سگ-در-گرما

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برخی از نژادهای سگ در هنگام گرمای زیاد به دلیل پوشش بسیار ضخیم یا خیلی نازک یا شکل پوزه و جمجمه‌شان آسیب می‌بینند. این حیوانات دم کوتاه در واقع براکیسفالیک نامیده می‌شوند و خنک شدن در تابستان برای آنها دشوارتر از سایرین است. برعکس، برخی از نژادهای سگ گرما را به خوبی تحمل می‌کنند یا حتی در آب و هوای گرم بهتر عمل می‌کنند.

اما مراقب باشید! به یاد داشته باشید که اگرچه برخی از نژادهای سگ گرما را به خوبی تحمل می‌کنند، اما باید از هرگونه بی‌احتیاطی خودداری کنید، زیرا آنها نیز در معرض خطر گرمازدگی و کم آبی بدن قرار دارند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوای آن بسیار گرم است، می‌توانید از بین نژادهای زیر انتخاب کنید.

باسنجی

باسنجی نژاد سگی است که سرما را دوست ندارد و خاصیت دوست داشتن گرما را دارد. مشخصه‌ای که با منشا گرمسیری آن توضیح داده می شود چرا که او از آفریقای مرکزی می‌آید. این سگ که شکارچی متولد شده دوست دارد وقتی هوا گرم است شکار خود را دنبال کند. باسنجی که قدیمی‌ترین نژاد جهان به حساب می‌آید، سگی با موهای کوتاه و پوزه بلند است که به آن کمک می‌کند دمای بدن خود را بهتر تنظیم کند. بنابراین او از گرمازدگی رنج نمی‌برد.

این سگ شکاری با بدن عضلانی و گوش‌های بزرگ خود، با وجود جثه متوسط، بسیار گیراست. او بسیار باهوش و با اعتماد به نفس و حیوانی نسبتاً مستقل است و تربیت آن دشوار است. بنابراین نباید به یک سرپرست مبتدی سپرده شود. او همچنین سگی است که پارس نمی‌کند، اما هر از گاهی صدای نسبتاً عجیبی از خود منتشر می‌کند.

سگ باسنجی

بردر کولی

بردر کلی یک سگ چوپان، با اراده و بادوام است. او بسیار باهوش و قادر به یادگیری بسیار سریع است و سرشار از انرژی و اشتیاق برای ارائه خدمات خود می‌باشد. او با جثه متوسط، دارای ماهیچه‌های ورزشی و قوی است. با پوشش دوتایی که به آن اجازه می‌دهد از رطوبت جلوگیری کند، در برابر آب و هوای بد بسیار مقاوم است و پوزه بلند آن باعث می‌شود در مواقع گرما به خوبی تهویه شود. او قادر به بازی، دویدن و ورزش در روزهای تابستان است.

این همدم بسیار بامحبت و محافظ، نسبت به اربابان خود مهربان است، اما می‌تواند نسبت به غریبه‌ها احتیاط خاصی نشان دهد.

سگ بردر کولی

سگ گله استرالیایی

این سگ چوپان بادوام، عضلانی و محکم، سگی پرانرژی و دارای چابکی خوب است. این سگ پویا برای داشتن احساس خوب نیاز به تحریک فیزیکی و فکری در طول روز دارد. مانند بردر کلی، نژاد سگ گله است و نسبت به اربابان خود بسیار مهربان و وفادار است، اما نسبت به غریبه‌ها نیز محبت نشان می‌دهد.

سگ گله استرالیایی که اصالتاً استرالیایی است، همانطور که از نامش پیداست، گرما را دوست دارد و به خوبی آن را تحمل می‌کند. او دارای موهای کوتاه و پوزه گرد است که به آن اجازه می‌دهد دمای بدن خود را بهتر تنظیم کند.

این سگ خستگی‌ناپذیر و پرانرژی از همه فعالیت‌های محرک و بدنی لذت می‌برد، تا جایی که در صورت کمبود، به مشکلات رفتاری مبتلا می‌شود.

سگ گله استرالیایی

سگ تازی فرعون

سگ تازی فرعون با اصالتی مصری نژادی بسیار قدیمی است. این سگ که در مصر باستان به عنوان سگ شکاری شناخته می‌شود، سگی چابک، سرزنده و سریع است که می‌تواند شکار خود را در شیب‌دارترین زمین ردیابی کند. این سگ با پوشش ظریف و برازنده‌اش، ماهیچه‌های ظریف و باریکش، نیاز به تحرکات فیزیکی دارد. 

او با پوشش کوتاه و صاف خود، در برابر حرارت بسیار خوب مقاومت می‌کند. همچنین گوش‌های بزرگ و پوزه گرد و بلندی دارد که به آن اجازه می‌دهد دمای بدن خود را خیلی راحت تنظیم کند.

سگ تازی فرعون

دالماسین یا دالمیشن

این سگ با شکوه که به لطف کارتون صد و یک سگ خالدار محبوب شده است، گرما را به خوبی تحمل می‌کند. سگ دالماسی با موهای سفید کوتاهش که روی بدنی عضلانی، قوی و با خال‌های مشکی قرار دارد، سگی لاغر با پوزه بلند است که می تواند به راحتی دمای بدن خود را تنظیم کند. باید گفت که او اهل دالماسیا است، منطقه‌ای که به گرما معروف است.

این سگ مقاوم باید هر روز ورزش کند. اما همچنین یک همراه وفادار و دوست داشتنی است که دارای رفتار محافظتی ویژه‌ای است.

