لیس-زدن-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بسیاری از سگ‌ها صاحب خود، خودشان یا همسالانشان را می‌لیسند. این رفتار طبیعی ناشی از رفتار مادر است که هنگام تولد نوزادان خود را می‌لیسد تا آنها را تمیز کند و سپس آنها را آرام کند. بنابراین لیسیدن به سگ کمک می‌کند تا طیف وسیعی از احساسات و عواطف را نشان دهد، برخی مثبت و برخی دیگر منفی. در هر صورت، شناسایی دلیل این رفتار حیوان برای ارائه پاسخ مناسب مهم است. در واقع، اگرچه لیسیدن می‌تواند بی‌ضرر باشد – که به این معنی نیست که نباید کنترل شود – می‌تواند نشانه‌ای از ناراحتی عمیق باشد. بیایید این موضوع را بررسی کنیم تا معنای آن را بهتر درک کنیم.

لیسیدن، یک حرکت طبیعی برای سگ‌ها

لیسیدن رفتاری است که سگ‌ها خیلی زود یاد می‌گیرند. حتی یکی از اولین کارهایی است که مادر هنگام به دنیا آمدن توله خود انجام می‌دهد، زمانی که پس از خارج شدن با لیسیدن آن را پاک می‌کند. او همچنین کودکش را می‌لیسد تا محبت خود را به او نشان دهد و توله سگ کوچکش پوزه او را می‌لیسد تا بداند گرسنه است.

بنابراین تعجب‌آور نیست که سگ با رشد خود عادت به این عمل را حفظ کند. لیسیدن خود یا صاحب خود یا افراد و حیوانات دیگر، حرکتی است که طبیعی تلقی می‌شود و برای بیان بسیاری از احساسات است. اگرچه لیسیدن واقعاً یک روش ارتباطی است، اما می‌توان از این ژست رایج برای نشان دادن طیف وسیعی از احساسات، از شادی گرفته تا ترس، از جمله استرس، تنهایی و بسیاری دیگر استفاده کرد.

چرا سگ لیس می‌زند؟

لیس زدن حرکتی است که به سگ اجازه می دهد تا احساسات بسیاری را بیان کند.

محبت

اغلب از لیسیدن برای نشان دادن محبتی که سگ نسبت به صاحبش احساس می‌کند، استفاده می‌شود، همانطور که مادرش در کودکی با آن رفتار می‌کرد. این یک حرکت غریزی است که نشان دهنده وابستگی او به کسی است که از او مراقبت می‌کند. در این حالت سگ قسمت‌هایی از پوست که به راحتی در دسترس است مانند صورت، گردن، دست‌ها، بازوها، پاها و غیره را می‌لیسد.

سگی که محبت خود را با لیسیدن نشان می‌دهد، تمایل دارد این ژست را در تمام اعضای خانواده خود بازتولید کند. علاوه بر این، برخی از سگ‌ها این عمل را به هر غریبه‌ای که در دسترس است گسترش می‌دهند. به این توجه کنید، زیرا همه اطرافیان شما از این ژست که به دلیل ترس یا نگرانی‌های بهداشتی مربوط به بزاق می‌تواند ناخوشایند باشد، قدردانی نمی‌کنند. پس حتماً به همراه کوچک خود به سرعت کنترل این نیاز به لیسیدن را آموزش دهید تا مزاحمتی برای مهمانان یا غریبه‌ها ایجاد نکند.

گرسنگی

لیس می‌تواند توسط سگ برای نشان دادن گرسنگی خود استفاده شود. در واقع، همان طور که قبلاً اشاره کردیم، توله سگ جوان تمایل دارد پوزه مادرش را لیس بزند تا به او بگوید که می‌خواهد غذا بخورد، رفلکسی که از اجداد وحشی‌اش می‌آید که این کار را برای وادار کردن مادر به برگشت و خوردن غذا انجام می‌دادند. سگ جوان همچنین برای تحریک شیردهی و شیر خوردن پستان‌های مادرش را می‌لیسد.

در نتیجه، غیر معمول نیست که یک توله سگ صاحبش را لیس بزند تا به او بفهماند که می‌خواهد غذا بخورد.

