انتخاب-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ممکن است که صورت کوچک او از جلوی چشمانتان بگذرد و قلبتان به تپش بیوفتد. در نتیجه هیجانی بزرگ در شما جاری شود و آماده شوید که تلفن را بردارید یا با عجله وارد وسیله نقلیه خود شوید تا یک توله سگ بخرید یا آن را به سرپرستی بگیرید. این بدون شک اولین اشتباهی است که بسیاری از صاحبان آینده مرتکب می‌شوند. اگرچه ممکن است اغلب داستان هم برای سگ و هم برای سرپرستش خوب به پایان برسد، اما همیشه اینطور نیست. در اینجا 15 اشتباهی که نباید هنگام انتخاب سگ خود مرتکب شوید آورده شده است.

فراموش کردن پرسیدن سؤالات درست هنگام انتخاب سگ

حتی اگر اولین تجربه داشتن سگ شما نباشد، سوال داشتن در مورد حیوان، نژاد آن و توانایی ما برای شاد کردن و رضایت بخشیدن به آن در انتخاب و سپس به دست آوردن یک توله سگ یا سگ ضروری است.

1- نپرسیدن سوال

پذیرایی از یک حیوان در خانه شما مستلزم عشق و مسئولیت زیادی است. بدیهی است که باید این سوال را از خود بپرسید که چرا یک سگ می‌خواهید و از نیازهای متعدد آن آگاه شوید. سگ نه یک اکسسوری مد است، نه یک شی و نه یک اسباب بازی بلکه او یک موجود زنده است که دارای احساسات و حساسیت‌های فراوانیست. از خود در مورد میزان در دسترس بودن خود بپرسید و اینکه چه انتظاری از رابطه با همدم سگ خود دارید تا نژادی را که قرار است در کنار شما رشد کند را تعیین کنید.

2 – انتخاب سگ براساس مد

وقتی سگی به عنوان بهترین همدم یا زیباترین سگ دنیا انتخاب می‌شود، روی دیگر سکه این است که برخی از پذیرندگان تسلیم وسوسه مد می‌شوند. با این حال، همانطور که ما ساخته نشده‌ایم تا با همه انسان های روی زمین کنار بیاییم، نژادهای خاصی نیز به سادگی برای ما ساخته نشده‌اند. بدیهی است که آنها فوق العاده هستند و در اخبار دیده می‌شوند، اما این برای انتخاب حیوانی که 10 تا 15 سال از زندگی شما را همراهی می‌کند کافی نیست. شوق نگهداری از هاسکی در دهه 1980 باعث رها شدن بسیاری از آنها شد زیرا پذیرندگان نتوانسته بودند نیازهای این سگ را در نظر بگیرند. ما همچنین می‌توانیم در مورد علاقه به جک راسل تریر به شما بگوییم که اگرچه کوچک باقی می‌ماند، اما بیش از هر چیز یک سگ شکاری است. در سال 2015، در بلژیک، آنها پرشمارترین ساکنان بودند. در میان نژادهایی که در ابتدای سال 2022 در انجمن‌های حمایت از حیوانات یافت شد، تعداد زیادی شپرد استرالیایی وجود داشت. با این حال، آنها در حال حاضر سگ‌های بسیار محبوبی هستند.

3- عدم آگاهی از نیازهای نژاد

در حالی که اندازه سگ می‌تواند به شما کمک کند نژادی را انتخاب کنید که در آپارتمان دو اتاقه شما رشد کند، ویژگی‌های آن و نیازهای مصرف انرژی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. برخی از همراهان سگ برای پیشرفت نیازی به توجه یا فعالیت‌های یکسان ندارند. به طور کلی، همه نژادها می‌توانند با یک آپارتمان سازگار شوند، به شرطی که علاوه بر پیاده‌روی، بازی‌های ورزشی، هوشی یا تمدد اعصاب را برای آنها فراهم کنید تا نیازهایشان را برآورده کنند. برخی از نژادها به دلیل تعهدات شما در کنار آمدن با تنهایی و غیبت مشکل خواهند داشت. سگ‌های بزرگی مانند سگ‌های چوپان، سگ‌های شکاری یا به طور کلی سگ‌های کار باید از عضلات، بینی و سر خود استفاده کنند. 

4-عدم وقت گذاشتن برای بازدید از زیستگاه‌های مختلف

وقتی از انتخاب خود مطمئن هستید، عجله کردن نیز ایده بدی است. همه نژادها برابر نیستند. این یک واقعیت است. برای اطمینان از انتخاب صحیح سگ و پرورش دهنده آن، باید به چندین مورد مراجعه کنید.

