پذیرش-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا می‌خواهید گربه‌ای را به سرپرستی قبول کنید؟ این گربه‌سانان کوچک واقعاً همراهان کوچک شایان ستایشی هستند، اما هنوز باید آنها را به خوبی بشناسید و از نیازهای آنها آگاه باشید. پذیرش گربه یک تعهد طولانی مدت است و نباید از روی هوس انجام شود. پذیرفتن یک حیوان، هر چه که باشد، نیازمند زمان، هزینه و مراقبت است. بنابراین اگر این ایده شما را وسوسه می‌کند، نکاتی وجود دارد که باید قبل از شروع این ماجراجویی بزرگ بدانید.

1- پذیرش گربه یک تعهد طولانی مدت است

طول عمر یک گربه به طور متوسط 15 سال است، اما بسیاری از افراد می‌توانند برای بیست سال در زندگی شما بمانند. بنابراین همانطور که می‌بینید این یک تعهد بلند مدت است. گربه موجودیست حساس که نمی‌توان آن را «خرید» و سپس «دور انداخت» مانند شی‌ای که بی‌فایده یا دست و پا گیر شده است. بنابراین، قبل از آوردن آن، باید به خوبی از این واقعیت آگاه باشید که این یک ماجراجویی طولانی است، اما بدانید که چقدر خوشحال‌کننده خواهد بود.

اگر نمی‌خواهید آنقدر متعهد شوید، می‌توانید یک گربه بالغ یا حتی مسن را سرپرستی کنید. تعهد شما کوتاه‌تر خواهد بود، اما همچنان باید کامل باشد. ایجاد دوستی با گربه یک لذت روزانه است. اگرچه گربه مستقل‌تر از سگ است، اما حیوانی نیست که به تنهایی زندگی کند. بسته به شخصیت او و همچنین به روشی که او را تربیت می‌کنید، او می‌تواند پیوندهای قوی و محبت عمیقی با شما ایجاد کند.

همراه شدن با یک گربه همچنین شامل نیازهایی است که باید برآورده کنید. گربه شما باید یک رژیم غذایی خوب، باکیفیت و سالم و متناسب با نیازهایش داشته باشد. شما باید تجهیزات و لوازم مورد نیاز او را تهیه کنید، حداقل سالی یک بار تحت نظر دامپزشک قرار دهید، در صورت غیبت از او مراقبت کنید و غیره. تمام تصمیمات شما باید این را در نظر بگیرد.

2- پذیرش گربه به معنای داشتن بودجه لازم است

هر حیوانی متحمل هزینه است. مانند شما و اعضای خانواده تان، یک گربه به غذا، ملافه، تجهیزات و مراقبت منظم نیاز دارد. بسیاری از رها شدن حیوانات به این واقعیت مرتبط است که صاحبان بودجه لازم را دست کم گرفته‌اند. بنابراین بهتر است از این واقعیت آگاه باشید که پذیرش گربه مستلزم هزینه‌های ضروری خاصی به طور منظم و گهگاهی است.

پس از پذیرش، هزینه‌هایی که باید متحمل شوند مربوط به قیمت سرپرستی و همچنین درمان‌های مختلفی مانند:

شناسایی گربه، با خالکوبی یا تراشه الکترونیکی

عقیم سازی یک گربه 

واکسیناسیون گربه

اولین کرم‌زدایی خارجی و ضدانگلی 

همچنین برنامه‌ریزی هزینه‌های تجهیزات لازم برای گربه ضروری است، مانند:

یک تخت راحت به شکل سبد، کوسن، فرش  و غیره. 

ظرف، ترجیحاً از شیشه، سرامیک، سیلیکون یا فولاد ضد زنگ (از پلاستیک که بوهای بد و باکتری‌ها را حفظ می‌کند اجتناب می‌کنیم).

یک ظرف خاک و بستر که باید مرتباً تعویض شود.

اسباب بازی‌ها.

یک سوهان برای تیز کردن پنجه‌هایش.

در نهایت، شما باید یک بودجه منظم را برای رژیم غذایی او برنامه‌ریزی کنید، که باید باکیفیت، سالم و متعادل باشد. غذاهایی را که در دامپزشکی یا فروشگاه حیوانات خانگی فروخته می‌شوند به محصولات سوپرمارکت‌ها ترجیح دهید. اگرچه خرید دومی کم‌هزینه است، اما چندان سیرکننده نیستند، بنابراین نیاز به تعویض بیشتر دارند.

