سگ-کوکاپو

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کوکاپو با هیکل غیرمعمول خود که واقعاً به استاندارد دقیقی متکی نیست، می‌تواند کمابیش شبیه کوکر اسپانیل یا پودل باشد. این سگ آمریکایی بازیگوش، پویا، دوست داشتنی، مهربان و ملایم یک همراه ایده‌آل به حساب می‌آید.

اندازه: تقریباً 25 تا 38 سانتی متر (ممکن است بسته به نوع متفاوت باشد)

وزن: 3 کیلوگرم تا 12 کیلوگرم (ممکن است بسته به نوع متفاوت باشد)

مو: نسبتا بلند

رنگ: سفید، زرد، قرمز، شکلاتی، سیاه و غیره.

امید به زندگی: 13 تا 15 سال

ویژگی‌های کوکاپو

کشیدن یک پرتره دقیق از کوکاپو دشوار است. این سگ کوچولو با استاندارد رسمی تعریف شده توسط FCI یا انجمن مرکزی سگ‌ها مشخص نمی‌شود. بسته به اصل و نسب آن، ظاهر آن می‌تواند متفاوت باشد و دو همنوع بسته به اینکه از نسل پودل مینیاتوری، متوسط یا غول پیکر یا کوکر اسپانیل آمریکایی یا انگلیسی باشند، می‌توانند دو فیزیک بسیار متفاوت داشته باشند.

با این حال، چهار اندازه کوکاپو قابل شناسایی است که به شرح زیر است:

کوچکترین آن که کمتر از 25 سانتی‌متر و وزن آن کمتر از 3 کیلوگرم است.

کوکاپو کمی بزرگتر، با 25 تا 28 سانتی‌متر و وزن بین 3 تا 5.5 کیلوگرم.

کوکاپو مینیاتوری که ابعادی بین 28 تا 35.5 سانتی متر دارد و وزن آن بین 5.5 تا 8 کیلوگرم است.

و بزرگترین کوکاپو که حداقل 36 سانتی متر است و وزن آن حداقل 8 کیلوگرم می‌باشد.

با این وجود می‌توانیم در مورد این واقعیت توافق کنیم که کوکاپو سگی کوچک با استخوان‌های ظریف و بدنی لاغر، اما عضلانی و تا حدودی ورزشکار است. بسته به اصل و نسب خود، ظاهری را نشان می‌دهد که بیشتر یادآور پودل (با پاهایی بلندتر) یا بیشتر شبیه کوکر اسپانیل (اندازه کوچکتر با جمجمه باریک) است. در همه موارد، دمی پرپشت به عنوان امتداد خط پشتی خود دارد و پوشش آن نسبتاً بلند، متراکم، موج دار تا مجعد، با فرهای کم و بیش مشخص است. بسیار نرم است و زیری آن ضخیم و پشمی است. پوشش کرکی و مجعد آن، که در حدود 6 هفتگی ایجاد می‌شود و ظاهری حجیم‌تر از آنچه که هست به او می‌بخشد.

کوکاپو دارای پوششیست که رنگ آن می‌تواند از سفید تا سیاه متفاوت باشد، از جمله کرم، زرد، قرمز، قهوه‌ای یا شکلاتی. اگرچه اکثر افراد پوششی تک رنگ داشته باشند، اما برخی می‌توانند دو رنگ باشند. پوشش قرمز با سایه‌های کم و بیش روشن یا تیره گسترده‌ترین است.

این سگ کوچک دوست داشتنی دارای سر گنبدی شکل با گوش‌های نیمه تا شده متوسط و چشمان قهوه‌ای کوچک است. 

خاستگاه کوکاپو

نام عجیب این سگ دورگه کوچولو را دقیقاً می‌توان با منشأ آن توضیح داد. در واقع، نام Cockapoo از انقباض بین اصطلاحات انگلیسی  Cocket وPoodle  ایجاد شد. در نتیجه تلاقی ناخواسته در سال 1960 بین یک پودل و یک کوکر اسپانیل انگلیسی یا یک کوکر اسپانیل آمریکایی. کوکاپو به دلیل شخصیت بازیگوش، هوش عالی و این واقعیت که ریزش موی کمی دارد، پرورش‌دهندگان آمریکایی را جذب کرده است. از آن زمان و با وجود عدم شناسایی رسمی و استانداردسازی، جایگاهی در قلب پرورش‌دهندگان و دوستداران سگ پیدا کرده است.

از سال 2004، باشگاه کوکاپو آمریکایی، که در کشور مبدأ خود با هدف به رسمیت شناختن رسمی این نژاد ایجاد شد، به کار خود برای پذیرش آن توسط مقامات سگ ادامه داد. همچنین لیستی از پرورش‌دهندگان مورد اعتماد و حیواناتی که برای پرورش در نظر گرفته شده‌اند و از قبل آزمایش شده‌اند ارائه می‌دهد. این باشگاه، برخلاف سایر باشگاه‌هایی که به دلیل علاقه به این سگ دوست‌داشتنی ایجاد شده‌اند، با اختلاط نسل‌ها برای آسان‌تر کردن پیروی از خطوط خونی مختلف مخالف است.

در واقع، گروه‌های زیادی از پرورش دهندگان در مورد موضوع تولیدمثل کوکاپو اختلاف نظر دارند. برخی از طرفداران آن برای تولیدمثل محدود به تلاقی بین پودل و کوکر اسپانیل کمپین می‌کنند در حالی که برخی دیگر طرفدار تولیدمثل بین کوکاپوها هستند.

