انگل-بدن-گاو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ انگل ارگانیسمی است که خارج (اکتوپارازیت) یا داخل (اندوپارازیت) موجود دیگری به نام میزبان زندگی می‌کند و از آن تغذیه می‌کند. بیماری‌های ایجاد شده توسط این انگل های مختلف به دلیل اختلالات فیزیولوژیکی که ایجاد می‌کنند، مترادف با از دست دادن درآمد برای پرورش دهنده هستند.

انگل خارجی بدن گاو

انگل‌های خارجی اصلی که در گاو یافت می‌شوند مگس‌ها (انواع خاصی از مگس)، شپش، گال و کنه‌ها هستند.

انواعی از مگس‌ها: برای پرورش‌دهندگان کاملاً شناخته شده است، فقط رعایت بهداشت کامل می‌تواند تهاجمات را در طول دوره تابستان محدود کند.

شپش: باید شپش‌های گزنده و شپش‌های جونده را تشخیص دهیم. شپش معمولاً در زمستان باعث ایجاد درماتوز می‌شود.

گال: توسط کنه ایجاد می‌شود. در گاو، جرب پسوروپتیک، جرب سارکوپتیک و جرب کوریوپتیک قابل تشخیص است.

کنه‌ها: ناقل بیماری‌های جدی هستند.

انگلی داخلی بدن گاو

گاوهای در حال چرا تحت تأثیر 4 انگل اصلی قرار می‌گیرند:

- انگل‌های شیردان که باعث تلفات رشد قابل توجهی در گاو می‌شود. آنها در تمام گاوهایی که به چراگاه دسترسی دارند وجود دارند. هجوم همیشه با بلعیدن لاروهای آلوده که در شرایط زمستانی با علف بهاری مقاومت کرده‌اند آغاز می‌شود. آنها سپس به اندام‌های هدف پیشروی می‌کنند و در آنجا به مرحله بزرگسالی تکامل می‌یابند. سپس تخم می‌گذارند که از راه مدفوع دفع می‌شود و مرتع را آلوده می‌کند.

- انگل‌های تنفسی یک شاخه قوی هستند که عمدتاً در مجاری تنفسی گاو زندگی می‌کنند. این کرم‌ها که 3 تا 8 سانتی‌متر طول دارند، آسیب قابل توجهی به بافت ریه وارد کرده و راه‌های هوایی را مسدود می‌کنند. بنابراین اولین علائم مشاهده شده مشکلات تنفسی و سرفه است، از این رو نام "سرفه تابستانی" نیز به این انگل داده می‌شود زیرا به طور عمده زمانی رخ می‌دهد که حیوانات به مدت 2 تا 3 ماه در علفزار بوده باشند، که امروزه با ظاهر شدن این بیماری در تمام طول سال دیگر صادق نیست. 

- فلوک کبد یا گندیدگی کبد مربوط به گاوهایی است که به تالاب‌ها دسترسی دارند زیرا چرخه انگل شامل یک حلزون آبزی کوچک است. استقرار این انگل در کبد باعث اختلالات متابولیکی قابل توجهی می‌شود.

- پارامفیستوم‌ها که لاروهای آنها وجود دارد در مناطق مرطوب، خود را روی دیواره شکمبه قرار می‌دهند.

در حالی که درمورد انگل‌های گوارشی، به شرطی که مدیریت سال‌های اول چرا راضی کننده باشد، ایمنی در دام‌های بالغ امکان‌پذیر است، دام‌ها در برابر گندیدگی کبد، پارامفیستوم‌ها و حتی در برابر دستگاه تنفسی ایمن نمی‌شوند.