علاوه بر این، آنها فقط حاوی مواد غذایی کم هزینه و بی‌کیفیت هستند که نیازهای تغذیه‌ای گربه را پوشش نمی‌دهد و باعث کمبود و در نتیجه افزایش هزینه‌ها و مراقبت‌های دامپزشکی می‌شود.

در نهایت، البته، باید برای هزینه‌های مراقبت گاه به گاه لازم برای گربه خود در صورت بروز علائم یا آسیب مشکوک و همچنین هزینه‌های مراقبت در طول غیبت خود برنامه‌ریزی کنید.

متوجه شده‌اید که یک گربه نیازهایی دارد که باید با بودجه اختصاصی آنها را به درستی پوشش دهید.

3- پذیرش گربه یعنی زندگی با یک حیوان مستقل... اما نه تماما!

اگر می‌خواهید همدمی را انتخاب کنید که مجبور نباشید مانند سگ چندین بار در طول روز بیرون بروید، باز هم مطمئن شوید که برای او وقت دارید. در واقع، گربه حیوان مستقل‌تری است، اما نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند. درست مثل سگ، تنهایی را دوست ندارد. تنها ماندن برای ساعات طولانی در غیبت‌های شما باعث خوشحالی او نمی‌شود. در این مورد و اگر نمی‌توانید چندین ساعت در روز غیبت نکنید، ضروری است چیزی برای او فراهم کنید، یعنی حداقل اسباب‌بازی‌های متنوع متناسب با نیازهای او یا دسترسی به فضای باز یا حتی یک همدم گربه کوچک دیگر!

4- پذیرش گربه یعنی آماده بودن برای تمیز کردن مداوم!

گربه در طول سال و به ویژه در طول دوره پوست‌اندازی، یعنی در بهار که پوشش زمستانی ضخیم خود را از دست می‌دهد و در پاییز که اولین پوشش خود را در تابستان با پوشش متراکم‌تری قبل از زمستان‌های سرد جایگزین می‌کند، ریزش مو دارد. مهم است که گربه را به طور مرتب برس بکشید تا موهای مرده به مرور زمان از بین برود تا مورد تهاجم گربه قرار نگیرد.

همچنین حتماً جعبه خاک گربه خود را مرتب تمیز کنید. گربه واقعاً به تمیزی بسیار وابسته است. اگر جعبه خاک‌اش خیلی بدبو باشد، برای تسکین خود به جای دیگری می‌رود. برای جلوگیری از حوادث کوچک در خانه، حتماً هر روز فضولات گربه خود را خارج کنید. حدودا هفته‌ای یکبار (بسته به نوع بستری که به او می‌دهید) بستر را کاملا عوض کنید و جعبه را تمیز کنید.

5- پذیرش گربه به معنای تقسیم زندگی روزمره خود با یک حیوان سرسخت است

گربه‌ها اغلب شخصیت قاطع‌تری نسبت به سگ‌ها دارند، به همین دلیل است که آموزش آنها همیشه آسان نیست. بهترین کار این است که خیلی زود عادت‌های خوب را ایجاد کنید، زیرا گربه تا آنجا لجباز است که همان "حماقت" را بارها تکرار می‌کند!

صبور، پایدار و مهربان باشید. برای آموزش یک گربه، باید بدانید که چگونه رفتاری مثبت نشان دهید. خشونت، بی‌رحمی و تحقیر هیچ تاثیر مثبتی بر گربه نخواهد داشت. برعکس، خطر ترساندن او یا ایجاد مشکلات رفتاری در همراه کوچک خود را دارید. استرس ممکن است در واقع باعث شود که او یک واکنش تهاجمی علیه شما ایجاد کند.

6- پذیرش گربه به این معنی است که بدانید چگونه با نیازهای همراه کوچک خود سازگار شوید

گربه شما بزرگ و سپس پیر می‌شود. سلامتی او ممکن است تغییر کند. نیازهای آنها در طول زندگیشان تغییر می‌کند. بنابراین پاسخگویی و سازگاری ضروری است. او به چیز زیادی نیاز ندارد، اما مهم است که مراقب سلامتی او باشید. برای این کار حتما به توصیه دامپزشک خود به او یک رژیم غذایی مناسب پیشنهاد دهید تا نیازهای او را به عنوان یک بچه گربه، گربه بالغ و سپس به عنوان یک گربه مسن برطرف کند. بسته به وضعیت سلامتی گربه شما، نیازهای خاصی ممکن است ضروری باشد.

