اعتماد-در-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اعتماد بین حیوان و صاحبش برای ایجاد روابط خوب بسیار مهم است. با این حال، هنگامی که به تازگی سگی را پذیرفته‌اید یا همراه کوچک شما خلق و خوی دشواری دارد، جلب اعتماد آنها می‌تواند پیچیده باشد. برخی از سگ‌ها آسیب‌های خاصی را در خاطرات خود نگه می‌دارند که آنها را به بی‌اعتمادی به همه سوق می‌دهد. خوشبختانه با اجرای برخی حرکات و عادات ساده می‌توانید در جلب اعتماد همراه کوچک خود موفق شوید.

اولین تماس‌ها را با موفقیت ایجاد کنید

اگر به تازگی سگ خود را پذیرفته‌اید یا ایجاد اعتماد دشوار است، باید با ملایمت تماس برقرار کنید. برای سگتان، ممکن است شما همچنان غریبه یا فردی باشید که رمزگشایی آن دشوار است، به همین دلیل است که نباید ناگهان برای نزدیک شدن به او عجله کنید. به رفتار حیوان و هرگونه بی‌میلی او اعتماد کنید. خود را به جای آنها بگذارید، زیرا شما نیز احتمالاً راحت نخواهید بود اگر کسی که نمی‌شناسید یا به سختی می‌شناسید روی شما بپرد و شما را در آغوش بگیرد.

در مقابل سگ خم شوید و دست خود را دراز کنید. بگذارید به سمت شما بیاید تا شما را بو کند، اما بدون اینکه به او فشار بیاورید. اگر او همچنان بی‌میل است، مهم است که به او خیره نشوید. اگر نزد شما آمد او را تشویق و تحسین کنید.

قبل از رفتن به نکته بعدی، به یاد داشته باشید که یک سگ ممکن است به دلایل متعددی از شما بترسد. یک حیوان ممکن است به دلیل تجربه دشوار گذشته، بدرفتاری، بیماری، تصادف، سوگ، مالک سابق خشن یا عدم مراقبت آسیب ببیند. به گذشته او احترام بگذارید و با او سازگار شوید تا رابطه‌ای بر اساس اعتماد ایجاد کنید.

یک نگرش ثابت

به نحوه رفتار خود، صحبت کردن با سگ و زبان بدن خود بسیار توجه کنید. از پرخاشگری خودداری کنید. نشان دادن انعطاف‌پذیری، مثبت اندیشی و اشتیاق مهم است.

حیوان خانگی شما به طرز رفتار و صحبت شما واکنش شدیدی نشان خواهد داد. برای ابراز وجود و برقراری ارتباط با او، همیشه به همین روش پیش بروید تا درک آن برای او آسان‌تر شود. برای یک فرمان، همیشه از همان کلمات، حرکات یکسان، لحن صدا و حالت چهره یکسان استفاده کنید، زیرا سگ شما به آن حساس خواهد بود. این به او کمک می‌کند تا شما و انتظارات شما از او را بهتر درک کند.

به همین ترتیب، از تغییر عقیده خود در مورد آنچه منع می‌کنید و آنچه را که اجازه می‌دهید اجتناب کنید. اگر یک بار سوار شدن بر کاناپه ممنوع است، باید به صورت سیستماتیک انجام شود، در غیر این صورت تغییر عقیده و رفتار شما را متوجه نخواهد شد. با این حال، اگر سگ شما نتواند شما را درک کند، نمی‌تواند به شما اعتماد کند.

یاد بگیرید که سگ خود را درک کنید

همراه کوچک شما باید شما را درک کند، این مهم است. اما همچنین ضروری است که برای درک آن نیز تلاش کنید. بدون این درک متقابل، نمی‌توانید فضای ارتباط سالم و اعتماد ایجاد کنید.

بنابراین یاد بگیرید که حالت عاطفی و زبان بدن سگ خود را رمزگشایی کنید تا به درستی پاسخ دهید.