استرس

مانند خرخر کردن در گربه‌ها، لیس زدن در سگ‌ها می‌تواند به آنها کمک کند تا استرس را از بین ببرند و در مواقع اضطراب یا تنش خود را آرام کنند. اینجا هم این ژست از طرف مادر می‌آید. در واقع، سگ برای تسکین و آرام کردن نوزادانش، آنها را لیس می‌زند و توله سگ را مجبور می‌کند تا زمانی که رشد می‌کند، هنگامی که احساس می‌کند باید استرس خود را از بین ببرد، این ژست را بازتولید کند.

این نیاز به کاهش استرس سگ را به لیسیدن خود یا صاحبش و هر عضوی از خانواده‌اش سوق می‌دهد. در واقع، این نوع رفتار زمانی نسبت به انسان مشاهده می‌شود که حیوان استرس سرپرست خود، تنش در خانه و همچنین در صورت بروز یک موقعیت استرس زا (طوفان، صدای غیرمنتظره، حرکت یا پارس سگ دیگر) را درک کند.

مماشات

سگ همچنین ممکن است به عنوان نشانه مماشات لیس بزند. در این صورت، او ممکن است سگ‌های دیگر را در تمایل به تماس و تعامل اجتماعی لیس بزند. گرگ نیز مانند بسیاری از سگ‌های نیش رفتاری مشابه دارد. لیس زدن به سگ این امکان را می‌دهد که مانند یک رهبر دسته، تسلیم خود را به دیگری نشان دهد.

سگ‌ها ممکن است به عنوان نشانه‌ای از مماشات، بینی خود را لیس بزنند. بنابراین یک سگ می‌تواند تسلیم یک حیوان غالب شود و پوزه‌اش را لیس بزند تا بداند که می‌خواهد دوستانه رفتار کند.

سگی که احساس می‌کند صاحبش استرس، تنش یا عصبانیت دارد، می‌تواند او را لیس بزند تا او را به همان روش آرام کند. این راهی برای ارائه حمایت از شخصی است که از آنها مراقبت می‌کند و به آنها نشان می‌دهد که باید آنها را خوب ببینند تا خودشان احساس خوبی داشته باشند.

نیاز به توجه

یک سگ ممکن است صاحبش را لیس بزند تا توجه او را جلب کند، درست مانند برخی از سگ‍‌ها که پارس می‌کنند، می‌پرند یا دیوانه می‌شوند. حیوان منتظر واکنش اربابش است. در این صورت، ترغیب او به ترک این عادت دشوار است. بهترین کار این است که به طور کامل آن را نادیده بگیرید. در واقع، چه در مقابل او را نوازش کنید و چه با او صحبت کنید تا این رفتار را متوقف کند، او موفق شده است توجه شما را جلب کند. در نتیجه او به هدف خود رسیده است و به محض اینکه بخواهد دوباره توجه شما را به خود جلب کند، مشتاق شروع دوباره خواهد بود.

بنابراین باید صراحتاً آن را نادیده بگیرید تا زمانی که به خودی خود متوقف شود. این بدان معناست که شما نباید با او صحبت کنید، به او نگاه کنید یا او را لمس کنید. آسان نیست، اما لازم است. 

کشف

مانند بچه‌های کوچک، سگ‌های جوان یا برخی از نژادهای بالغ، به‌ویژه سگ‌های شکاری، آنچه را که از دسترس آنها می‌گذرد به عنوان نشانه اکتشاف لیس می‌زنند. مرحله دهانی مهم است، زیرا سگ با استفاده از زبان خود کشف می‌کند. حس چشایی در سگ بسیار توسعه یافته است و لیس زدن به او اجازه می‌دهد تا آن را بیشتر بهبود بخشد. بنابراین تعجب نکنید اگر سگتان هنگام بوی متفاوت (عرق، عطر، مواد آرایشی، بوی غذا و غیره) شما را لیس بزند.

درد

وقتی سگ خودش را لیس می‌زند، ممکن است در تلاش برای تسکین درد باشد. اگر لیسیدن در همان ناحیه متمرکز باشد، ممکن است بخواهد خارش، نیش، حمله انگلی موضعی، بریدگی، سوختگی یا هر آسیب دیگری را تسکین دهد. لیس زدن مکرر به تسکین درد کمک می‌کند، اما با این وجود باید از این عمل اجتناب شود، زیرا بزاق سگ حاوی باکتری‌های زیادی است که می‌تواند زخم را عفونی کند.