5 - حاضرید برای سگ خود چه "فداکاری‌هایی" انجام دهید؟

روی کاغذ، همه ما آماده انجام کارهای بی‌شماری با و برای بچه‌هایمان هستیم. اما در واقعیت، سگ خواهان یک بودجه زمانی و مالی است. شما باید برای آموزش و مراقبت از آن وقت بگذارید. اگر سگ کوچکی را از یک پناهگاه به سرپرستی قبول کنید، این همیشه درست نیست. با این حال، سگ رها شده نیاز به بازیابی اعتماد نسبت به انسان دارد و این نیز نیازمند زمان و صبر است. نژادهای خاصی حساس‌تر هستند و اگرچه آموزش آنها باید همیشگی باشد، اما باید به آرامی انجام شود، در غیر این صورت اعتماد لازم برای فرآیندهای مختلف یادگیری ایجاد نمی‌شود. هنگامی که پیوند ایجاد نمی‌شود، تماس با مربی یا رفتارشناس سگ ضروری می‌باشد. این جلسات هزینه‌ای دارند که همه مالکان حاضر به انجام آن نیستند یا نمی‌توانند انجام دهند. در این مورد، آنها همیشه منجر به رها شدن سگ می‌شوند. بسته به رژیم غذایی انتخابی و مراقبت‌های انجام شده برای حفظ پوشش آن، هزینه‌ها نیز می‌تواند متغیر باشد. ناگفته نماند مراجعه سالانه به دامپزشک برای اطمینان از سلامتی و ویزیت در صورت آسیب دیدگی یا بیماری ضروری می‌باشد.

6- بدانید که آیا این نژاد می‌تواند با بچه‌ها کنار بیاید

برخی از نژادها کودکان را دوست دارند، برخی دیگر آنها را تحمل می‌کنند. این سوال ضروری است، چه بچه داشته باشید و چه نداشته باشید. اگر سگ شما فقط آنها را تحمل می‌کند و شما فرزند یا نوه ندارید، اجتماعی کردن آن مسئولیت شماست و کار روی آن پیچیده‌تر خواهد بود. اما این به شما کمک می‌کند تا در هنگام پیاده‌روی یا اگر دوستانی دارید که بچه‌دار هستند، خطر را کاهش دهید.

بازدید از محل پرورش سگ

در اولین تماس خود با پرورش دهنده، باید مطمئن شوید که می‌توانید از آن مکان بازدید کرده و با توله سگ آینده خود ملاقات کنید.

7 – نپرسیدن سوال از پرورش‌دهنده

برای اطمینان از کیفیت شرایط زندگی حیوان و همچنین درک بهتر نژاد، باید سوالات زیادی از پرورش‌دهنده بپرسید. از طریق این سوالات شما شخصیت والدین را کشف خواهید کرد و می‌توانید توله سگ خود را از بین بستر(ها) انتخاب کنید. پرورش‌دهندگان پرشور هرگز سعی نمی‌کنند حیوان را به شما بفروشند اگر فکر کنند که برای شما ساخته نشده است ... یا اینکه شما برای این نژاد ساخته نشده‌اید. اگر می‌خواهید از یک سگ در پناهگاه مراقبت کنید، باید تعدادی سوال بپرسید تا مطمئن شوید که شما و سگ آینده‌تان می‌توانید یک دوستی تزلزل‌ناپذیر ایجاد کنید.

8- نپرسیدن سن توله سگ

پرورش‌دهنده‌ای که سلامتی حیوانش برایش مهم است به شما سگ کمتر از 4 ماهه نمی‌دهد. توله سگی که خیلی زود از مادرش جدا می‌شود، به درستی اجتماعی نمی‌شود و ممکن است از اختلالات دلبستگی رنج ببرد. او همچنین ممکن است کدهای سگ را به اشتباه تعبیر کند یا از همسالان خود ترس داشته باشد، که این خطر منجر به رفتار تهاجمی، ترسناک یا تشدید کننده، رفتار تسلیمانه نسبت به سگ‌های دیگر می‌شود.

9- عدم ملاقات با توله سگ

یک یا چند بازدید از پرورش‌دهنده به شما این امکان را می‌دهد که ببینید سگ چگونه به خواهر و برادر، همسالان خود و انسان‌ها واکنش نشان می‌دهد و تکامل می‌یابد. معمول است که در اینترنت عاشق سگی شوید و در هنگام ملاقات با توله‌های دیگر نظر خود را تغییر دهید. علاوه بر این، با مراجعه به سگ آینده خود، می‌توانید از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید. چشم‌ها، داخل گوش و غشاهای مخاطی باید تمیز، عاری از ترشحات اشک، پوسته یا بو و دارای رنگدانه خوبی باشد.

