مردمک-چشم-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا مردمک چشم گربه شما گشاد شده است؟ این پدیده که میدریازیس نام دارد طبیعی است. این حیوان در واقع قادر است قطر مردمک خود را با توجه به نور محیط تعدیل کند تا در نور کم بهتر ببیند. گشاد شدن مردمک همچنین می‌تواند در یک گربه مضطرب، ترسیده یا هیجان زده مشاهده شود.

با این حال، دلایل دیگری نیز ممکن است که نگران‌کننده‌تر هستند، به‌ویژه زمانی که اتساع ادامه دارد و/یا فقط یک چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیایید در این مقاله به بررسی این پدیده شگفت‌انگیز بپردازیم.

چند توضیح برای درک بهتر بینایی گربه

مردمک‌های گربه ظرفیت قابل توجهی برای تغییر دارند. بسته به نور محیط می‌توانند اندازه خود را تغییر دهند. وقتی به طور کامل جمع شدند، ما از میوز صحبت می‌کنیم و وقتی کاملاً متسع می‌شوند، از میدریاز صحبت می‌کنیم. تفاوت بین این دو حالت مهم است، اما به گربه اجازه می‌دهد تا بینایی منحصر به فرد، ظریف و دقیقی داشته باشد.

در طول روز، دوستان گربه ما بینایی ضعیف‌تری دارند. آنها تقریبا تار می‌بینند، اما رنگ‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهند، به خصوص زرد و آبی. فقط قرمز تقریباً با چشمان آنها متمایز نمی‌شود.

در شب، دید گربه متفاوت است. برخلاف تصور رایج، گربه‌ها در تاریکی نمی‌توانند ببینند. در واقع، در تاریکی کامل، او نیز مانند ما انسان‌ها نابینا است. از سوی دیگر، او در نور کم به خوبی می‌بیند. چرا؟ زیرا مانند بسیاری از گونه‌های جانوری دارای یک لایه بازتابنده است که در سطح شبکیه قرار دارد. این لایه کوچکترین منبع نور را در محیط خود جذب می‌کند و آن را افزایش می‌دهد تا به گربه اجازه دهد از دید در شب عالی بهره‌مند شود. مردمک آن گشاد می‌شود تا همه نور ممکن، از جمله ضعیف‌ترین منبع را بهتر جذب کند.

در نهایت، به عنوان یک شکارچی، این دید در شب برای گربه ضروری است. همچنین او حرکات را به خوبی حس می‌کند تا بتواند با سرعت تمام برای گرفتن طعمه خود واکنش نشان دهد. این برای او الزامیست که در هر زمان و در هر شرایطی دید خوبی داشته باشد.

گربه من مردمک گشاد دارد: دلایل آن چیست؟

آیا متوجه شده‌اید که گربه شما مردمک گشاد دارد؟ این پدیده می‌تواند منشأ متفاوتی داشته باشد.

وضعیت نور

قبلاً گفتیم، گربه مردمک‌های خود را باز می‌کند تا در تاریکی بهتر ببیند. بنابراین می‌تواند نور محیط، از جمله کوچکترین منبع نور را بسیار بهتر جذب کند. این پدیده به او اجازه می‌دهد تا در تاریکی بهتر ببیند تا طعمه خود را به طور موثر شکار کند.

در این حالت گشاد شدن مردمک‌ها موقتی است. تنها زمانی مشاهده می‌شود که روشنایی ناچیز باشد.

هیجان

گربه‌ای که از بازی، بوی غذا، فکر پریدن روی پاهای صاحبش یا نوازش کردن هیجان زده می‌شود، ممکن است مردمک چشم‌هایش گشاد شده باشد. این پدیده طبیعی است و جای نگرانی نیست. همچنین می‌توان آن را در زمانی که حیوان در حال شکار طعمه است، قبل از حمله به آن مشاهده کرد.

ترس، استرس، اضطراب

هنگامی که گربه تحت استرس قابل توجهی قرار می‌گیرد، مردمک‌های آن ممکن است گشاد شوند. اغلب اوقات، این مورد زمانی است که همراه کوچک خود را برای مشاوره با دامپزشک می‌برید. او همچنان در ته قفس خود فرو رفته است و مردمک‌هایش از ترس گشاد شده است.

این پدیده می‌تواند چشمگیر باشد، اما چیز جدی نیست. به محض کاهش استرس، مردمک‌های گربه به اندازه طبیعی خود باز می‌گردند.