لوازم جانبی نیز باید در طول زمان تکامل یابد. وسایل آنها را با توجه به سن و امکاناتشان بچینید تا آسایش و رفاه آنها حفظ شود.

7- پذیرش گربه به معنای پذیرش شکارچی است

گربه یک شکارچی است. اگر او به بیرون دسترسی دارد، تعجب نکنید اگر هر از گاهی برای شما هدیه‌ای بیاورد. یک موش، یک پرنده، یک مارمولک... هر چیزی که زیر پنجه‌اش بیفتد را می‌تواند به شما هدیه دهد، گربه این گونه محبت خود را به سرپرستش نشان می‌دهد.

در این مورد از سرزنش او بپرهیزید! از او تشکر کنید و با احتیاط از شر پیشنهاد ناخواسته خلاص شوید، حتی اگر شما را ناراحت کند.

8- پذیرش گربه به معنای صرف زمان برای برس کشیدن آن است

گربه با لیس زدن هر روز خود را اصلاح می‌کند، اما برای جلوگیری از بلع بیش از حد مو که می‌تواند گلوله‌های تحریک‌کننده در معده او ایجاد کند یا حتی در حمل و نقل آن اختلال ایجاد کند، مهم است که با برس کشیدن منظم به او کمک کنید. برخی از گربه‌ها برای جلوگیری از گره خوردن نیاز به برس کشیدن روزانه دارند، نیازی که تقریباً همه بچه گربه‌ها را در طول دوره ریزش نگران می‌کند.

برس کشیدن همچنین به شما امکان می‌دهد وضعیت پوست و موی حیوان خود را بررسی کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که در صورت آسیب یا تهاجم انگلی سریعتر عمل کنید.

9- پذیرش گربه به معنای تنظیم یک روال و احترام به آن است

گربه‌ها حیوانات معمولی هستند که در یک محیط شناخته شده و قابل پیش‌بینی احساس امنیت می‌کنند. بنابراین مهم است که حیوان در زمان‌های مشخص تغذیه شود، همچنین در همان ساعت از روز بازی کند و غیره. ما همچنین از تغییر رژیم غذایی گربه خود اجتناب می‌کنیم. برخلاف انسان‌ها، دوستان حیوان ما واقعاً تنوع منوها را دوست ندارند. 

10- پذیرش گربه یعنی دادن فضای کافی به آن

گربه به فضا نیاز دارد، حتی اگر حیوانی نسبتاً کوچک باشد. این حیوان به یک قلمرو تقسیم بندی شده نیاز دارد، یعنی دارای یک فضای خواب، یک منطقه غذاخوری، یک منطقه فعالیت (برای بازی، شکار و غیره) و یک منطقه برای ظرف خاک خود. بنابراین او به فضاهای اختصاصی در خانه نیاز دارد تا از اختلاط جلوگیری کند. اگر خانه شما خیلی کوچک است، از پذیرش گربه خودداری کنید، زیرا نمی‌توانید به اندازه کافی فضاهای مجزا برای آسایش و رفاه او در نظر بگیرید.

11- پذیرش یک گربه یعنی وقت گذاشتن برای آن

گربه‌ها ممکن است نسبتاً منزوی باشند مهم است که به آنها زمان بدهید، زیرا آنها به آن نیاز دارند. نوازش، جلسات بازی، برس کشیدن، درمان‌های مختلف... گربه‌های کوچک ما باید مراقبت شوند و زمان با کیفیتی به آنها داده شود. بنابراین ضروری است که هر روز حداقل 15 دقیقه کامل را به همراه کوچک خود اختصاص دهید.

علاوه بر این، در صورت غیبت طولانی مدت، مهم است که مطمئن شوید که راه‌حلی برای مراقبت از او پیدا کرده‌اید.

12- پذیرش گربه به معنای ایجاد یک رابطه باشکوه با یک حیوان دوست داشتنی است

بنابراین، مطمئناً، گربه شما به کمی از بودجه شما و کمی توجه نیاز دارد و شما گاهی اوقات مجبور خواهید بود که آشفتگی‌های کوچک آن را رفع کنید، اما به طور روزانه شما را شاد می‌کند. گربه بسیار مهربان است و هرگز از نشان دادن آن دست نمی‌کشد. 

اگر غمگین هستید، گربه می‌تواند شما را آرام کند و شما را بخنداند. علاوه بر این، یک همراه عالی برای کودکان است. با این حال، آموزش احترام به حیوان و نیازهای آن، به ویژه برای صلح و آرامش، ضروری است.