بیماری-گوسفند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ ممکن است یک گوسفند بیمار شود. به علائم توجه کنید و بدون معطلی با دامپزشک مشورت کنید تا از درمان مناسب اطمینان حاصل کنید.

چگونه یک گوسفند بیمار را بشناسیم؟

گوسفندی که سرگردان است یا خود را از گله جدا می‌کند ممکن است دچار بیماری باشد. اگر یکی از حیوانات شما بدون هیچ دلیلی وزن کم می‌کند، این نیز نشانه مشکل است. اگر به بیماری گوسفندی مشکوک هستید به دامپزشک مراجعه کنید. فهرستی از شایع‌ترین بیماری‌های گوسفند به ترتیب زیر می‌باشد:

سقط کلامیدیا

کوکسیدیوز

سکته کبدی

اکتیما

انتروتوکسمی

زبان آبی

تب کیو

جرب پسوروپتیک

لیستریوز

لنفادنیت 

مدی-ویزنا

بیماری اشمالنبرگ

میازیس

گندیدگی سم

شپش

کزاز علفی

اسکرپی گوسفند

کرم‌ها

از زبان آبی تا کوکسیدیوز

زبان آبی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش گونه‌ای از مگس منتقل می‌شود. دوره کمون بین 5 تا 20 روز طول می‌کشد.

علائم بیماری به شرح زیر است:

- زبان آبی و متورم

- تب شدید

- ایجاد ادم در لب‌ها، بینی، چشم‌ها، گوش‌ها و پنجه‌ها

- آبریزش بینی

- دندان قروچه

- خون ریزی

- کاهش وزن

- لنگش به دنبال التهاب 

زبان آبی و متورم، مشخصه این بیماری که نام آن از آن گرفته شده است، به طور سیستماتیک ظاهر نمی‌شود. هیچ دارویی برای مقابله با این ویروس وجود ندارد. هدف از درمان کاهش درد و جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی است. گوسفندها را در معرض نور خورشید قرار ندهید و برای آنها غذای آسان هضم و آب آشامیدنی تمیز تهیه کنید.

انتروتوکسمی بیماری است که به طور ناگهانی زمانی ظاهر می‌شود که گوسفند یا بره مقدار قابل توجهی پروتئین را با چرای زیاد علف‌های جوان مصرف می‌کند. باکتری آنقدر سریع تکثیر می‌شود که معمولاً حیوانات را مرده می‌بینید. علائم قبل از مرگ شامل ریزش آب دهان، مشکلات تنفسی و اسهال است. خوشبختانه واکسنی برای این بیماری وجود دارد.

کلامیدوفیلا آبورتوس یک باکتری است که باعث تولد زودرس جنین می‌شود. این بیماری به انسان قابل انتقال است. به همین دلیل است که زنان باردار ترجیحا از خوردن گوشت گوسفند اجتناب کنند.

لنفادنیت التهاب غدد لنفاوی است که به آن بیماری آبسه نیز می‌گویند. این بیماری قابل انتقال به انسان و غیرقابل درمان است، اما کشنده نیست. آبسه‌های سوراخ شده منبع مهم آلودگی هستند.

کوکسیدیوز توسط میکروارگانیسم‌های تک سلولی ایجاد می‌شود که به دیواره روده حمله کرده و در نتیجه باعث خونریزی داخلی می‌شود. حیوانات ضعیف می‌شوند و وزن کم می‌کنند.

از لیستریوز تا میازیس

در لیستریوز این واقعیت مشخص می‌شود که گوسفند به صورت دایره‌ای می‌چرخد. می‌تواند منجر به مننژیت، سقط جنین یا مسمومیت خون (سپسیس) شود. این بیماری به انسان نیز قابل انتقال است. تجویز سریع آنتی‌بیوتیک درمانی به حیوان ضروری است.

شپش انگل خارجی است که باعث خارش زیاد در گوسفند می شود. بهتر است شپش را بعد از پشم‌زنی درمان کنید.

تب شیر به دلیل کمبود کلسیم در هفته‌های آخر بارداری و هفته‌های اول پس از زایمان ایجاد می‌شود. کلسیم برای رشد اسکلتی و تولید شیر بره ضروری است. بنابراین، در پایان بارداری به میش خود رژیم غذایی حاوی نسبت ایده‌آل کلسیم و فسفر بدهید.

میش‌های مبتلا به این بیماری کندتر هستند، روی پاهای خود تکان می‌خورند، راه رفتن سفت و سختی دارند و تلوتلو می‌زنند. آنها تغذیه را متوقف می‌کنند و بره‌زایی آرام یا متوقف می‌شود. در مرحله بعد زمین را زیر پا می‌گذارند، به کما می‌روند و می‌میرند.

آزمایش خون امکان تشخیص را فراهم می‌کند. سپس به گوسفندان یک محلول درمانی با انفوزیون همراه با ویتامین D داده می‌شود.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار مسری است. این ویروس از حیوانی به حیوان دیگر و همچنین از طریق آب‌های سطحی، هوا، کود دامی و انسان منتشر می‌شود. با این حال، هیچ خطری برای انسان ایجاد نمی‌کند.

این بیماری با علائم زیر خود را نشان می‌دهد: تاول روی سم و زبان، اینرسی، لنگش، آب دهان، دندان قروچه، کاهش اشتها و تولید شیر و همچنین مرگ بره‌ها.

میازیس یک انگل پوستی است. مگس‌ها تخم‌های خود را در ریشه پشم می‌گذارند، اغلب در قسمت عقبی که کود در آن گیر کرده است. کرم‌ها با بلعیدن آن وارد بدن گوسفند می‌شوند. در صورت عدم درمان، حیوانات مبتلا می‌میرند. پشم‌زنی به جلوگیری از آلودگی کمک می‌کند.