10- عدم اطمینان از عاری بودن والدین از نقص ژنتیکی

اطمینان از اینکه والدین ناقل نیستند ارجح است. برخی از نژادها به طور طبیعی مستعد ابتلا به دیسپلازی مفصل ران هستند، بنابراین باید درجه هر یک از والدین را بدانید. با این حال، حتی اگر والدین ناقل نباشند، می‌تواند روی توله سگ تأثیر بگذارد. آب مروارید یا آتروفی پیشرونده شبکیه می‌تواند بر نژادهای دیگر تأثیر بگذارد. برخی از پرورش دهندگان آزمایش‌های ژنتیکی را بر روی توله‌های پرورشی خود انجام می‌دهند تا به پذیرندگان آینده اطمینان دهند.

11- ندیدن مادر توله‌ها

شخصیت مادر لزوماً بر رفتار آینده همراه سگ شما تأثیر می‌گذارد. اگر به نظر می‌رسد که او نسبت به شما یا پرورش‌دهنده ترس یا بی‌اعتمادی دارد، بهتر است سگ خود را از میان بستر دیگری یا از یک پرورش‌دهنده دیگر انتخاب کنید. یک ماده پراسترس یا ترسیده احتمالاً این میراث را برای توله کوچک شما به جا می‌گذارد.

12- توله سگ را ملاقات نکنید و با او آشنا نشوید

مطمئن شوید که دوست چهارپای آینده شما اجتماعی است. سگی که به راحتی با همه تماس می‌گیرد و می‌پذیرد که بیش از یک دقیقه در آغوش گرفته شود، یک همدم فوق‌العاده خواهد بود. آموزش توله سگ مستقل‌تر دشوارتر خواهد بود و با صاحبی که قبلاً حیوان خانگی داشته است، رفاقت بهتری خواهد داشت. برای اینکه بدانید آیا حیوان شما شخصیت قوی دارد، می‌توانید به آرامی آن را روی پشت خود قرار دهید. اگر گاز بگیرد، مبارزه کند و در پذیرش این موقعیت مشکل داشته باشد، بدون شک مناسب نخواهد بود. در این صورت برای دوستی کامل و آرام با کودک شما، یک آموزش محکم اما ملایم ضروری خواهد بود.

13- دقت در انتخاب سگ

اگر ورزشکار خوبی نیستید، می‌توانید با تکیه بر مشاهدات پرورش‌دهنده سگی را انتخاب کنید که از روی مبل نشستن لذت بیشتری ببرد تا بودن در فضای باز. سگ فعالی که نیازهایش برآورده نمی‌شود می‌تواند به دلیل کسالت دچار مشکلات رفتاری مانند تخریب، پارس کردن و افسردگی شود.

14- برای سگ خود افسار، قلاده، کاسه و محل استراحت در نظر نگیرید

خرید سگ یا پذیرش آن مستلزم برنامه‌ریزی از قبل است که غذای خود را در کجا میل کند و اجازه ورود یا عدم ورود به کدام اتاق‌های خانه را داشته باشد. همانطور که باید محل استراحت او را فراهم کنید تا کسی مزاحمش نشود، افسار، کاسه و اسباب بازی باید قبل از ورود او خریداری شود.

در نهایت، ما همیشه به آن فکر نمی‌کنیم، با این حال، فکر کردن در مورد رژیم غذایی او حتی قبل از پیوستن به خانواده شما ضروری است. 

مراقبت از یک حیوان اغلب منبع شادی برای اکثر صاحبانی است که برای ورود سگ خود آماده می‌شوند. البته، همه انتخاب‌های بداهه بد نتیجه نمی‌دهند، با این حال، در اغلب موارد، عدم شناخت حیوان و نیازهای آن منجر به رها شدن در پناهگاه‌ها یا رها شدن در طبیعت می‌شود. با صرف زمان برای پرسیدن سؤالات درست در مورد تمایل خود به استقبال از یک سگ، با اطمینان از اینکه سبک زندگی شما برای او مناسب است، با سؤال از پرورش‌دهنده در مورد نژاد و توله سگی که می‌خواهید به فرزندی بپذیرید، با یک تجربه استثنایی از دوستی انسان و حیوان رو به رو خواهید شد.