به سرعت مرزها را تعیین کنید

تعلیم و تربیت سگ بر اساس همان مبانی کودک است. برای اینکه حیوان خانگی شما احساس امنیت و اعتماد به نفس کند، به یک چارچوب و محدودیت نیاز دارد. چارچوبی درمورد تنظیم یک روال اطمینان بخش که شامل معیارهایی برای سگ، مجوزها و ممنوعیت‌ها است.

البته باید نیازهای همراه کوچک خود را برآورده کنید تا از رفاه و سلامتی او اطمینان حاصل کنید، یعنی به او غذای باکیفیت و متناسب با نیازهایش ارائه دهید، به او اجازه دهید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کند و او را به طور منظم با قرار دادن او در تماس با همسالانش اجتماعی کنید. اما سگ شما همچنین باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشد تا بداند می‌تواند روی شما حساب کند و به قضاوت شما در مورد مثبت یا منفی بودن رفتار خود اعتماد کند.

دستورات اولیه را به او آموزش دهید

برای اینکه رابطه شما بر پایه محکم‌تری برقرار شود، برای اینکه ارتباط راحت‌تر شود و اعتماد تقویت شود، باید سریع دستورات اولیه را به حیوان خانگی خود آموزش دهید. آنها برای یک رابطه هماهنگ و نیز برای زندگی مشترک سالم ضروری هستند.

از جمله دستوراتی که برای راحتی و امنیت سگ خود باید بدانید، عبارتند از: "بنشین!"، "دراز بکش!"، "بی حرکت بمان!"

از این آموخته‌های ضروری که می‌توانید به راحتی از طریق بازی به اجرا درآورید، غافل نشوید، به خصوص با یک توله سگ. سگ شما باید از یادگیری لذت ببرد و بخواهد این لحظات را با شما به اشتراک بگذارد. در نتیجه، همیشه با مهربانی و حوصله عمل کنید، زیرا هر یادگیری قبل از اینکه کاملاً یاد گرفته شود نیاز به زمان و تکرارهای متعدد دارد. با سرعت سگ خود سازگار شوید.

همیشه جلسات کوتاه حداکثر 15 دقیقه‌ای، زمانی که سگ شما آماده یادگیری است (نه زمانی که می‌خوابد، نه زمانی که غذا می‌خورد، نه زمانی که در حال استراحت است و نه زمانی که خیلی هیجان‌زده است) ارائه دهید. جلسات باید منظم تکرار شوند، به طور ایده‌آل روزانه و همیشه در فضایی که خیلی تحریک‌کننده نباشد سازماندهی شوند تا توجه آنها را پرت نکند.

در نهایت، همیشه به یاد داشته باشید که در صورت موفقیت به حیوان خود پاداش دهید تا او را در یادگیری و تکرار کارهای خوب تشویق کنید. آرام و مطمئن باشید تا سگ شما هم همین گونه باشد. و در صورت اشتباه یا رفتار بد، سگ خود را تنبیه نکنید! فقط آن را نادیده بگیرید، او خود به خود رفتارش را متوقف می‌کند. بسیار موثرتر خواهد بود.

بدون فریاد و خشونت

سر سگ خود فریاد نزنید، او را تحقیر نکنید، او را مورد آزار و اذیت قرار ندهید و نسبت به او خشونت نداشته باشید. به جز ناراحتی او و عدم امکان برقراری رابطه، اعتماد از این طریق به هیچ چیز نخواهید رسید. شما خود مطمئناً از تماس با افراد پرخاشگر و رفتار خشونت‌آمیز اجتناب می‌کنید که طبیعی است.

برعکس، نسبت به آن مهربانی نشان دهید. سگ شما باید در حضور شما احساس اطمینان، امنیت، درک و احترام داشته باشد. او باید بتواند بدون ترس و شک به شما نزدیک شود.

بازی

بازی یک راه عالی برای تقویت رابطه بین سگ و صاحبش و افزایش اعتماد است. در واقع، بازی لحظه‌ای خوشایند است که حیوان می‌تواند با شما همراه باشد. به این ترتیب شما خود برای او خوشایند و مترادف با لذت هستید. اگر با او بازی کنید، اگر به او وقت بدهید و از این لحظات با هم لذت کامل ببرید، اعتماد او را نسبت به خود تقویت می‌کنید.