شخصیت و رفتار کوکاپو 

کوکاپو نژادی از سگ است که ویژگی‌های زیادی دارد. او بسیار معاشرتی است، با اعضای خانواده‌اش بسیار صمیمی است، اما با بچه‌های خردسال و افراد مسن نیز ملایم و مراقب است. همچنین یک همراه بسیار خوب برای صاحبانی است که قبلاً از حیوانات دیگر زیر سقف خود پذیرایی کردند. 

کوکاپو با محبت، بازیگوش و شاداب برای همه اعضای خانواده مناسب است. او یک همراه دوست داشتنی و پرانرژی است که همیشه مایل به شرکت در یک فعالیت، پیاده‌روی یا یک ماجراجویی جدید است. او همچنین سگی بامزه است که از سرگرم کردن مخاطبان خود لذت می‌برد. او دوست دارد در مرکز توجه باشد.

اما مراقب باشید، زیرا او با وجود اینکه بسیار به ارباب خود نزدیک است، تنهایی را به خوبی تحمل نمی‌کند. اگر هر روز برای ساعات طولانی غایب هستید یا اگر مرتباً برای تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات طولانی سفر می‌کنید، کوکاپو سگ مناسبی برای پذیرش نیست. بسیار ضروری است که خیلی زود به او بیاموزید که تنهایی را تحمل کند، در غیر این صورت او به سرعت در معرض خطر رفتار مخرب و پارس کردن است. او که بسیار صمیمی است، اغلب از وابستگی زیاد رنج می‌برد، نکته‌ای که برای جلوگیری از مشکلات رفتاری نیاز به آموزش قاطع پس از پذیرش دارد.

این سگ کوچک زندگی در شهر و آپارتمان را کم و بیش خوب تحمل می‌کند. بسته به اصل و نسبش، کم و بیش به راحتی سازگار می‌شود، اما حیوانی است که زندگی در حومه شهر و فضای باز را ترجیح می‌دهد.

او همچنین یک سگ پویا است که دوست دارد ورزش کند، مخصوصاً با سرپرستش. پیاده‌روی ساده یا حتی پیاده‌روی و جلسات دویدن، او از اینکه بخشی از آن باشد خوشحال می‌شود! او بسیار پرانرژی است و نیاز به ورزش و تحریک مداوم دارد.

چگونه از کوکاپو خود مراقبت کنیم: نیازهای آن

کوکاپو حیوان نسبتاً حساسی است که نیاز به آموزش و مراقبت دارد. با این حال، همانطور که گفتیم، برای ایجاد عادات خوب در اسرع وقت، ضروری است که محدودیت‌هایی را زودتر تعیین کنید. مهربانی و صلابت کلید موفقیت در آموزش ملایم اما مطمئن به این همراه کوچک است. باید به پارس کردن توجه ویژه‌ای شود. در واقع، برخی از سگ‌ها به هر چیزی پارس می‌کنند، که می‌تواند همسایگان را آزار دهد. این یک ویژگی شخصیتی است که عمدتاً در کسانی یافت می شود که اجداد کوکر مشخص‌تری دارند.

از نظر مراقبت، کوکاپو به مسواک زدن کم و بیش گسترده و مکرر نیاز دارد. حداقل یک بار در هفته این کار را انجام دهید و هر دو ماه یکبار موهای او را توسط یک آرایشگر کوتاه کنید.

به گوش‌های او توجه کنید که تا شدن آنها باعث ایجاد عفونت می‌شود. آنها را مرتباً بررسی کنید و با محلول مناسب یا به سادگی با کمپرس آب ولرم تمیز کنید. چشمان آنها نیز حساس است و باید مرتباً تمیز شوند. وضعیت دندان‌ها و پدهای او را هر از چند گاهی بررسی کنید. توجه داشته باشید که پنجه‌های آن به طور طبیعی فرسوده نمی‌شوند. بنابراین لازم است هر از چند گاهی آنها را کوتاه کنید تا او در معرض آسیب قرار نگیرد.

رژیم غذایی کوکاپو

کوکاپو نیازی به رژیم غذایی خاصی ندارد، اما ضروری است که نیازهای غذایی خود را با مواد غذایی صنعتی باکیفیت یا جیره‌های خانگی که توسط دامپزشک تایید شده است، پوشش دهد.

با نظارت منظم بر منحنی وزن خود از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنید. همچنین حتما جیره غذایی او را با سن، وزن، جنس و فعالیت بدنی تطبیق دهید. این سگ پویا باید به خوبی تغذیه شود، اما با یک رژیم غذایی با کیفیت، سالم و متعادل.

سلامت کوکاپو

عدم شناسایی رسمی نژاد نیازی به آزمایش خاصی ندارد. بنابراین نمی‌توان با قطعیت سلامت این سگ‌های کوچک را تأیید کرد. در نتیجه، حیوان ممکن است شرایط یا آسیب‌های به ارث رسیده از والدین خود را نشان دهد.

از شایع‌ترین می‌توان به دررفتگی مادرزادی کشکک، دیسپلازی هیپ، آتروفی پیشرونده شبکیه چشم و آسیب‌پذیری خاصی از کبد، به ویژه با استعداد ابتلا به بیماری ویلسون اشاره کنیم.

هنگامی که ژن کوکر اسپانیل غالب باشد، حیوان ممکن است در معرض پرخاشگری ایدیوپاتیک قرار گیرد که به سندرم هاری کوکر اسپانیل معروف است.

در نهایت، ترکیب دو ساختار پوششی کوکر اسپانیل و پودل می‌تواند عامل ایجاد اختلالات پوستی در کوکاپو باشد.