از گندیدگی سم تا مدی-ویزنا

گندیدگی سم یک بیماری مسری سم است. باکتری‌ها باعث التهاب فضای بین انگشتی می‌شوند که سپس می‌تواند به پوست سم گسترش یابد. عفونت بوی بدی می‌دهد. کوتاه کردن سم به جلوگیری از شروع این بیماری کمک می‌کند.

ویروس اشمالنبرگ با نقایص مادرزادی در بره‌ها، به عنوان مثال گردن کج و هیدروسفالی مشخص می‌شود. ناقلان آلودگی، حشرات گزنده هستند. جنین‌های آلوده مرده به دنیا می‌آیند یا بلافاصله پس از تولد می‌میرند.

اسکراپی یک آسیب مسری سیستم عصبی است که با ضایعات اسفنجی شکل مغز مشخص می‌شود. حیوانات مبتلا به بیماری اسکرپی باید ذبح شوند. 

ورم پستان با گرم شدن پستان و بیرون ریختن شیر دردناک و پوسته پوسته مشخص می‌شود.

دلمه پشم توسط یک کنه کوچک پوستی ایجاد می‌شود. خارش زیادی ایجاد می‌کند، اما درمان آن بسیار آسان است.

اکتیما مسری ویروسی است که در ابتدا خود را به صورت تاول و پوسته در اطراف پوزه نشان می‌دهد. این بیماری از طریق ضایعات پوستی به انسان منتقل می‌شود.

علائم مدی-ویزنا شامل تنفس سخت و نفس‌گیر، کاهش وزن و سایر علائمی است که منجر به مرگ حیوان می‌شود. متاسفانه هیچ درمانی وجود ندارد. 

کرم‌ها

گوسفند می‌تواند به انواع مختلف کرم آلوده شود، به عنوان مثال کرم روده، کرم‌های دستگاه گوارش، فلوک کبد و کرم نواری.

کرم‌های روده باعث ایجاد عفونت در غشاهای مخاطی معده و روده می‌شوند. حیوانات دیگر نمی‌توانند غذای خود را به درستی هضم کنند، که منجر به اسهال و کاهش وزن می‌شود. کرم‌های بالغ در معده و روده تخم می‌گذارند که از طریق کود به چمنزار می‌رسد. آنها سپس به لارو تبدیل می‌شوند و به صورت مخفیانه وارد علف می‌شوند، جایی که گوسفندان دیگر هنگام چرا آنها را می‌بلعند، بنابراین آلودگی زنجیره‌ای ایجاد می‌کنند. می‌توان از طریق مدیریت موثر مراتع و کرم‌زدایی منظم، از ایجاد کرم جلوگیری کرد.

Haemonchus contortus باعث ایجاد کرم‌های قارچی جدی می‌شود. این نماتد گوارشی خونخوار عمدتاً بره‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری با اسهال خود را نشان نمی‌دهد، بلکه توسط غشاهای مخاطی رنگ پریده دیده می‌شود.

فلوک بزرگ یک کرم مسطح است که به کبد حمله می‌کند. لیمنه بزرگ - که در گودال‌ها یا علفزارهای مرطوب زندگی می‌کند - نقش میزبان میانی را بازی می‌کند. تجزیه و تحلیل کود دامی که در بهار انجام می‌شود باعث می‌شود که بیماری به موقع تشخیص داده شود.

کرم‌های نواری کرم‌های مسطح بلندی هستند. تکه‌هایی از آن را در کود دامی پیدا می‌کنید که به شکل دانه‌های برنج سفید ظاهر می‌شوند.

تب کیو

این بیماری قابل انتقال به انسان است. این بیماری توسط باکتری Coxiella Burnetti ایجاد می‌شود. از طریق دام، گوسفند و بز گسترش می‌یابد، اما سگ‌ها، گربه‌ها و پرندگان نیز ناقل هستند. آلودگی از طریق استنشاق ذرات آلوده به باکتری اتفاق می‌افتد. این منبع اصلی انتقال به انسان است. این بیماری می‌تواند از طریق مصرف گوشت نیم پز یا لبنیات خام آلوده نیز منتقل شود. تب کیو از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، بلکه فقط از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این باکتری به فصول حساس نیست و گاهی مسافت‌های زیادی را از طریق گرد و غبار طی می‌کند. این حیوانات آلوده - که همیشه علائم بیماری را نشان نمی‌دهند - هستند که باکتری را پخش می‌کنند. این در مایعات آلی مانند مخاط، ادرار، شیر و مایع آمنیوتیک وجود دارد.

گاهی اوقات علائم تب کیو تشخیص داده نمی‌شود. اما انواع مزمن نیز شناخته شده است. حادترین اشکال تب کیو گاهی منجر به عفونت ریه یا کبد می‌شود. یک واکسن برای تب کیو وجود دارد.

اقدامات بهداشتی موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به تب کیو به ویژه در فصل تولیدمثل است. 

جلوگیری

برای مراقبت صحیح از گوسفندان خود، اقدامات پیشگیرانه مناسب را انجام دهید. مراقبت، تغذیه و بهداشت به یک محیط زندگی سالم کمک می‌کند.

اگر متوجه علائم شدید، با دامپزشک تماس بگیرید. فقط یک تشخیص خوب اجازه می‌دهد تا درمان موثر انجام شود.

تا حد امکان اقدامات حفاظتی بهداشتی را اجرا کنید، مانند تجزیه و تحلیل کود دامی در بهار برای تشخیص وجود فلوک بزرگ کبد، درمان‌های کرم‌زدایی، کوتاه کردن سم و واکسیناسیون. از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید.