بیماری-پوستی-حیوانات

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این مقاله به توضیح و بررسی انواع مشکلات پوستی در حیوانات خانگی مانند گربه، سگ و ... می‌پردازیم و خصوصیات ظاهری هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دمل خوش خیم (Weal)

دمل خوش خیم (Weal) یک برآمدگی گذرا از پوست به دلیل ادم پوستی است. موارد این ضایعات حاد، گذرا و با علت ناشناخته شده بودند.

دمل-بدن-حیوان

وزیکول در حیوانات خانگی

وزیکول عبارت است از ارتفاع محدود پوست به قطر یک سانتی متر پر از مایع (شفاف یا خونریزی دهنده). یک تاول همان ضایعه را با قطر بیش از 1 سانتی متر توصیف می‌کند. این ضایعات معمولاً به سرعت پاره می‌شوند و زخم‌ها و/یا پوسته‌ها باقی می‌مانند. شکل زیر وزیکول‌های ناشی از موسینوز جلدی را در سگ شار پی نشان می‌دهد.

وزیکول

پاپول‌ در حیوانات خانگی

پاپول‌ها ضایعات جامد و بلند شده تا قطر 1 سانتی متر هستند که با نفوذ سلولی و/یا تکثیر همراه‌اند، مورد شکل زیر تومور ماست سل است.

پاپول

پوسچول

پوسچول یک ضایعه پوستی محدود شده حاوی مواد چرکی است. این ضایعه شامل سلول‌های التهابی منحط (معمولاً نوتروفیل‌ها) با یا بدون میکروارگانیسم‌ها یا سلول‌های دیگر (مانند آکانتوسیت پمفیگوس فولاسئوس) است. پوسچول‌ها و وزیکول‌ها به سرعت در سگ‌ها و گربه‌ها پاره می‌شوند و پوسته‌ها را تشکیل می‌دهند.

پوسچول-1

زخم حیوانات خانگی

زخم عبارت است از از دست دادن تمام ضخامت اپیدرم و بخشی از درم. شکل زیر یک زخم دکوبیتال است که روی برجستگی استخوانی لگن قرار گرفته است. زخم‌ها اغلب منجر به اسکار می‌شوند.

زخم-حیوان

ماکول‌ها

ماکول‌ها نواحی مسطح و غیر قابل لمس با تغییر رنگ محدود تا قطر 1 سانتی‌متر هستند. قطر لکه‌ها بیشتر از 1 سانتی متر است. تغییرات می‌تواند شامل افزایش جریان خون (اریتم)، خون خارج شده یا تغییرات رنگدانه باشد. اریتم را می‌توان با استفاده از یک لام شیشه‌ای از خونریزی تشخیص داد.

ماکول

اسکار

یک اسکار از بافت فیبری غیرطبیعی مانند سوختگی که پس از آسیب جایگزین بافت طبیعی می‌شود، مانند شکل زیر ایجاد می‌شود.

اسکار-پوست-حیوان

فلس

فلس ناشی از تغییر کراتینه شدن و تجمع کراتین است که یک صفحه یا پوسته صاف را تشکیل می‌دهد. این ضایعه معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه‌ای (پوسته پوسته شدن ثانویه) ایجاد می‌شود، اما ممکن است با تغییرات ذاتی در چرخش پوست (پوسته پوسته شدن اولیه) همراه باشد. در مورد زیر، یک حلقه اپیدرمی وجود دارد که یک لکه پس از التهابی از هیپرپیگمانتاسیون را احاطه کرده است. این ضایعات اغلب در موارد پیودرمای سطحی و سایر بیماری‌های پوسچولر دیده می شود.

فلس-بدن-حیوان

پلاک در حیوانات خانگی

پلاک یک ضایعه مسطح، سخت، محصور شده و بالا آمده با قطر بیش از 1 سانتی متر است که با نفوذ و/یا تکثیر سلولی همراه است. پلاک ممکن است از ادغام پاپول‌ها ایجاد شود. ضایعات نشان داده شده در شکل زیر پلاک‌های ائوزینوفیلیک روی گربه هستند.

پلاک-بدن حیوان

اریتم در حیوانات خانگی

اریتم قرمز شدن پوست به دلیل افزایش جریان خون است که معمولاً ثانویه به التهاب است. الگوی اریتم ممکن است پراکنده تا فراگیر (مانند درماتیت آتوپیک) یا ماکولوپاپولار (مانند پیودرما یا انگل‌های خارجی) باشد. در این سگ اسپرینگر اسپانیل، اریتم به دلیل عفونت مالاسزیا پاکیدرماتیس رخ داده است.

اریتم بدن حیوان

لیکنفیکاسیون

لیکنفیکاسیون ضخیم شدن اپیدرم است که باعث برجسته شدن علائم طبیعی پوست می‌شود که پس از التهاب مزمن رخ می‌دهد. شکل زیر یک مورد عفونت مالاسزیا پاکیدرماتیس است.

لیکنفیکاسیون

هایپرپیگمانتاسیون در حیوانات خانگی

هایپرپیگمانتاسیون، افزایش رنگدانه‌های پوستی، معمولاً پس از التهاب مزمن رخ می‌دهد، مانند سگ در شکل زیر با درماتیت آتوپیک مزمن. این شکل از هایپرپیگمانتاسیون دارای یک الگوی توری مانند در مناطقی از پوست نرمال بین تکه‌های رنگدانه‌دار است. هایپرپیگمانتاسیون سخت بیشتر ممکن است با غدد درون ریز همراه باشد.

هایپرپیگمانتاسیون

اکسکوریشن

اکسکوریشن (اختلال کندن پوست)، از دست دادن اپیدرم و احتمالاً بخشی از درم است که در نتیجه تروما ایجاد می‌شود. اغلب خطی و موازی هستند. سگ در شکل زیر دارای حساسیت‌هایی است که باعث خارش و خراش زیر بغل می‌شود.

اکسکوریشن

کورک یا فورونکولوز

کورک یا فورونکولوز ناشی از واکنش التهابی به پارگی فولیکول‌های مو در زیر پوست است که باعث تخلیه سینوس‌ها، پوسته پوسته شدن و تاول می‌شود. شکل زیر فورونکولوز ناشی از آکنه چانه را در سگ ماستیف نشان می‌دهد.

کورک-بدن-حیوان

شکل زیر یک فولیکول موی طبیعی (سمت چپ) و یک فولیکول مو را نشان می‌دهد که دچار فورونکولوز شده است که با تورم و نفوذ نوتروفیل‌ها مشخص می‌شود (سمت راست).

کورک-2

هیپوپیگمانتاسیون در حیوانات خانگی

هیپوپیگمانتاسیون کاهش رنگدانه پوست و دپیگمانتاسیون از بین رفتن رنگدانه است. این تغییرات ممکن است در اثر التهاب، نفوذی یا ژنتیکی باشد. سگ ژرمن شپرد در شکل زیر لکودرما (سفیدی پوست) ناشی از ویتیلیگو را نشان می‌دهد.

هیپوپیگمانتاسیون

شقاق

شقاق یک اختلال عمودی خطی در لایه شاخی است که ممکن است به اپیدرم عمیق‌تر یا داخل درم گسترش یابد. شکل زیر شکاف‌هایی را در پای سگی با اریتم مهاجر نکرولیتیک نشان می‌دهد.

شقاق

فیستول

فیستول یک مسیر غیرطبیعی مادرزادی یا اکتسابی از یک آبسه یا اندام توخالی به سطح پوست است.

سینوس مجاری است که از یک کانون عمیق‌تر به سطح پوست منتهی می‌شود. سگ در شکل زیر پانیکولیت دارد و فیستول‌های تخلیه‌کننده در پهلو وجود دارند.

فیستول

حلقه‌های اپیدرمی

حلقه‌های اپیدرمی حلقه‌های فلس دایره‌ای هستند که دارای یک مرکز اریتماتوز، اغلب کمی برآمده و مرکزی شفاف و اغلب کمی رنگدانه‌دار هستند. آنها ممکن است گسترش یافته و با هم ترکیب شوند و ضایعات بزرگ، به هم پیوسته و نامنظم را تشکیل دهند. آنها بیشتر با پیودرمی استافیلوکوکی لایه بردار همراه هستند. شکل زیر پاپول‌ها، پوسچول‌ها و کلارت‌های اپیدرمی را در سطح شکمی سگ مبتلا به پیودرمی استافیلوکوک نشان می‌دهد.

حلقه اپیدرمی

کیست در حیوانات خانگی

کیست یک حفره محصور با پوشش اپیتلیال است که حاوی ماده مایع یا نیمه جامد می‌باشد. شکل زیر مربوط به کیست‌های فولیکولی متعدد در یک سگ است.

کیست-بدن-حیوان

ساییدگی 

ساییدگی عبارت است از از دست دادن بخشی یا کل اپیدرم. مانند روی صورت سگ در شکل زیر که لوپوس اریتماتوز دیسکوئید مشاهده می‌شود. ساییدگی‌ها معمولاً با اپیتلیزه کردن مجدد بهبود می‌یابند.

ساییدگی-بدن-حیوان

کومدون‌ها در حیوانات خانگی

کومدون‌ها نتیجه‌ی باقی‌مانده‌های چربی و اپیدرمی هستند که فولیکول را مسدود می‌کنند. آنها ممکن است در بسیاری از بیماری‌هایی که فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند دیده شوند، اما اغلب در موارد هیپرآدرنوکورتیکیسم بسیار برجسته هستند.

کومدون-بدن-حیوان

پوسته

پوسته از سلول‌ها و ترشحات خشک شده تشکیل شده است. ممکن است چرکی یا مختلط باشد. سگ در شکل زیر دارای درماتیت استافیلوکوکی ثانویه به آلرژی است.

پوسته-بدن-حیوان