گربه-کودک

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وقتی یک گربه در خانه زندگی می‌کند، نیازی نیست که او را پس از به دنیا آمدن نوزاد رها کنید. هنگامی که کودک خردسال دارید، نپذیرفتن گربه از ترس ارتباط دشوار میان این دو فایده‌ای ندارد. در واقع، گربه‌ها حیوانات خانگی بسیار خوبی برای کودکان هستند، زیرا آنها موجوداتی مهربان، بازیگوش، نوازشگر و حساس هستند که کودکان از آنها استقبال می‌کنند و مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

کودکان به نوبه خود از تماس با گربه‌ها چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. با مراقبت از این حیوان کوچک، کودک یاد می‌گیرد که مسئولیت‌پذیر باشد، اعمال خود را برای نشان دادن ملایمت وفق دهد و همدلی، صبر، حس اشتراک گذاری و توجه به دیگران را در خود پرورش دهد.

با این حال، برای اینکه همه چیز در خانه بین گربه‌‌‌های کوچک و کوچک‌ترین بچه‌ها به خوبی پیش برود، مهم است که پایه‌های خاصی را ایجاد کنیم که زندگی و همزیستی سالم و موفق را ارتقا دهد. 6 راز را در این زمینه در این مقاله بیابید.

1- به حیوان احترام بگذارید

گربه یک همراه کوچک عالی برای کودک است، اما همچنین و مهم‌تر از همه حیوانی است که نیازهای بسیار خاصی دارد و طبق روال معمول رشد می‌کند. او نسبتاً مستقل است و به آرامش و تفکر نیاز دارد. گربه زندگی روزمره خود را به شیوه‌ای بسیار ساختار یافته در اطراف قلمرو و روال روزانه خود سازماندهی می‌کند. بنابراین نباید عادات کوچک او را برهم بزنید، زیرا او بسیار حساس است و می‌تواند به سرعت احساس عدم تعادل کند.

بنابراین، بیش از هر چیز، ضروری است که به کودک یاد دهیم که به ریتم گربه و نیازهای مختلف آن احترام بگذارد. کودک می‌تواند درک کند که حیوان ریتم خاص خود را دارد. این نیازها و عاداتی که باید به هر قیمتی رعایت شود را به او آموزش دهید. بنابراین کودک شما می‌تواند این واقعیت را درک کند که گربه‌اش موجودی است که شخصیت خاص خود، خواسته‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد و شما باید بدانید که چگونه به آن گوش دهید و در رفاه از او محافظت کنید.

بنابراین هرچه زودتر به کودک خود بیاموزید که هنگام خواب، غذا خوردن یا انجام کارش، مزاحم گربه شما نشود. این توصیه باید توسط گودک و همچنین توسط همه اعضای خانواده کاملاً مورد احترام قرار گیرد.

2- یاد بگیرید چگونه در اطراف گربه رفتار کنید

سریعا به کودک خود بیاموزید که در اطراف گربه چگونه رفتار کند و اینکه قطعاً نباید چه رفتاری داشته باشد. برای انجام این کار، اصل ساده است: خودتان الگو باشید، زیرا اگر فرزندان ما همیشه کاری را که ما از آنها می‌خواهیم انجام ندهند - یا همیشه از انجام کارهایی که از آنها می‌خواهیم اجتناب نکنند - از ما تقلید می‌کنند! پس گربه خود را به درستی نوازش کنید، به میل او به آرامش احترام بگذارید و از رفاه او اطمینان حاصل کنید. فرزندان عزیز شما تمایل دارند از الگوی شما پیروی کنند و مانند شما به گربه کوچک احترام بگذارند.

البته در توضیح اقدامات خود و اقداماتی که باید انجام دهید برای فرزندتان تردید نکنید. دست او را روی پشت حیوان قرار دهید و با حرکات و کلمات به او توضیح دهید که مثلا چگونه او را نوازش کند.

