که سریع عمل کنید و در اجرای درمان مناسب در اسرع وقت پیش قدم شوید. بنابراین حیوان سریعتر بهبود می‌یابد و باید درمانی سبک‌تر، کوتاه تر و کم هزینه تر را تحمل کند.

در اینجا علائم بالینی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید که ممکن است شما را به یک بیماری پوستی مشکوک کند:

- حیوان خود را خراش می‌دهد، بیش از حد لیس می‌زند، خودش را گاز می‌گیرد.

- پوست تحریک شده است، گاهی اوقات در هنگام لمس کردن گرم است.

- لکه‌های قرمز کم و بیش گسترده (اریتم) روی سطح پوست ایجاد می‌شود.

- شوره سر با اندازه‌های مختلف در پوست قابل مشاهده است.

- جوش‌های کوچک و/یا جوش های سرسیاه تشکیل می‌شوند.

- پوسته‌های کم و بیش ضخیم روی سطح پوست قابل مشاهده است.

- ادم (تورم) ممکن است در سطح پوست قابل مشاهده باشد.

- نواحی خاصی از پوست چرکی می‌شوند و ممکن است جوش‌ها ایجاد شود.

- گربه موهای خود را در یک یا چند قسمت از بدن یا تمام آن از دست می‌دهد.

- حیوان ظاهر متفاوتی از پوشش، کدرتر، شکننده‌تر، خشک‌تر، چرب‌تر، چسبنده‌تر، خشن‌تر و غیره دارد.

علاوه بر این، علائم دیگری ممکن است در حیوان مشاهده شود:

- از دست دادن اشتها؛

- کاهش وزن؛

- خستگی عمومی

اگر شک دارید سریعا با دامپزشک مشورت کنید. برخی از بیماری‌های پوستی فقط در مراحل پیشرفته قابل مشاهده هستند و برخی دیگر علائم آسیب‌هایی جدی هستند که نیاز به درمان اورژانسی دارند. هرگز یک ناهنجاری پوستی را نادیده نگیرید، زیرا می‌تواند عواقب جدی برای همراه کوچک شما داشته باشد.

علاوه بر این، بسیاری از این بیماری‌ها و شرایط پوستی به انسان قابل انتقال هستند. هرچه یک آسیب گسترده‌تر باشد، به مراقبت قابل توجه و تمیز کردن کامل کل محیط حیوان نیاز دارد. بنابراین بهتر است بدون تاخیر اقدام کنید.

درمان‌های ممکن برای بیماری پوستی در گربه‌ها چیست؟

هیچ درمان جامعی برای بیماری‌های پوستی در گربه‌ها وجود ندارد، زیرا هر بیماری باید به صورت موردی بسته به منشاء، شکل، وسعت و تاثیر آن بر سلامتی گربه درمان شود.

به طور کلی، دامپزشک می‌تواند در صورت بروز یک بیماری پوستی چهار نوع درمان را تجویز کند، یعنی ضد انگل، ضد قارچ، آنتی‌بیوتیک و/یا ضد التهاب. در عین حال، ممکن است لازم باشد که گربه را با حمام با استفاده از شامپوهای پوستی یا لوسیون‌های درمانی درمان کنید. همچنین توجه داشته باشید که برخی از گربه‌ها خود به خود و بدون مراقبت خاص بهبود می‌یابند.

در هر صورت باز هم یادمان باشد که از هیچ بیماری پوستی یا اختلال اپیدرمی نباید غافل شد. به طور سیستماتیک با دامپزشک خود مشورت کنید، بدون اینکه منتظر بدتر شدن وضعیت باشید، زیرا عوارض می‌تواند قابل توجه باشد.

در نهایت، پیشگیری بهترین راه‌حل برای جلوگیری از بیماری‌های پوستی در گربه ها است. موهای همراه کوچک خود را خیلی منظم کنترل کنید، مخصوصاً هنگام برس کشیدن. بنابراین شما قادر خواهید بود وجود انگل‌ها یا اختلالات پوستی کوچک را بهتر تشخیص دهید تا در اسرع وقت اقدام کنید. به یاد داشته باشید که به طور مرتب انگل‌کش‌های پیشگیرانه را به حیوان خانگی خود بدهید و هر سال گربه خود را واکسینه کنید تا از آن در برابر چندین بیماری خطرناک و مسری محافظت شود.

علاوه بر این، پوشش گربه خود را به درستی نگهداری کنید تا از بیماری‌های پوستی جلوگیری کنید. برس کشیدن برای گربه‌های مو کوتاه هر هفته و برای گربه های مو بلند هر روز ضروری است. از حمام زیاد استفاده نکنید، اما گربه خود را در اسرع وقت و فقط با محصولات مراقبت ملایمی که برای گربه‌ها طراحی شده و در دامپزشکی یا فروشگاه حیوانات خانگی فروخته می‌شود، بشویید.

از شامپوها و محصولات درمانی به میزان زیاد که به عنوان بخشی از نگهداری سنتی بسیار تهاجمی هستند، خودداری کنید. محصولات درمانی در واقع داروهایی هستند که نباید به عنوان پیشگیری برای شستن پوست سالم استفاده شوند، زیرا در معرض خطر برهم زدن تعادل طبیعی اپیدرم گربه و قرار گرفتن بیشتر در معرض خطر التهاب قرار می‌گیرند.