بنابراین بهتر است بدون معطلی با دامپزشک مشورت کنید. در این فاصله، هر زخمی را با آب تمیز و صابون یا مواد ضدعفونی کننده مناسب کاملاً تمیز کنید.

اختلال رفتاری

اگرچه دلایل مثبت زیادی برای لیسیدن ذکر کرده‌ایم، اما باید بدانید که سگ می‌تواند به دلایل منفی این رفتار را از خود نشان دهد. علاوه بر درد، این ژست می‌تواند نشان‌دهنده رنج روانی یا ناراحتی روانی باشد که سگ را به پذیرش OCD یا اختلالات رفتاری مانند خودزنی سوق می‌دهد.

سگ عمل لیسیدن را به شکل مکرر، بیش از حد و بیمارگونه‌ای تکرار می‌کند. سگ حتی ممکن است خودش را گاز بگیرد یا موهایش را بکند. عموماً این نوع رفتار در موارد استرس، اختلال در زندگی روزمره (سوگواری، آمدن نوزاد یا حیوان جدید به خانه و...) یا ترسی که آرام می‌گیرد، خود را نشان می‌دهد.

برای شناسایی منشأ این مشکلات رفتاری و ارائه راه حل مناسب، مشورت سریع با دامپزشک و/یا رفتارشناس سگ ضروری است.

لیسیدن سگ‌ها: چه زمانی باید نگران بود؟

اگر سگ شما به طور طبیعی برای برانگیختن محبت یا سایر احساسات مثبت لیس می‌زند، می‌توانید بدون نگرانی به او اجازه دهید این کار را انجام دهد. از سوی دیگر، خیلی زود به او بیاموزید که این رفتار را کنترل کند تا از مزاحمت مهمانان یا افرادی که از آنجا عبور می‌کنند جلوگیری کند، زیرا می تواند آنها را بترساند.

البته، اجازه ندهید شرایط تشدید شود. اگر هر از گاهی لیس احساسی روی دست آزاردهنده نیست، سگ شما نباید عادت کند که مدام شما را لیس بزند. اگر اینطور است، عادت جدید را با نادیده گرفتن کامل آن خنثی کنید. با او صحبت نکنید، به او نگاه نکنید و او را لمس نکنید. در حالت ایده‌آل، به او پشت کنید و طوری کار خود را انجام دهید که گویی او آنجا نیست. او خسته می‌شود و در رفتارش را متوقف می‌کند.

اما مراقب باشید که منبع این لیسیدن را شناسایی کنید. در واقع، اگر راه حل درستی برای مشکل ارائه ندهید، نمی‌توانید چیزی را حل کنید. اگر سگ شما استرس دارد و خودش را می‌لیسد تا خودش را آرام کند، باید این اختلال و منشا این استرس را شناسایی کنید تا به او کمک کنید تا آن را برطرف کند.

علاوه بر این، اگر لیسیدن با علائم نگران‌کننده دیگری (گزیدگی، استرس، اضطراب، هوشیاری بیش از حد، کشیدن مو و غیره) همراه است، بدون معطلی با دامپزشک خود مشورت کنید. اجازه ندهید این نوع اختلال درگیر شود، زیرا سگ ممکن است دچار افسردگی شود، یک بیماری جدی که می‌تواند باعث تلف شدن سگ می‌شود.

در پایان به این نکته اشاره کنیم که وقتی سگ خود را می‌لیسد، سرزنش کردن او فایده‌ای ندارد. عصبانیت شما نیز فایده‌ای نخواهد داشت. برعکس، استرس مضاعفی در حیوان ایجاد می‌کند که دلیل آن را نمی‌فهمد، تا حدی که او را تشویق می‌کند تا راه‌های دیگری برای نشان دادن آن پیدا کند.

به یاد داشته باشید که دامپزشک شما یک متحد است. همچنین، در کمک گرفتن از یک رفتارشناس سگ شک نکنید. در هر صورت، اگر کوچکترین شکی دارید، این متخصصان در کنار شما هستند تا شما را راهنمایی کنند.