در نهایت ناگفته نماند که خیلی سریع باید به کودک خود بیاموزید که سر گربه فریاد نزند، او را نزند و گوش، دم یا موهایش را نکشد. کوچولوی شما باید خیلی زود این ممنوعیت‌ها را درک کند، زیرا اگر بتواند به گربه صدمه بزند، خودش نیز در عوض توسط حیوانی که به سادگی سعی در دفاع از خود دارد، آسیب جدی می‌بیند. البته خودتان نیز بر سر گربه فریاد نزنید، او را تنبیه نکنید و نسبت به او خشونت نشان ندهید. گفتار و نگرش ثابتی داشته باشید.

3- یاد بگیرید که گربه را درک کنید

پس از اینکه به کودک خود آموختید که گربه خوابیده را بیدار نکند، هنگام غذا خوردن مزاحم او نشود و اجازه دهد کار خود را در آرامش انجام دهد، مهم است که به او بفهمانید که گربه کوچک نیازهای دیگری نیز دارد که باید به آنها احترام گذاشت. کودک باید به ویژه این واقعیت را درک کند که گربه ممکن است به لحظاتی آرامش نیاز داشته باشد و نباید او را مجبور به بازی کردن، ترساندن یا خطر آسیب رساندن به او کرد. برای انجام این کار، به فرزندان خود بیاموزید که گربه را درک کنند و رفتار او را رمزگشایی کنند.

در واقع، گربه از طریق صدای خود، از طریق رفتار و از طریق حالت‌های خود با ما ارتباط برقرار می‌کند. اینگونه به ما بیان می‌کند که چه احساسی دارد، چه می‌خواهد و چه چیزی نمی‌خواهد. به کودک خود توضیح دهید که وقتی گربه، خود را منزوی می‌کند، باید به او احترام بگذارد. وقتی دم خود را به نحوی تکان می‌دهد، با پنجه‌های خود حرکات خاصی انجام می‌دهد یا حالت‌های خاصی اتخاذ می‌کند، می‌تواند به این معنی باشد که می‌خواهد ساکت باشد، نمی‌خواهد بازی کند و می‌تواند در صورت لزوم با خاراندن یا گاز گرفتن این موضوع را بفهماند.

این اصول مهم هستند زیرا به کودک کوچک شما اجازه می‌دهند تا با گربه شما به درستی ارتباط برقرار کند، به او احترام بگذارد، از آسیب دیدن جلوگیری کند، اما همچنین درک کند که توجه به نیازها، خواسته‌ها و امتناع‌های حیوانات و سایر موارد مهم است.

4- آموزش حرکات صحیح برای لمس و دست زدن به گربه

فرزند شما با توانایی نوازش گربه به دنیا نمی‌آید، این حرکتی است که باید یاد بگیرید. حتی اگر کوچولوی شما ببیند که شما این کار را انجام می‌دهید، ممکن است تمایل داشته باشد که ژست شما را اشتباه تکرار کند و گربه را با کشیدن موهایش نوازش کند. اگر این حرکت برای گربه شما ناخوشایند باشد، به سرعا پنجه می‌کشد.

بنابراین در حرکات خود واضح باشید و حیوان خود را با صافی دست، کف دست کاملا باز، به آرامی و در جهت موها نوازش کنید. الگو بگیرید و به فرزندتان کمک کنید همین کار را با دست خود انجام دهد. او را همراهی کنید و دستورالعمل‌ها را تا حد لازم تکرار کنید، زیرا کودکان خردسال نمی‌توانند با یک توصیه ساده چیز جدیدی به دست آورند. احتمالاً مجبور خواهید شد این قانون را بارها تکرار کنید تا به درستی درک و تکرار شود.

همچنین به کودک خود آموزش دهید که از قسمت‌های حساس بدن گربه مانند صورت، گوش‌ها، دم و شکم خودداری کند.