سن

افزایش سن در گربه‌ها می‌تواند منجر به آتروفی عضلانی در شبکیه شود و گشاد شدن مردمک‌ها را در پی داشته باشد.

مسمومیت

هر شکلی از مسمومیت گربه با یک عنصر سمی که پیامدهای عصبی ایجاد می‌کند منجر به گشاد شدن مردمک می‌شود. بنابراین کافی است گربه گیاه سمی، غذای سمی یا داروهای انسان را بخورد یا حتی توسط حیوان سمی گاز گرفته شود تا مردمک چشمش تغییر کند.

بیماری

بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند باعث گشاد شدن تقریبا دائمی مردمک‌ها شوند. این احتمال را زمانی می‌توان مطرح کرد که گربه این نوع اتساع را ارائه می‌کند بدون اینکه بتوان منشا دیگری را مطرح نمود. باید بدانید که بسته به آسیب مورد نظر و رشد آن، گربه ممکن است دو مردمک گشاد یا فقط یکی داشته باشد.

در میان آسیب‌هایی که اغلب با آن درگیر هستند، در اینجا چند نمونه را ذکر می‌کنیم:

- گلوکوم، که باعث فشار داخل چشمی شده و به عصب بینایی آسیب می‌رساند و منجر به کوری در گربه‌ها می‌شود.

- فشار خون بالا، که می‌تواند باعث خونریزی شبکیه، جداشدگی شبکیه و کوری شود.

- پریتونیت عفونی گربه، یک بیماری ویروسی جدی که می‌تواند منجر به مرگ حیوان شود.

- یووئیت، التهاب رایج یووه که می‌تواند منشأهای متعددی داشته باشد.

- تومور چشم، که آن نیز می‌تواند باعث کوری شود.

- سندرم Key-Gaskell، که باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی می‌شود که می‌تواند بینایی گربه را تحت تاثیر قرار دهد.

تروما

وقتی یک گربه قربانی شوک، سقوط یا صرفاً در دعوا با یک دوست می‌شود، می‌تواند به چشمانش آسیب برساند. بینایی او ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و مردمک چشمش ممکن است ظاهری متسع را حفظ کند.

گشاد شدن مردمک در گربه‌ها: آیا باید نگران باشیم؟

دیدیم که مردمک چشم گربه ممکن است به دلایل زیادی گشاد شود. برخی از آنها طبیعی هستند و جدی نیستند. مردمک‌های بچه گربه به سرعت به اندازه طبیعی خود باز می‌گردند و برای گربه مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. از سوی دیگر، زمانی که این پدیده بدون هیچ دلیل مشخصی ادامه پیدا می‌کند یا تنها یک مردمک درگیر می‌شود، بهتر است بدون معطلی با دامپزشک مشورت شود. پزشک قادر خواهد بود برای شناسایی مشکل مورد نظر و ارائه پاسخ مناسب، حیوان را معاینه کند.

در هر صورت مشاوره در صورت داشتن کوچکترین شک بهترین توصیه‌ای است که می‌توانیم به شما داشته باشیم. سلامتی همسفر کوچک شما نگران‌کننده است و گشاد شدن غیرطبیعی و طولانی مردمک چشم‌ها می‌تواند عواقب قابل توجهی بر سلامت او داشته باشد.

مردمک‌های گشاد شده دائمی (میدریازیس) می‌توانند منجر به اختلال بینایی یا از دست دادن کامل آن شوند. گربه‌ای که کمتر می‌بیند یا اصلا نمی‌بیند می‌تواند زندگی خوبی داشته باشد، اما این باعث ناراحتی خاصی برای او و گاهی اوقات درد می‌شود.

صرف نظر از این، این حیواناتی که به دلیل بینایی ضعیف یا نابینایی ناتوان شده‌اند، دیگر نمی‌توانند مانند دیگران زندگی کنند. هر گونه تغییر در چیدمان خانه می‌تواند تا حد زیادی آنها را آزار دهد.

گربه‌ای که به تدریج بینایی خود را از دست می‌دهد به دیوارها، اشیاء و درها برخورد می‌کند یا حتی به راحتی تعادل خود را از دست می‌دهد. مطمئناً حیوانات در سازگاری با این نوع معلولیت بسیار بهتر از ما هستند، زیرا آنها خیلی سریع به حواس دیگر خود تکیه می‌کنند تا به راحتی زندگی کنند و زندگی روزمره خود را انجام دهند. با این حال، نظارت بیشتر بر آنها مهم است زیرا در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.