سگ دالماسی

دوبرمن

این سگ پرجنب و جوش و بسیار باهوش به سطح بالایی از ورزش روزانه نیاز دارد. او پویا و پرانرژی است و همیشه برای یک گردش ورزشی آماده است. او همچنین یک سگ محافظ است که به خانواده خود نزدیک می‌باشد. او در کنار آمدن با تنهایی و انزوا مشکل دارد، چرا که نیازمند به تماس زیاد است.

دوبرمن به دلیل داشتن پوزه بزرگ که به تنفس بهتر در دماهای بالا کمک می‌کند، گرما را به خوبی تحمل می‌کند. پوشش صاف و بسیار ظریف او همچنین باعث می‌شود که پوست آن در هوای گرم بهتر تهویه شود.

سگ دوبرمن

گریت دین

این سگ بزرگ بسیار کمتر از آنچه به نظر می‌رسد فعال است. اگرچه او نیاز به ورزش روزانه دارد، اما در بین نژادهای پرتحرک نیست و لم دادن آرام به همان اندازه برایش مهم است. این سگ غول پیکر با پوزه بلند و موهای کوتاه گرما را دوست دارد و آن را به خوبی تحمل می‌کند. او در واقع می‌تواند به خوبی نفس بکشد و دمای بدن خود را بهتر تنظیم کند.

از سوی دیگر، گریت دین می‌تواند خود را در معرض خطر قرار دهد، زیرا جذب گرما او را در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌دهد و او اغلب متوجه نمی‌شود که در گرما قرار دارد. بنابراین ضروری است که او را تحت نظر داشته باشید و تشویق کنید که در صورت لزوم وارد خانه شده و سرحال شود.

سگ گریت دین

فاکس هوند آمریکایی

این سگ شکاری به سرعت و استقامت خوبش معروف است. او به ورزش و فضای روزانه نیاز دارد، زیرا پویایی و انرژی او فضا را اشغال می‌کند! او که همیشه در کنار استادانش برای ماجراجویی‌های جدید آماده است، به لطف موهای کوتاه و بسیار ظریف خود که طراوت خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند، گرما را به خوبی تحمل می‌کند.

فاکس هوند آمریکایی همچنین یک همراه ایده‌آل برای یک خانواده است. او بسیار ملایم و باملاحظه و دوستی خوب برای پیر و جوان است.

سگ فاکس هوند

گلدن رتریور

گلدن رتریور، محبوب‌ترین سگ جهان، حیوانی فعال، شاد، بازیگوش و پرانرژی است. او که با همسالان و غریبه‌ها بسیار خوش رفتار است، باملایمت و وفاداری از اعضای خانواده مراقبت می‌کند. او همیشه خوشحال است که در همه جا راه برود و بازی کند و دوست دارد در تمام فصول ورزش کند.

او با وجود پوشش ضخیم و بلند، گرمای تابستان را به خوبی تحمل می‌کند. دارای پوشش متراکمی است که از گرما و سرما محافظت می‌کند و پوزه بلند او به تنظیم دما کمک می‌کند.
سگ گلدن رتریور

لابرادور

لابرادور در سراسر جهان بسیار محبوب و همچنین سگی پر از انرژی و لطافت است. بازیگوش، بامحبت، لطیف و شاد، او همیشه دارای خلق و خویی خوب و مهمتر از همه آماده برای بازی در تمام اوقات است! 

لابرادور همه نوع آب و هوا را به خوبی تحمل می‌کند، مانند گلدن رتریور پوشش آن متراکم اما کوتاه‌تر از آن است، که به آن اجازه می‌دهد در آفتاب بماند بدون اینکه زیاد از گرمای آن رنج ببرد.

سگ لابرادور

چساپیک بی رتریور 

این سگ زیبا و بسیار پرانرژی که اصالتاً اهل خلیج چساپیک، در ساحل شرقی ایالات متحده است، نیاز به فعالیت روزانه دارد. چساپیک بی رتریور مانند دو پسر عموی قبلی خود عاشق بازی در آب است و به ویژه از حمام کردن لذت می‌برد. پوشش روغنی آن باعث می‌شود که خیلی سریع خشک شود و در اثر رطوبت احساس سرما نکند.

او گرما را به خوبی تحمل می‌کند و در برابر انواع آب و هوا به خوبی مقاوم است.

چساپیک بی رتریور

سگ بی‌موی پرویی 

نژاد ویرینگو یا سگ بی مو پرویی که اصالتاً اهل پرو است، نژادی است که گرما را به خوبی تحمل می‌کند و به آب و هوای گرمسیری عادت دارد. دمای بدن آن به طور طبیعی بالاتر از سایر نژادها است که به آن کمک می‌کند گرمای تابستان را تحمل کند. او بدون موست، سریع خنک می‌شود و از رطوبت رنج نمی‌برد.

از طرفی پوست او در معرض اشعه خورشید قرار دارد. اگرچه گرما را به خوبی تحمل می‌کند، اما اگر برای محافظت از او با ضدآفتاب پوشانده نشود، ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود.

سگ بی موی پرویی

ویزسلا 

این سگ ورزشکار با ظاهری ورزشی و برازنده سگی بسیار فعال است. ویزسلای مجارستانی با موهای کوتاه برای اینکه در پنجه‌های خود احساس خوبی داشته باشد باید هر روز به میزان زیادی ورزش کند. این سگ اهل مجارستان در واقع برای کارهای صحرایی و شکار ساخته شده است. بنابراین در برابر آب و هوای بد و گرما به خوبی مقاومت می‌کند. او با پوشش کوتاه و طلایی و پوزه بلند روی صورت گرد، می‌داند که چگونه دمای خود را در هوای گرم به خوبی تنظیم کند.

ویزسلا همچنین یک همراه عالی، بسیار ملایم و مهربان است که برای یک خانواده ایده‌آل می‌باشد.

سگ ویزسلا