البته ناگفته نماند که فرزند شما باید بفهمد که هر زمانی نمی‌تواند گربه را نوازش کند. گربه کوچولوی شما نباید هنگام غذا خوردن، زمانی که می‌خوابد و همچنین زمانی که شکار می‌کند یا می‌خواهد ساکت باشد، اذیت شود و کودک شما باید این را خیلی زود یاد بگیرد تا از اقدامات سرکشانه اجتناب کند.

برای انجام این کار، از دعوت از فرزند خود برای جلب رضایت حیوان از قبل دریغ نکنید. به او نشان دهید که می‌تواند به آرامی به گربه نزدیک شود، دستش را برای تماس با او دراز کنید. اگر بچه گربه روی برگرداند، کودک باید یاد بگیرد که اصرار نکند و صبور باشد. اگر این کار سخت است، مخصوصاً در مورد کودکان کوچکتر، با منحرف کردن توجه او به او کمک کنید تا بتواند کار دیگری انجام دهد و گربه را بدون احساس بد این امتناع تنها بگذارد.

در نهایت، به کودک خود بیاموزید که به طور تصادفی با بچه گربه کوچک برخورد نکند. او باید منتظر پذیرش گربه باشد و شما باید به او حرکاتی را که باید انجام دهد (مخصوصاً جایی که دستانش را برای حمل کردنش بگذارد) و حرکاتی را که نباید انجام دهد (او را محدود کند، فشار دهد، مجبورش کند یا با پاهایش بگیرید و غیره) را آموزش دهید.

5- بازی دونفره را یاد بگیرید

گربه خیلی بازیگوش است، اما دوست ندارد مجبور به انجام کاری شود. بنابراین، اگر گربه از تماس با او امتناع کرد، باید صبر کنید تا حیوان شما بخواهد با او بازی کند.

از اجازه دادن به بازی کودک با گربه بدون نظارت خود اجتناب کنید و بازی‌هایی را انتخاب کنید که خطری برای آشکار شدن صورت، دست‌ها و بازوهای کودک شما نداشته باشد. به آنها اجازه دهید در آرامش کامل با هم بازی کنند و لحظات زیبایی را بدون خطر برای هیچ یک از آنها در کنار یکدیگر تجربه کنند.

6- در مورد سلامتی احتیاط کنید

از لحظه‌ای که گربه در خانه زندگی می‌کند، رعایت بهداشت و رعایت برخی اقدامات احتیاطی مهم است. در واقع، گربه‌سانان می‌توانند بیماری‌های خاصی و همچنین انگل‌های خاصی را به انسان منتقل کنند. بنابراین این خطر برای همه ثابت شده است، اما اغلب برای کودکان خردسال با سیستم ایمنی شکننده‌تر بیشتر است.

بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که به برخی از قوانین اساسی احترام می‌گذارید که به زندگی مشترک سالم‌تر کمک می‌کند.

- حتما به تقویت‌کننده‌های واکسن سالانه گربه خود احترام بگذارید. همیشه از این فرصت برای انجام یک معاینه سریع استفاده کنید.

- اگر کوچکترین شکی دارید، با دامپزشک مشورت کنید.

- همراه کوچک خود را به طور منظم در برابر انگل های داخلی (به ویژه کرم‌ها) و انگل‌های خارجی درمان کنید.

- دست‌های خود را بشویید و مطمئن شوید که کودک شما پس از دست زدن به گربه، به ویژه پس از بیرون رفتن و استفاده از محصولات (ضد انگل‌ها و درمان‌های خارجی مختلف)، دست‌های خود را بشوید.

- از هر گونه تماس کودک خود با جعبه خاک گربه خودداری کنید.

- از اجازه دادن به گربه خود در شب در اتاق کودک خود بپرهیزید.

- از ورود گربه به گهواره کودک خود جلوگیری کنید، چه کودک در آنجا باشد و چه نباشد.